GNL911

Göbölyös N. László irodalmi alkotásai, esszéi, publicisztikai írásai

A szűzies fémfenevad – Iron Maiden: The Number Of The Beast (1982)

the_number_of_the_beast

„Azután láték más fenevadat feljőni a földből, a kinek két szarva vala, a Bárányéhoz hasonló, de úgy szól vala, mint a sárkány....És nagy jeleket tesz, annyira, hogy tüzet is hoz alá az égből a földre, az emberek láttára...Itt van a bölcsesség. A kinek értelme van, számlálja meg a fenevad számát; mert emberi szám: és annak száma hatszázhatvanhat.” (János Jelenések Könyve, 13:11;13;18, Károli Gáspár fordítása) A szám, amely szerencsét hozott 1982-ben egy kemény londoni zenekarnak, az Iron Maidennek és beharangozta a heavy-metal virágkorának eljövetelét.

Bár a 666-os Nagy Fenevadat és a rock-ihletését mindenekelőtt a HR/HM bandákhoz kötik (főleg azok, akik sátánizmussal vádolják őket), ez a kapcsolat legalább tíz évvel korábbi. 1972-ben a metállal nemigen gyanúsítható Genesis Supper's Ready-jében bukkant fel először, egy időben a Vangelis és Demis Roussos fémjelezte Aphrodite's Child 666 című, idegborzoló 70 perces hangkollázsával. De egy évvel korábban a Led Zeppelin titokzatos IV. albumán Jimmy Page „ZOSO”-ként ismert szimbóluma a 666 átírása Aleister Crowley-nek , a Nagy Fenevad „reinkarnációjának” műve, Az Istenek Napéjegyenlősége szerint. Szerepel a szám a Black Sabbath Sabbath Bloody Sabbath című 1973-as és a Police Ghost In The Machine című 1981-es lemezének borítóján – ez utóbbin akkor látható, ha tükörből olvassuk. (Később is olyan különböző előadóknál bukkan fel a „666”, mint a Dead Kennedys, a Venom, a Sepultura, a Metallica, a Rage Against The Machine és – szinte magától értetődően – Marilyn Manson). A Steve Harris basszusgitáros alapította Maiden, amelynek csírái már 1975-től léteztek, de csak 1978-tól szerepeltek ezen a néven, kezdettől fogva vonzódott a misztikumhoz, a legendákhoz és a történelem homályos-véres korszakaihoz, így választásuk előbb-utóbb törvényszerűvé vált.

Nevük is jellemző érdeklődésükre, hiszen a „nürnbergi vasszűz” egy, a XVI. századi német birodalomban használatos kínzó-, illetve kivégző eszköz volt, egy belül üreges, ám hosszú vasszögekkel kivert bábú, amelybe az áldozatot bezárták. Soha jobbkor nem léphettek volna ezzel a névvel: sikertörténetük éppen akkor kezdődött, amikor a Vaslady, (Iron Lady), azaz Margaret Thatcher brit kormányfő hatalomra került. És ha időzítik, akkor sem jelenhetett volna meg jobbkor a The Number of The Beast, mint 1982. március 29-én, három héttel a brit-argentin „falklandi háború” kitörése után, amely Thatcher asszony hazai dicsőségére csúcsára, és nemzetközi népszerűsége mélypontjára repítette.

