A középkori legendák szerint a 9. századi pápák között volt egy nő is. Ez azonban nem a nők felé nyitást jelentette.
A történet egy angol származású nőről szól, aki, hogy feljusson az egyházi hierarchia csúcsára, férfinak álcázta magát.
Az ausztráliai Adelaide Flinders egyetem egyik régésze, Michael Habicht, bizonyítékot talált arra, hogy Johanna nőpápa valóban létezett: olyan régi pénzeket, amelyek abból a korból származtak.
Johanna angol származású volt, de a németországi Mainzban született, ahol akkor sok angol szerzetes élt, majd Athénban tanult, itt tanulmányozta a keresztény szent szövegeket. Állhatatosságának köszönhetően – szól a legenda – sikerült neki VIII. Jánosként pápává választania magát 855-ben. Johannes Anglicusnak is nevezték. Fényes pályája azonban hamar kettétört. Nem volt elég, hogy férfinak mondta magát, a szüzességi fogadalmat is megszegte, és teherbe esett. A titkárának kijelölt fiatalember lett a szeretője és gyermekének apja.
A csalásra egy körmenet során derült fény. Lova megijedt valamitől, megugrott és Johanna leesett róla. Az eséstől megindult a szülés mindenki szeme láttára. Egyesek szerint Johanna a szülésbe halt bele, mások szerint a földühödött emberek a ló farkához kötötték és az állat addig vonszolta maga után, míg Johanna belehalt.
A nőpápa állítólag a Lateráni Szent János bazilika közelében van eltemetve, ahol leesett a lóról. Egy kis fülke áll ott, amely a helyi lakosok szerint Róma egyik szimbóluma. Utódai mindenesetre kitörölték a nevét a regiszterekből. A szégyennek nem maradt nyoma. VIII. János nevét megkapta egy másik pápa, aki 872 és 882 között uralkodott.
Habicht, aki megírta a Johanna nőpápa című könyvet, felállított egy sorrendet, ahogy az általa talált bizonyítékok alapján akkortájt a pápák követhették egymást. Johannát III. Benedek előzte meg (853-855), majd I. Miklós követte (858-867). Johanna tehát alig három évig ült a trónon, de maradtak róla emlékek.
Vele azonosítottak egy képet, amely a Szent Péter bazilika főoltárának baldachinja alatt látható. Utalt rá Gregorianus középkori történész, bár ő mesealaknak tekinti. Igaz történetként írja viszont három dominikánus barát már a 13. században.
Peter Stanford újságíró-történész, aki szintén könyvet írt róla, azt állítja, hogy a korai középkorban nem volt annyira különös, hogy egy nő papi pályával próbálkozzon. Cuthburga például az angliai Wimborne katedrálisának első apátnője lett, Hilda pedig a Yorkshire-i apátság főnöke 600, illetve 700 körül. Mivel Johanna is angol volt, lehet, hogy e két nő inspirálta és az is szerepet játszott, hogy a papoknak abban az időben borotválkozniuk kellett, nem viselhettek szakállt, ami könnyebbé tette a férfiszerep játszását. Ráadásul a Vatikánt abban az időben korrupció és szétziláltság jellemezte.
Igaz volt-e Johanna története, aki úgy maradt meg az emlékezetben, mint felvilágosult pápa? Habicht feltételezéseit azokra a pénzérmékre alapozta, amelyeket a pápai sírokban találtak. Az érmék egy felén az akkor uralkodó frank királyok voltak láthatók, a másik oldalukat a pápák képmásai. de az igazi VIII. Jánosnak vélt és korábbra datált néhány érmén a monogram kissé eltérő, a betűk másképpen helyezkednek el, és néhány szimbólum is más.
Tekintettel arra, hogy a pápai pénzeknek a pontifikátus tanúsítása és megerősítése szempontjából mindig nagy jelentőséget tulajdonítottak, ezek az eltérések azt bizonyíthatják, hogy Johanna pápa nemcsak legenda volt, hanem valóban létezett.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Thomas Dantes 2018.10.17. 17:15:02
Attól ,hogy monogram másképp helyezkedik el, miért következne az ,hogy az nem férfi , hanem nő?
Egyébként úgy megjegyezném, hogy a pénzérmék adott korszak adott uralkodója alatt is változtak, nem mindig ugyanúgy ugyanazzal a mintával verték őket.
Másik pénzverde, új pénzt bocsájtottak ki, ennek sok oka lehet.
Pláne, hogy mi van más pápákhoz köthető érmékkel? Mondjuk VIII. Jánost követő pápák pénzérméi mind egyformák? Sehol semmi eltérés?
Pláne, hogy VIII. János kapcsán elég sok mindenrről lehetne beszélni ,például a szaracénok elleni harcáról.
Na most akkor voltaképp egy nő vezette a harcot a pogány szaracénok ellen? Vagy az nem ő volt, egy másik pápa valójában?
Találkozott más államfőkkel...nem tűnt fel azoknak sem, hogy nő?
Ha valóban lett volna egy női pápa, hogy lehet, hogy egyetlen korabeli írás sem maradt fenn,
Azt hagyjuk hogy a gonosz egyház eltitkolta...
Ugyanmár. A világi királyi udvarok krónikásainál fenn maradt volna,vagy az egyháznak azon személyei, részeinél akik felett a pápának nem volt hatalma. De semmi ilyesmi.
Ráadásul VIII. János pápa korára is trónviszályok is jellemzőek, az egyházon belül elég komoly belső harc volt.
Az ellenfelei nem jegyeztek volna fel egy ilyen rendkívüli dolgot?
Ugyanmár.
Nem, ehelyett egy pénzérmét másképp vertek...mert...miért? Miért lett volna más a monogram, ha kiderül hogy nő?
Ebben semmi logika nincs.
HARP3R 2018.10.17. 17:15:14
Pár hónapja egy másik blogon ment késhegyig menő vita a női pápa kérdésében, korlátolt vitapartnerekkel.