GNL911

Göbölyös N. László irodalmi alkotásai, esszéi, publicisztikai írásai

A Fekete Fém Éjszakája – Metallica: Black Album (1991)

metallica.jpg

Amikor 1988 nyarán az MTK-stadionban a színpadra állított monumentális kapuk között megszólalt A Jó, a Rossz és a Csúf kísérteties temetői zenéje (kötelező film!) sokan úgy érezték: ez lesz a legjobb zene, amit aznap este hallani fognak. A Metallicának akkor még olyan híre volt, zenéjük csupán törés-zúzás. Pedig akkor már túlléptek ezen az önmagáért valóan brutális korszakon, és karnyújtásnyi voltak attól a lemeztől, amellyel végleg a heavy-metal klasszikusai közé emelkedtek.

A kaliforniai négyesfogat stílusában egy tragikus esemény nyomán állt be változás: 1986-ban egy svédországi turné során megkövetkezett autóbalesetben meghalt Cliff Burton, az együttes basszusgitárosa. Ekkor került helyére Jason Newsted, a Flotsam Jetsam muzsikusa, és – bár komor, szinte fenyegető arcával tökéletesen beleillett a zenekar imázsába – játéka, stílusa némi finomítást jelentett a Metallicának.

James Hetfield, a hórihorgas gitáros-énekes, Kirk Hammett, a bongyorfejű, fél-filippinó gitárnyűvő, és a szőke, dán származású vadállat, Lars Ulrich dobos már addig is „kilógott” a 80-as években gomba módra szaporodó HM-együttesek közül. Ők voltak „a pólós metál” képviselői: nem menekültek sötét miszticizmusba, nem öltöztek sem lovagkori szerelésekbe, sem pedig szögekkel kivert „szupermacsó” bőrcuccokba. Erejük nem külsőségeikben, hanem a belőlük áradó pokoli energiában, az önmagukat sem kímélő élő fellépésekben volt és ezt az erőt a lemezekre is át tudták menteni. Persze ők sem voltak minden előzmény nélküliek. Két ős nyoma mindenképpen fellelhető zenéjükben: a korai Black Sabbathé, a maga komor, ereszkedő hangsoraival és ritmusváltásaival, valamint az amerikai metál úttörőjéé, a Grand Funk Railroadé, annak minden féktelenségével, akik másfél évtizeddel korábban már-már ősemberi őrjöngéseket mutattak be koncert közben, miközben szinte betegesen püfölt dobbal, agylúgozó basszussal és gitárgyilkos szólókkal ostromolták a publikumot – pokoli hangerőn.

Nos a Metallica ezeket a vívmányokat vitte tovább, és már az 1987 végén megjelent dupla albumuk, az ...And Justice For All jelezte: nemcsak sokkolni, zenélni is tudnak. Miközben olyan bombákkal döngettek, mint a Harvester of Sorrow, bemutatták, hogy értenek a visszafogott, ám nem kevésbé hatásos drámaisághoz is: ez volt a One, amelynek alapja Dalton Trumbo döbbenetes háborús filmje, a Johnny's Got His Gun volt. A film és a dal főhőse egy, a harcok során megvakult, kezét-lábát elvesztő vegetáló emberi roncs, akinek már csak az agya tud kommunikálni. A daltól is a hideg kerülgeti az embert...

A személycserével és zenei fordulattal egyúttal lelassult a Metallica lemezkészítési tempója is: már nem törekedtek évenként új albumra, viszont ezt követő munkáik egyre nagyobb elismerést hoztak számukra. Pályájuk csúcsának ma is sokan a csak simán Metallica című lemezt tekintik, amelyet borítója miatt neveznek Black Albumnak. Mindenesetre ez volt az a több mint 70 perces anyag, amely kiléptette őket a metálosoknál szélesebb közönség elé is. Igaz, hogy miután 1991 augusztusában felléptek a Népstadionban a Monsters of Rock-on, minden idők legnagyobb magyarországi metálbuliján (a Queensryche és a Mötley Crüe után, az AC/DC előtt), néhány nappal később egy Pecsa-beli trash-fesztiválon fültanúja voltam a következő rajongói párbeszédnek: „Voltatok Metallicán?” „Diszkóba nem járunk.”