A lemez nemcsak azért volt fordulópont a Maiden életében, mert ez volt az első number one albumuk Nagy-Britanniában és az USÁ-ban egyaránt, hanem azért is, mert ekkor vette át a labilis Paul Di'Anno helyét egy apró termetű, remek hangadottságú és mozgáskultúrájú (tőrvívó-bajnok) énekes, Bruce Dickinson. A Ian Gillan és a Uriah Heep fantasztikus első frontembere, David Byron előadói stílusát továbbvivő Bruce iskolát teremtett a műfajban, akárcsak megjelenésével, „márkajelzésévé” vált nagy szögekkel kivert csuklóvédőivel. És ekkor alakult ki az a kemény, lendületes, de ritmusváltásokat és dallamos részeket sem nélkülöző Maiden-zene, amelynek az ének mellett fő pillére a két remek kezű szólógitáros, Adrian Smith és Dave Murray játéka volt. A színpadon sem volt akármilyen látvány Dickinson rohangálása mellett Harris, Smith és Murray közös, gitáros „beindulása”, amely később metál-körökben szinte kötelezővé vált, a „rőzserázással” egyetemben. (Ez utóbbi azt is jelentette rock-történeti szempontból, hogy amikor már a punkkal, majd az újhullámmal a rövid, illetve a „belőtt” haj volt a menő, a fémzenészek életben tartották a minél hosszabb fürtöket, mint fontos imázs- és színpadi kellékeket..).

A The Number of The Beast címadó dalát nemcsak az Apokalipszis   könyve ihlette, hanem Steve Harris rossz álma is – így született meg minden ellenkező híreszteléssel szemben ez az anti-sátánista dal. Ez persze nem zavart egy amerikai keresztény csoportot, hogy máglyát rakjon a Maiden lemezéből, igaz, az ebből adódó füstkárok miatt bírságot róttak ki rájuk. Ugyanezen a turnén történt, hogy a banda producere autóbalesetet szenvedett, és amikor kiderült, hogy a gépkocsi javítási költsége 666 fontra rúg, inkább hajlandó volt többet fizetni...

Történelmi események és filmek is hatottak az album további darabjaira. A nyitó Invaders a vikingek pusztító hódítására emlékezik (lehetetlen kikerülni a párhuzamot a Led Zeppelin egyik „legheavy-bb” dalával, az Immigrant Song-gal), a The Prisoner egy akkortájt neves tv-filmre, míg a Children of The Damned egy 1960-ban készült, a filmcsatornákon azóta is gyakran felbukkanó alkotásra, Az elátkozottak falujára utal, amelyben egyszerre született, klónszerű gyermekek hoznak végzetet a közösségre. A Hallowed Be Thy Name egy halálraítélt utolsó perceit eleveníti meg, míg a Run To The Hills az észak-amerikai indiánok elleni irtóháborút idézi fel. Ez utóbbi a mai napig a Maiden egyik legnépszerűbb felvétele a The Number of The Beast-tel együtt, mindkettőhöz ugyancsak mértékadó klip is készült. Az elsőben a XX. század elején készült amerikai néma „őswestern” kíséri a zenét, míg a The Number of The Beast-ben felbukkann az emberiség „szörny-öröksége” a Minotaurusztól a Farkasemberen át Drakuláig. No és természetesen „Eddie, a Fej”, aki nélkül nem beszélhetünk az „élő” Iron Maidenről.

A félig múmia, félig zombie szörny már az első lemez borítóján megjelent. Derek Riggs figurájának is volt előde, méghozzá a Grateful Dead logójának „személyében”, bár a grafikus állítja, hogy a vietnami háború idején egy híradóban látta ezt a szörnyet egy Vietkong-tank oldalára festve. Később Melvyn Grant készítette el a különböző Maiden-borítókra számtalan variációját és színpadi megjelenítését, azóta már „Eddie” videó-játék főszereplője is.

A „Fenevaddal” megkezdődött az Iron Maiden 10 éven át tartó töretlen diadalmenete, amelyben már nem vett részt az első három lemez dobosa, Clive Burr, helyére Nicko McBrain lépett. A Piece of Mind (1983), a Powerslave (1985), a Live After Death (1985), és főleg a végítélet témájához visszatérő Seventh Son of The Seventh Son (1988) a metál legszebb pillanataihoz tartoznak, amelyeket sokan próbáltak több-kevesebb sikerrel utánozni. Aztán több tagcsere – előbb Smith, majd Dickinson távozott – és a műfaj hanyatlása mélypontra vitte a zenekart. A két „tékozló fiú” azonban azóta visszatért, és a Vasszűz izmosabb, mint valaha.

