GNL911

Göbölyös N. László irodalmi alkotásai, esszéi, publicisztikai írásai

Ismeretlen ismerős, eszméletlen eszelős - Soundgarden: Superunknown (1994)

soundgarden-1497552364-1000x1000.jpg

A „századvég” a művészetben szinte mindig visszatekintést, összegzést jelent, az újjal, a „forradalmival” rendszerint megvárják a következő évszázad kezdetét. Így volt ez már a XIX. század végén és 100 évvel később sem alakult másképpen – például az időközben kiteljesedett, polgárjogot nyert és kereskedelmileg is jövedelmező rock-zenében. E tendencia egyik legfényesebb példája a grunge térhódítása, amely ugyan mindenekelőtt Seattle-hez kötődik, de leágazásai meghódították később az egész világot.

 A távoli nyugati parti (Far West) város korábban csupán Jimi Hendrixet tudta felmutatni a rock tündöklő egén, és ő is csak halála után kapta meg az őt megillető megbecsülést szülővárosától, amely ma már igazi otthont ad a Hendrix-hagyatéknak. Az 1980-as évek közepén azonban innen indult el több olyan együttes, amely valahol középutat keresett a hard-rock, a heavy-metal és a dark műfajok között, elvetve mind a Bon Jovi-féle édeskedést, mind az Obituary-ra jellemző trash-hangzást, de a direkt punkot is. Ma már „nagy négyesként” emlegetik a Nirvanát, az Alice In Chains-t, a Pearl Jamet és a Soundgardent, amely zűrzavaros pályafutásának legnagyobb sikerét 1994-ben érte el a Superunknown című albummal.

A Soundgarden egy városbeli parkban felállított installációról kapta a nevét, amely mindenféle kísérteties hangokat adott ki, ha fújt a szél. Chris Cornell énekes-dobos (nem tévedés!) azonban nem bízta az elemekre bandájának megszólalását, hanem a nagy hagyományokra visszatekintő gitár-dob-basszus ének formációt választotta. Az együttes 1984-ben alakult, de a többszöri személycserék miatt 1988-ban juthattak el debütáló albumukig, amelyet mindössze további négy követett. Pedig már az Ultramega OK is eljutott a Grammy-jelölésig, míg a következő lemezhez, a Louder Than Love-hoz már egy nagy céghez, az A&M-hez szerződtek, de csak ezután alakult ki az a felállás, amelyet a „nagy Soundgardennek” nevezhetünk: az énekes Cornell mellett Kim Thayil gitározott, Matt Cameron dobolt és Ben Sheperd lett a basszusgitáros.

Ők négyen vették fel 1991-ben a Badmotorfingert, amely ugyan nagy sikert aratott, de pechjükre éppen akkor jelent meg a Nirvana Nevermindja, és ez az album elhomályosította a Hangkertészek kiválóságát. Igaz, öröm volt az ürömben, hogy a Cobainék kiugrása felhívta a rock-világ figyelmét a seattle-i mozgolódásra, és most már az alternatív rádiók és televíziók az MTV is ráharapott a Soundgardenre. A lemezt ráadásul még alaposan megtámogathatták turnén az akkor a csúcsponton lévő Guns 'n' Roses előzenekaraként, majd 1992-ben a Lollapalooza-turnén végleg elfogadta őket a szélesebb közönség.

Mégis, csak két évvel később jelent meg mindmáig legjobbnak tartott lemezük, a Superunknown, amelynek rejtelmes címe – állegendák elkerülése végett - egy tv-műsor félrehallásából született. Persze szó sincsen szuperismeretlenségekről, hiszen igen erőteljesen tetten érhető a Led Zeppelin, a Metallica és a Black Sabbath hatása – Cornell néhol egészen „Ozzy-san” énekel, másutt pedig „Hetfieldre” veszi a figurát – de a fiúk hallottak valamit harangozni a pszichedelikusoktól, azok megfoghatatlan „belső lelassulásából”, sőt, a Beatles kései korszakáról is. Matt Cameron egyenesen bevallotta, hogy rá Ringo Starr dobolása tette a legnagyobb benyomást – kétségtelen, hogy nem cifrázza túl játékát.... De szintén a 25-30 évvel korábbi zenei világot tükrözték az indiai-arab motívumokkal tűzdelt dalok, mint a Fell On Black Days vagy a Half, míg a My Wave-ről a Free juthat eszébe a tisztességben megőszült rockereknek. És nem hatottak a reveláció erejével szövegeik sem, amelyek droghatású, komor, depresszív, itt-ott már öngyilkos hangulatot sugároztak, bár ez inkább jelentette számukra a „korszellemhez” való igazodást, mint olyan mélységet, amibe végül Kurt Cobain belehalt.