Azért még így sem ajánlanánk kiscsoportos óvodások délutáni altatódalának a Metallicát! Mégis, az Enter Sandman, amely fenyegetően lebegő gitárbevezetője után begorombul, tulajdonképpen a gyermekeknek szól: a „sandman” ugyanis a gyermekmesék álomhozója: „Valami fenyeget oltsd el a fényt/a gondok a szívemre lépnek/és nem hófehérek/háborúk hazugságok/sárkányos lángok/harapásra vágyók/aludj de figyelj nagyon....”. A dal hamarosan a banda egyik védjegye lett. Nem kevésbé lett korszakalkotó az album két lírai hangvételű felvétele - egyik erőteljesebb, mint a másik. a The Unforgiven igazi westernes harangzúgással kezdődik, majd Hetfield belelép egy keserű vénember szerepébe: „Amit éreztem, amit tudtam/mindig megállt alattomban/rab voltam/nem is voltam/megbocsáthatatlan”. James teli torkú, mélyből jövő, hörgő hajlításokkal teli éneke itt teljesedett ki, és vált nemcsak a kemény rock-ban olyan követendő példának, mint egy évtizeddel korábban Robert Plant vagy Ian Gillan stílusa. A dolgok különös egybeesése, hogy alig két évre rá készült el ugyanezen a címen Clint Eastwood Oscar-díjas filmje, amely újrateremtette a tetszhalálban leledző amerikai westernt.  A Nothing Else Matters szívszorító, ám csak férfiasan érzelmes, egyszerű, szomorkás dallamával (beférne egy körbe a Black Sabbath Solitude-jával és a Grand Funk Heartbreakerjével, ha már felemlegettük az ősöket), amely a végén, a vonósnégyessel aláhúzott, „gyertyás” részek után kitör egy felszabadítóan kétségbeesett gitárszólóba. Ez a dal lett az egyik csúcspontja 1998-ban a Metallica és a San Franciscói Szimfónikusok közös lemezének, az S/M-nek is.

Azért a Black Album nemcsak erről a három dalról szól: a Sad But True igazi „headbanger” nóta (még most is nehéz úgy hallani, hogy az ember ne rázza magát metálos módon), a Wherever I May Roamban megmutatják, hogy egy keleties, az elején szitárhangon megszólaló motívumot is lehet fémesíteni, a Don't Tread On Me, amelyben felidézik Leonard Bernstein Americáját meglehetősen kétértelmű: „Ha békét akarsz, készülj háborúra” - énekli Hetfield, de azért figyelmeztet: ne provokálj egy csörgőkígyót...Akkor már túl voltunk az első Öböl-háború kitörésén…Ők sem kerülik el, hogy nem mondják el véleményüket az istenkeresésről: „Mélyen bevert szög tartja vissza a gyógyító kezet”. (The God That Failed). Végül a The Struggle Within nem olyan ember vívódásait idézi fel, aki egykönnyen megadja magát. És ezeket a földön járó gondolatokat remekül hangzó, igazi ütős zene kíséri: Lars Ulrich cséphadaró játéka finomságokra, váratlan lassításokra és felpörgésekre is képes, Kirk Hammett pedig érti az új idők gitártekeréseit, ismeri a „nyakon pörgetés” trükkjeit, de visszahelyezi jogaiba a jó öreg wah-wah pedálokat is, és szólói sosem válnak öncélúvá.

 A 90-es évek közepére az előző évtized nagy metálhulláma visszahúzódott, szinte csak ők tudtak a korábbi nagyok közül élvonalban maradni. Közben 1995-96-ban megjelent még két bombájuk, a Load és a Reload (eredetileg egybe akarták kiadni, de sokallták a felgyülemlett anyagot), majd a Garage Inc., amelyen saját „klasszikusaikat” dolgozták fel. Ekkor lettek ismét a klip-tv-k kedvencei a Whiskey In The Jar új, a Thin Lizzy előtt tisztelgő verziójával, amelyet egy orgiába fúló házibuli képeivel kísértek. Az ezredfordulóra azonban a nagy négyes kifáradt, Newsted kiszállt – és mit az a jó isten, a 2003-ban megjelent St. Anger ismét azt a pokolian vad zenét hozta vissza, amivel ismertté váltak 20 évvel korábban. De milyen érdekes az élet, meg sem közelítették vele a „lágyabb korszak” sikereit....2012-ben aztán e hang rajongói is örvendhettek, mert Hetfieldék európai turnéjukat a Black Album anyagára építették.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://elmehunyor.blog.hu/api/trackback/id/tr7812296153

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

GNL911

Irodalmi, műfordítói, publicisztikai írások, esszék, filmes próbálkozások, bölcsességek és eszmefuttatások.

Friss topikok

Címkék

18+ (39) 1945 (1) 1968 (1) 1969 (1) 1970 (1) 1989 (2) 1991 (1) 1992 (1) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (1) 1998 (2) 20.század (4) 20. század (2) 2000 (1) 2018 (1) 21.század (1) 70-es évek (1) 80-as évek (1) 9/11 (1) 90-es évek (1) A.A.Milne (1) abszurd (1) abszurd-szocio (1) afro-amerikai nők (1) Agatha Christie (1) Agrippina (1) agy (1) Alanis Morrisette (1) Alberto Sordi (1) Albert Einstein (2) Alfred Hitchcock (1) Algéria (1) Allen Ginsberg (7) Álmok (3) álmok (6) álom (128) Álom (1) Amedeo Modligliani (1) Amerika (2) amerikai feketék (1) Amosz Oz (1) André Malraux (1) Angelo Roncalli (1) Anglia (13) animáció (1) Anne Frank (1) antiszemitizmus (5) Antoine de Saint-Exupéry (1) Antonio Porta (1) Apocalyptica (1) Arisztotelész (1) arte (1) Art Garfunkel (1) atombomba (2) Auschwitz (5) Ausztrália (4) Ausztria (4) aztékok (1) Balaton (2) ballada (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (1) beat (2) beat-nemzedék (2) Beatles (1) Bécs (1) béke (1) Belgium (1) Belvárosi Színház (1) Berlin (1) Bernáth Zsolt (1) Bessie Smith (1) betegség (1) Billie Holiday (1) Billy Wilder (1) biológia (1) bíró (1) blogregény (1) blues (3) Bob Dylan (11) bölcsesség (1) Bölcsességek (5) Bolero (1) Bonaparte Napóleon (1) bordélyház (1) Boris Vian (3) börleszk (1) Brazília (2) Bródy János (1) Budapest (10) bűntény (1) bűnügy (12) Buster Keaton (1) Carhartt (1) cenzúra (1) Chaplin (1) Charles Baudelaire (1) Charles De Gaulle (1) Charlie Chaplin (1) Christies (1) Cikkek a nagyvilágból (4) cirkusz (1) Clara Royer (1) Cranberries (1) Creed (1) Csehszlovákia (2) Cseh Tamás (1) csendélet (1) csillagászat (1) Damanhur (1) Def Leppard (1) Dél-Amerika (1) diktatúra (1) Dinnyés József (1) divat (2) Djabe (8) Donovan (1) Dream Theater (2) drog (2) Duna (1) e.e.cummings (2) ég (1) Egészség (1) Egon Schiele (1) egyenjogúság (1) Élet (2) élet (2) életkép (1) életmód (1) életrajz (1) Elmeél (10) élmény (8) Élmény (7) élmények (2) élő (1) első világháború (1) El Chapo (1) El Cid (1) emberiség temploma (1) emberi intelligencia (1) emberi kapcsolatok (1) embermentés (3) emlékek (22) Emlékek (1) emlékezés (1) emlékezet (1) én (2) Enya (1) Eric Clapton (1) erkölcs (1) Ernest Hemingway (1) erőszak (1) erotika (6) esszé (17) esszék (8) Észak-Írország (3) Észtország (1) etno-jazz (1) Európa (1) évforduló (16) fák (1) fantázia (4) farkas (1) Federico Fellini (1) fegyverszünet (1) félelem (4) félelmek (2) felfedezések (2) feltalálók (1) féltékenység (1) Ferrari Violetta (1) festészet (3) Fesztbaum Béla (1) film (11) filmzene (1) film noir (1) filoszemitizmus (4) filozófia (5) Finnország (1) fizika (1) földrajz (1) földrengés (1) fotó (12) Fotó (11) Fotók (1) fotóművészet (1) Franciaország (44) Francisco Franco (1) Frankenstein (1) Franz Renggli (1) Frida Kahlo (1) futball (1) Gala (1) Garri Kaszparov (1) gasztró (4) Gasztronómia (1) gasztronómia (1) gazdaság (2) Georges Méliés (1) GGöbölyös N. László (1) Gianluigi Buffon (1) Gideon Greif (1) Göbölyös N. László (336) Godot (1) gondkolkodom (4) gondolatok (3) gondolkodom (42) Gondolkodom (17) Görögország (2) Grateful Dead (1) Greg Lake (1) Grönland (1) Groucho Marx (1) Guillaume Apollinaire (1) Gulli Briem (1) Gustav Klimt (1) gyász (1) gyermek (1) gyilkosok (1) gyilkosság (3) gyógyítás (2) gyógyszer (1) Győr (1) Győri Balett (1) háború (3) Habsburg-birodalom (1) haiku (5) haiku-fűzér (12) haikuk (1) Hair (1) hajléktalanok (2) halak (1) halál (7) Halper László (1) hangosfilm (1) Hanuka (1) harcore punk (1) Hasfelmetsző Jack (1) használati eszközök (1) Hedy Lamarr (1) Henry Rollins (1) Híresség (1) híresség (2) hírességek (4) hírszerzés (1) hírügynökség (1) hit (2) Hitler (3) (1) Hobo (1) Hódmezővásárhely (3) Hofi Géza (1) holokauszt (12) Holokauszt (6) Horn-fok (1) horror (5) Horvátország (1) hősök (1) humor (2) Humphrey Bogart (1) Ian Anderson (1) Ian Curtis (5) II.világháború (9) Illés (1) indián (1) indiánok (2) információ (1) Ingmar Bergman (1) internet. (1) ipar (2) Irak (1) írás (2) Irena Sendler (1) irodalom (259) Írország (4) iskola (1) iszlám (1) Izrael (2) Jack Bruce (1) jack bruce (1) Jack Kerouac (1) Jacques Prévert (1) Jancsó Miklós (1) Jane Austen (1) Janis Joplin (1) Japán (2) járvány (1) jazz (4) Jean Cocteau (1) Jeff Baron (1) Jeruzsálem (1) jezsuiták (1) Jézus Krisztus (1) Jimi Hendrix (5) Jim Morrison (7) Joan Fontaine (1) Joe Cocker (1) jóga (1) Johannes Kepler (1) Johnny Winter (1) John Lennon (5) joint (1) Jom Kipúr (1) Joni Mitchell (1) Joseph Stiglitz (1) jövő (1) Joy Division (1) juke-box (1) Jules Isaac (1) Kanada (52) káosz (1) Karácsony (3) Karthagó (1) kémkedés (1) Kennedy-család (1) Kennedy-gyilkosság (1) Képzelt Riport... (1) képzőművészet (7) kereszténység (4) Kern András (1) kiállítás (3) Kína (4) kincs (1) King Crimson (2) kísértések (1) kocsma (1) kollaboráció (1) kollázs (13) Kollázs (6) kollázsregény (5) kollégium (1) költészet (16) Kolumbia (2) Kolumbusz (1) koncert (3) Kondor Béla (1) Konrád György (4) könyv (12) könyvkiadás (1) Korábbi verseim (9) környezetvédelem (2) koronavirus (1) Koyaanisqatsi (1) közélet (5) középkor (1) közérzet (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (1) Közvéleményem (10) krimi (15) kritika (3) kultúra (2) kultúrtörténet (48) Kultúrtörténet (1) Kurír (5) Kurt Gödel (1) kutlúrtörténet (3) kutya (1) Laura Nyro (1) Lawrence Ferlighnetti (2) Lawrence Ferlinghetti (3) lázadás (1) lelkiismeret (1) lemez (6) Lengyelország (3) leonard Cohen (2) Leonard Cohen (34) Leonard Cohen versei és dalai (28) levelek (1) Lev Trockij (1) Litvánia (1) London (2) Loreena McKennit (1) Lou Reed (2) LP (2) Lumiére-fivérek (1) Madách Színház (1) maffia (2) Magellán (2) Magyarorszag (2) Magyarország (96) Magyar Nemzeti Galéria (1) Majnik László (1) Mama képei (21) Mao Ce-tung (1) Marc Chagall (1) Margitsziget (2) Margitsziget. (1) Maria Casarés (1) Mark Sandman (1) Martin Luther King (1) Mary Shelley (1) Másutt (1) matematika (1) Mattei-ügy (1) Matuscsák Tamás (1) Maurice Ravel (1) Mauthausen (1) Max Linder (1) média (20) meditáció (1) Meditációk (1) medve (1) memoár (1) merénylet (2) mese (1) mesterséges intelligencia (1) Metallica (1) Mexikó (1) Michael Caine (1) Michelangelo Antonioni (1) Micimackó (1) mítosz (1) Moby Dick (1) Morphine (1) morpho (1) mozi (52) MTI (3) Müller Péter (1) múlt (2) munkaruha (1) Mussolini (1) művészet (3) Művészet (1) nácizmus (14) nácizmus holokauszt (1) Nagy-Britannia (17) nagy proletár kulturális forradalom (1) napló (4) némafilm (4) Németország (7) New Age (1) New ÍYork (1) New Model Army (1) Nick Cave (5) Nick Drake (1) Nico (1) Nikola Tesla (1) Nirvana (1) nők (2) Normandiai partraszállás (1) Nostradamus (1) novella (2) novellafüzér (3) NSZK (1) nukleáris konfliktus (1) Óbuda (6) Óbudai Társaskör (2) ókor (6) olaj (1) Olaszország (16) olasz konyha (1) olasz western (2) Olivia de Havilland (1) Olof Palme (1) önéletrajz (1) Orbán Viktor (1) ördög (1) Oroszország (3) őrület (1) Oscar Wilde (1) összeesküvés-elmélet (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) P.J.Harvey (1) Palme-gyilkosság (1) pápaság (1) Parma (1) Pasolini (1) Patti Smith (7) Paul Éluard (1) Pészach (1) pete brown (1) Pete Sinfield (1) Philip Glass (2) Pierre Reverdy (3) Pier Paolo Pasolini (1) Pillanatok (5) pillanatok (15) Pink Floyd (1) platánok (1) polgárháború (1) polgárjogi mozgalom (1) politika (6) Portugália (1) Primo Levi (2) Prince (1) próféciák (1) progresszív (1) protest (1) próza (3) pszicho (1) pszichológia (6) Pulp (1) punk (3) purim (1) Purim (1) Putyin (1) R.E.M. (1) Radiohead (1) Ragályi Elemér (1) Ramon Mercader (1) rasszizmus (3) reconquista (1) regény (3) régészet (2) Rejtő Jenő (1) remake (1) rémek (1) rémképek (1) Rettegett Iván (1) Richard Palmer-James (1) Rita-nap (1) Roberto Saviano (2) Robert Desnos (1) Robert Fripp (1) Robert Hunter (1) rock (55) Rock (18) rock-történet (4) rock and roll (1) Rolling Stones (1) Római birodalom (1) Római Birodalom (3) rombolás (1) Roy Harper (3) Rubin Eszter (1) Rudolf Péter (3) Rudolph Valentino (1) sajtó (4) sakk (1) Salinger (1) Salvador Dalí (1) Sándor Pál (1) Saul fia (1) sci-fi (4) Scorpions (1) Seattle (1) Seress Rezső (2) Sergio Leone (2) Séták a sötét oldalon (1) Shakespeare (1) Sidney Lumet (1) Simone Veil (1) Sinéad OConnor (2) sorozatgyilkos (1) Soundgarden (1) Spanyolország (13) spirituálé (1) spirituális (12) sport (4) Sri Lanka (1) Stanley Kubrick (3) Stan és Pan (1) Stefan Zweig (1) Steve Hackett (2) Steve MCurry (1) Stieg Larsson (2) Sting (1) Suzanne Vega (1) Svédország (2) szabadság (2) Szabó Elvira. (1) szado-mazo (3) szakrális zene (1) Szántó T.Gábor (1) szecesszió (1) Székhelyi József (1) szekta (1) Szent Efrém Férfikar (1) szerelem (50) szeretet (1) Szergej Ejzenstejn (1) szeszgyár (1) szex (11) Szicília (1) színek (1) színház (9) Szlovákia (1) szoci (2) szocio (60) szoció (3) szorongás (1) Szovjetunió (4) Sztálin (2) sztárlét (1) sztárvilág (1) Sztehlo Gábor (1) születés (1) születésnap (1) szürreál (2) szürreális (11) szűrreális (1) szürrealizmus (1) Szűrtreáll (9) SZűrtreáll (2) szűrtreáll (1) táj (1) tájkép (10) tánc (3) Táncolnak a kazlak (1) társadalom (15) tea (1) technika (6) tél (1) természet (4) terrorizmus (1) testvérek (1) theme for an imaginary western (1) Therapy? (1) The Cure (1) The Mission (1) Thomas Mann (1) Titanic (1) tojás (1) tömegkultúra (1) Tom Waits (4) Török Ferenc (1) történelem (72) Történelem (5) Tóth Krisztina (1) Totth Benedek (1) Trainspotting (1) Tudomány (1) tudomány (12) túlélő (1) tv (1) Újév (1) újságírás (7) Ulrich Gábor (1) Underground Kiadó (1) ünnep (3) urbanizáció (1) USA (89) utazás (3) üzlet (1) vadászat (1) vallás (7) Van Morrison (1) város (1) Városliget (1) varsói gettó (1) Vas Zoltán (1) Vatikán (2) vers (1) versek (3) Versek 2015 (2) versek 2016 (12) versek 2017 (22) Versek 2018 (12) versek 2019 (8) versek 2020 (10) vészkorszak (1) Victor Hugo (1) vihar (1) vikingek (1) világ (1) világpoénzis (2) világpoézis (73) Világpoézis (57) világzene (2) vilápoézis (1) Vilnius (1) virág (1) vízió (1) world music (3) Yes (1) Zabhegyező (1) zene (7) Zene (68) zsidóság (15) Címkefelhő

https://www.facebook.com/elmehunyor/

süti beállítások módosítása