 A lemez áttörésének titka az volt, hogy miközben a Soundgarden megőrizte korábbi erejét, hangzását, dalaik „rádióbarátabbak” lettek és több dalukból is MTV-sláger lett. Az év egyik legsikerültebb klipjét készítették el az éterien suhanó-csengő gitárokra épülő, aritmiás szívverésű Black Hole Sunból, ijesztően megnyújtott, szinte „expresszionisztikus” alakjaival, nyugtalanítóan rohanó felhőivel. Ugyanakkor az egész lemez a maga többi mint 70 percével nemcsak tömör, hanem rendkívül tömény is, mintha a végletekig akarnák a 15 (nemzetközi kiadásokban 16 vagy 17) számmal a hallgatóság idegeit csigázni. Ide sorolható a nyitó, húsba hatoló Let Me Drown („gyógyítsd sebeim, s ne hagyj nyomot/arcom nélkül pecsételd le sírom”), a The Day I Tried To Live, vagy a zenéjében „legsabbathosabb” dal, a Mailman („helló, nem ismersz/én vagyok a kosz a lábad alatt”), bár Chris leginkább a címadó szerzeményben utánozza Ozt, holott az inkább a Guns 'n' Roses hangvételére üt. A Head Down egy kis ingyen „LSD-s utazás”, de a Limo Wrecket sem ajánlhatnánk jó szívvel egy kijózanító kúrához. („Elől a vérpiros fénytörések/mögöttük roncstestű maradék-életed”) És kutya legyek, ha nem hallom ki belőle a Led Zeppelin Dazed and Confused-jét! A Spoonman, amelyet egy utcai zenészről írt Cornell, remek riffjeivel tűnik ki, no meg ismét egy apró Zep-beütéssel, Thayil rövid, ám annál velősebb szólójával. A Kickstand sürgős punk alig másfél percben, míg a 4th of July nem éppen örömünnep, amelyben „csatornába fulladnak a megkereszteltek, hideg napon meztelenül tüzet lélegeznek”. Ehhez képest a Half csengő-bongó keleti világa maga a mennyország. A Like Suicide olyannyira más dimenziós, hogy utána felüdíthet a csipogásból dögre váltó She Likes Surprises. Lehet, hogy ezért tették rá a lemezre a világkiadásban, hogy nehogy ismét össze kelljen hasonlítani őket a végnapjait élő Nirvanával.

A Superunknown 1. helyezett lett az amerikai toplistákon, a Black Hole Sun a kislemezek között diadalmaskodott, Rolling Stone pedig  beválasztotta a lemezt minden idők 500 legjobb rock-albuma közé. A hatalmas siker azonban nem hozott békét a bandában, 1996-os lemezük, a Down On The Upside már úgy készült, hogy az amúgy is alkotói túlsúlyban lévő Cornell a zene és a szövegek nagy része mellett még a szólógitáros szerepét is kényszerült átvenni több dalban.

 A Soundgarden tagjai, ahogyan ilyenkor már lenni szokott, ahányan voltak, annyifelé spricceltek szét. Aztán újra összejöttek, de már nem hagytak olyan mély nyomot a 21. századon, mint a századvégen. Egészen Chris Cornell öngyilkosságáig...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://elmehunyor.blog.hu/api/trackback/id/tr7312973327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

GNL911

Irodalmi, műfordítói, publicisztikai írások, esszék, filmes próbálkozások, bölcsességek és eszmefuttatások.

Friss topikok

Címkék

18+ (39) 1945 (1) 1968 (1) 1969 (1) 1970 (1) 1989 (2) 1991 (1) 1992 (1) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (1) 1998 (2) 20.század (4) 20. század (2) 2000 (1) 2018 (1) 21.század (1) 70-es évek (1) 80-as évek (1) 9/11 (1) 90-es évek (1) A.A.Milne (1) abszurd (1) abszurd-szocio (1) afro-amerikai nők (1) Agatha Christie (1) Agrippina (1) agy (1) Alanis Morrisette (1) Alberto Sordi (1) Albert Einstein (2) Alfred Hitchcock (1) Algéria (1) Allen Ginsberg (7) álmok (6) Álmok (3) álom (128) Álom (1) Amedeo Modligliani (1) Amerika (2) amerikai feketék (1) Amosz Oz (1) André Malraux (1) Angelo Roncalli (1) Anglia (13) animáció (1) Anne Frank (1) antiszemitizmus (5) Antoine de Saint-Exupéry (1) Antonio Porta (1) Apocalyptica (1) Arisztotelész (1) arte (1) Art Garfunkel (1) atombomba (2) Auschwitz (5) Ausztrália (4) Ausztria (4) aztékok (1) Balaton (2) ballada (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (1) beat (2) beat-nemzedék (2) Beatles (1) Bécs (1) béke (1) Belgium (1) Belvárosi Színház (1) Berlin (1) Bernáth Zsolt (1) Bessie Smith (1) betegség (1) Billie Holiday (1) Billy Wilder (1) biológia (1) bíró (1) blogregény (1) blues (3) Bob Dylan (11) bölcsesség (1) Bölcsességek (5) Bolero (1) Bonaparte Napóleon (1) bordélyház (1) Boris Vian (3) börleszk (1) Brazília (2) Bródy János (1) Budapest (10) bűntény (1) bűnügy (12) Buster Keaton (1) Carhartt (1) cenzúra (1) Chaplin (1) Charles Baudelaire (1) Charles De Gaulle (1) Charlie Chaplin (1) Christies (1) Cikkek a nagyvilágból (4) cirkusz (1) Clara Royer (1) Cranberries (1) Creed (1) Csehszlovákia (2) Cseh Tamás (1) csendélet (1) csillagászat (1) Damanhur (1) Def Leppard (1) Dél-Amerika (1) diktatúra (1) Dinnyés József (1) divat (2) Djabe (8) Donovan (1) Dream Theater (2) drog (2) Duna (1) e.e.cummings (2) ég (1) Egészség (1) Egon Schiele (1) egyenjogúság (1) élet (2) Élet (2) életkép (1) életmód (1) életrajz (1) Elmeél (10) élmény (8) Élmény (7) élmények (2) élő (1) első világháború (1) El Chapo (1) El Cid (1) emberiség temploma (1) emberi intelligencia (1) emberi kapcsolatok (1) embermentés (3) Emlékek (1) emlékek (22) emlékezés (1) emlékezet (1) én (2) Enya (1) Eric Clapton (1) erkölcs (1) Ernest Hemingway (1) erőszak (1) erotika (6) esszé (17) esszék (8) Észak-Írország (3) Észtország (1) etno-jazz (1) Európa (1) évforduló (16) fák (1) fantázia (4) farkas (1) Federico Fellini (1) fegyverszünet (1) félelem (4) félelmek (2) felfedezések (2) feltalálók (1) féltékenység (1) Ferrari Violetta (1) festészet (3) Fesztbaum Béla (1) film (11) filmzene (1) film noir (1) filoszemitizmus (4) filozófia (5) Finnország (1) fizika (1) földrajz (1) földrengés (1) fotó (12) Fotó (11) Fotók (1) fotóművészet (1) Franciaország (44) Francisco Franco (1) Frankenstein (1) Franz Renggli (1) Frida Kahlo (1) futball (1) Gala (1) Garri Kaszparov (1) gasztró (4) gasztronómia (1) Gasztronómia (1) gazdaság (2) Georges Méliés (1) GGöbölyös N. László (1) Gianluigi Buffon (1) Gideon Greif (1) Göbölyös N. László (336) Godot (1) gondkolkodom (4) gondolatok (3) gondolkodom (42) Gondolkodom (17) Görögország (2) Grateful Dead (1) Greg Lake (1) Grönland (1) Groucho Marx (1) Guillaume Apollinaire (1) Gulli Briem (1) Gustav Klimt (1) gyász (1) gyermek (1) gyilkosok (1) gyilkosság (3) gyógyítás (2) gyógyszer (1) Győr (1) Győri Balett (1) háború (3) Habsburg-birodalom (1) haiku (5) haiku-fűzér (12) haikuk (1) Hair (1) hajléktalanok (2) halak (1) halál (7) Halper László (1) hangosfilm (1) Hanuka (1) harcore punk (1) Hasfelmetsző Jack (1) használati eszközök (1) Hedy Lamarr (1) Henry Rollins (1) Híresség (1) híresség (2) hírességek (4) hírszerzés (1) hírügynökség (1) hit (2) Hitler (3) (1) Hobo (1) Hódmezővásárhely (3) Hofi Géza (1) holokauszt (12) Holokauszt (6) Horn-fok (1) horror (5) Horvátország (1) hősök (1) humor (2) Humphrey Bogart (1) Ian Anderson (1) Ian Curtis (5) II.világháború (9) Illés (1) indián (1) indiánok (2) információ (1) Ingmar Bergman (1) internet. (1) ipar (2) Irak (1) írás (2) Irena Sendler (1) irodalom (259) Írország (4) iskola (1) iszlám (1) Izrael (2) jack bruce (1) Jack Bruce (1) Jack Kerouac (1) Jacques Prévert (1) Jancsó Miklós (1) Jane Austen (1) Janis Joplin (1) Japán (2) járvány (1) jazz (4) Jean Cocteau (1) Jeff Baron (1) Jeruzsálem (1) jezsuiták (1) Jézus Krisztus (1) Jimi Hendrix (5) Jim Morrison (7) Joan Fontaine (1) Joe Cocker (1) jóga (1) Johannes Kepler (1) Johnny Winter (1) John Lennon (5) joint (1) Jom Kipúr (1) Joni Mitchell (1) Joseph Stiglitz (1) jövő (1) Joy Division (1) juke-box (1) Jules Isaac (1) Kanada (52) káosz (1) Karácsony (3) Karthagó (1) kémkedés (1) Kennedy-család (1) Kennedy-gyilkosság (1) Képzelt Riport... (1) képzőművészet (7) kereszténység (4) Kern András (1) kiállítás (3) Kína (4) kincs (1) King Crimson (2) kísértések (1) kocsma (1) kollaboráció (1) kollázs (13) Kollázs (6) kollázsregény (5) kollégium (1) költészet (16) Kolumbia (2) Kolumbusz (1) koncert (3) Kondor Béla (1) Konrád György (4) könyv (12) könyvkiadás (1) Korábbi verseim (9) környezetvédelem (2) koronavirus (1) Koyaanisqatsi (1) közélet (5) középkor (1) közérzet (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (1) Közvéleményem (10) krimi (15) kritika (3) kultúra (2) Kultúrtörténet (1) kultúrtörténet (48) Kurír (5) Kurt Gödel (1) kutlúrtörténet (3) kutya (1) Laura Nyro (1) Lawrence Ferlighnetti (2) Lawrence Ferlinghetti (3) lázadás (1) lelkiismeret (1) lemez (6) Lengyelország (3) leonard Cohen (2) Leonard Cohen (34) Leonard Cohen versei és dalai (28) levelek (1) Lev Trockij (1) Litvánia (1) London (2) Loreena McKennit (1) Lou Reed (2) LP (2) Lumiére-fivérek (1) Madách Színház (1) maffia (2) Magellán (2) Magyarország (96) Magyarorszag (2) Magyar Nemzeti Galéria (1) Majnik László (1) Mama képei (21) Mao Ce-tung (1) Marc Chagall (1) Margitsziget (2) Margitsziget. (1) Maria Casarés (1) Mark Sandman (1) Martin Luther King (1) Mary Shelley (1) Másutt (1) matematika (1) Mattei-ügy (1) Matuscsák Tamás (1) Maurice Ravel (1) Mauthausen (1) Max Linder (1) média (20) meditáció (1) Meditációk (1) medve (1) memoár (1) merénylet (2) mese (1) mesterséges intelligencia (1) Metallica (1) Mexikó (1) Michael Caine (1) Michelangelo Antonioni (1) Micimackó (1) mítosz (1) Moby Dick (1) Morphine (1) morpho (1) mozi (52) MTI (3) Müller Péter (1) múlt (2) munkaruha (1) Mussolini (1) művészet (3) Művészet (1) nácizmus (14) nácizmus holokauszt (1) Nagy-Britannia (17) nagy proletár kulturális forradalom (1) napló (4) némafilm (4) Németország (7) New Age (1) New ÍYork (1) New Model Army (1) Nick Cave (5) Nick Drake (1) Nico (1) Nikola Tesla (1) Nirvana (1) nők (2) Normandiai partraszállás (1) Nostradamus (1) novella (2) novellafüzér (3) NSZK (1) nukleáris konfliktus (1) Óbuda (6) Óbudai Társaskör (2) ókor (6) olaj (1) Olaszország (16) olasz konyha (1) olasz western (2) Olivia de Havilland (1) Olof Palme (1) önéletrajz (1) Orbán Viktor (1) ördög (1) Oroszország (3) őrület (1) Oscar Wilde (1) összeesküvés-elmélet (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) P.J.Harvey (1) Palme-gyilkosság (1) pápaság (1) Parma (1) Pasolini (1) Patti Smith (7) Paul Éluard (1) Pészach (1) pete brown (1) Pete Sinfield (1) Philip Glass (2) Pierre Reverdy (3) Pier Paolo Pasolini (1) Pillanatok (5) pillanatok (15) Pink Floyd (1) platánok (1) polgárháború (1) polgárjogi mozgalom (1) politika (6) Portugália (1) Primo Levi (2) Prince (1) próféciák (1) progresszív (1) protest (1) próza (3) pszicho (1) pszichológia (6) Pulp (1) punk (3) Purim (1) purim (1) Putyin (1) R.E.M. (1) Radiohead (1) Ragályi Elemér (1) Ramon Mercader (1) rasszizmus (3) reconquista (1) regény (3) régészet (2) Rejtő Jenő (1) remake (1) rémek (1) rémképek (1) Rettegett Iván (1) Richard Palmer-James (1) Rita-nap (1) Roberto Saviano (2) Robert Desnos (1) Robert Fripp (1) Robert Hunter (1) Rock (18) rock (55) rock-történet (4) rock and roll (1) Rolling Stones (1) Római Birodalom (3) Római birodalom (1) rombolás (1) Roy Harper (3) Rubin Eszter (1) Rudolf Péter (3) Rudolph Valentino (1) sajtó (4) sakk (1) Salinger (1) Salvador Dalí (1) Sándor Pál (1) Saul fia (1) sci-fi (4) Scorpions (1) Seattle (1) Seress Rezső (2) Sergio Leone (2) Séták a sötét oldalon (1) Shakespeare (1) Sidney Lumet (1) Simone Veil (1) Sinéad OConnor (2) sorozatgyilkos (1) Soundgarden (1) Spanyolország (13) spirituálé (1) spirituális (12) sport (4) Sri Lanka (1) Stanley Kubrick (3) Stan és Pan (1) Stefan Zweig (1) Steve Hackett (2) Steve MCurry (1) Stieg Larsson (2) Sting (1) Suzanne Vega (1) Svédország (2) szabadság (2) Szabó Elvira. (1) szado-mazo (3) szakrális zene (1) Szántó T.Gábor (1) szecesszió (1) Székhelyi József (1) szekta (1) Szent Efrém Férfikar (1) szerelem (50) szeretet (1) Szergej Ejzenstejn (1) szeszgyár (1) szex (11) Szicília (1) színek (1) színház (9) Szlovákia (1) szoci (2) szoció (3) szocio (60) szorongás (1) Szovjetunió (4) Sztálin (2) sztárlét (1) sztárvilág (1) Sztehlo Gábor (1) születés (1) születésnap (1) szürreál (2) szűrreális (1) szürreális (11) szürrealizmus (1) SZűrtreáll (2) szűrtreáll (1) Szűrtreáll (9) táj (1) tájkép (10) tánc (3) Táncolnak a kazlak (1) társadalom (15) tea (1) technika (6) tél (1) természet (4) terrorizmus (1) testvérek (1) theme for an imaginary western (1) Therapy? (1) The Cure (1) The Mission (1) Thomas Mann (1) Titanic (1) tojás (1) tömegkultúra (1) Tom Waits (4) Török Ferenc (1) Történelem (5) történelem (72) Tóth Krisztina (1) Totth Benedek (1) Trainspotting (1) Tudomány (1) tudomány (12) túlélő (1) tv (1) Újév (1) újságírás (7) Ulrich Gábor (1) Underground Kiadó (1) ünnep (3) urbanizáció (1) USA (89) utazás (3) üzlet (1) vadászat (1) vallás (7) Van Morrison (1) város (1) Városliget (1) varsói gettó (1) Vas Zoltán (1) Vatikán (2) vers (1) versek (3) Versek 2015 (2) versek 2016 (12) versek 2017 (22) Versek 2018 (12) versek 2019 (8) versek 2020 (10) vészkorszak (1) Victor Hugo (1) vihar (1) vikingek (1) világ (1) világpoénzis (2) világpoézis (73) Világpoézis (57) világzene (2) vilápoézis (1) Vilnius (1) virág (1) vízió (1) world music (3) Yes (1) Zabhegyező (1) zene (7) Zene (68) zsidóság (15) Címkefelhő

https://www.facebook.com/elmehunyor/

süti beállítások módosítása