A Maiden az elmúlt két évtizedben jó néhányszor  járt Magyarországon. Két fellépésük különösen emlékezetes: 1984-ben csak a Budapest Sportcsarnok parkolójában játszhattak, mert az akkori szervek féltek, hogy a megvaduló közönség esetleg komoly kárt tesz az alig két éve átadott épületben. 1988-ban viszont az MTK-pályán már a Monsters of Rock sorozatban mutatták be hatalmas díszleteket, látványos pirotechnikát felvonultató show-jukat, amelynek a végén „Eddie” több emelet nagyságban jelent meg, miközben Smith és Murray két kezében himbálóztak és úgy „tekertek” tovább...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://elmehunyor.blog.hu/api/trackback/id/tr358113482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

GNL911

Irodalmi, műfordítói, publicisztikai írások, esszék, filmes próbálkozások, bölcsességek és eszmefuttatások.

Friss topikok

Címkék

18+ (39) 1945 (1) 1968 (1) 1969 (1) 1970 (1) 1989 (2) 1991 (1) 1992 (1) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (1) 1998 (2) 20.század (4) 20. század (2) 2000 (1) 2018 (1) 21.század (1) 70-es évek (1) 80-as évek (1) 9/11 (1) 90-es évek (1) A.A.Milne (1) abszurd (1) abszurd-szocio (1) afro-amerikai nők (1) Agatha Christie (1) Agrippina (1) agy (1) Alanis Morrisette (1) Alberto Sordi (1) Albert Einstein (2) Alfred Hitchcock (1) Algéria (1) Allen Ginsberg (7) álmok (6) Álmok (3) álom (128) Álom (1) Amedeo Modligliani (1) Amerika (2) amerikai feketék (1) Amosz Oz (1) André Malraux (1) Angelo Roncalli (1) Anglia (13) animáció (1) Anne Frank (1) antiszemitizmus (5) Antoine de Saint-Exupéry (1) Antonio Porta (1) Apocalyptica (1) Arisztotelész (1) arte (1) Art Garfunkel (1) atombomba (2) Auschwitz (5) Ausztrália (4) Ausztria (4) aztékok (1) Balaton (2) ballada (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (1) beat (2) beat-nemzedék (2) Beatles (1) Bécs (1) béke (1) Belgium (1) Belvárosi Színház (1) Berlin (1) Bernáth Zsolt (1) Bessie Smith (1) betegség (1) Billie Holiday (1) Billy Wilder (1) biológia (1) bíró (1) blogregény (1) blues (3) Bob Dylan (11) bölcsesség (1) Bölcsességek (5) Bolero (1) Bonaparte Napóleon (1) bordélyház (1) Boris Vian (3) börleszk (1) Brazília (2) Bródy János (1) Budapest (10) bűntény (1) bűnügy (12) Buster Keaton (1) Carhartt (1) cenzúra (1) Chaplin (1) Charles Baudelaire (1) Charles De Gaulle (1) Charlie Chaplin (1) Christies (1) Cikkek a nagyvilágból (4) cirkusz (1) Clara Royer (1) Cranberries (1) Creed (1) Csehszlovákia (2) Cseh Tamás (1) csendélet (1) csillagászat (1) Damanhur (1) Def Leppard (1) Dél-Amerika (1) diktatúra (1) Dinnyés József (1) divat (2) Djabe (8) Donovan (1) Dream Theater (2) drog (2) Duna (1) e.e.cummings (2) ég (1) Egészség (1) Egon Schiele (1) egyenjogúság (1) Élet (2) élet (2) életkép (1) életmód (1) életrajz (1) Elmeél (10) Élmény (7) élmény (8) élmények (2) élő (1) első világháború (1) El Chapo (1) El Cid (1) emberiség temploma (1) emberi intelligencia (1) emberi kapcsolatok (1) embermentés (3) emlékek (22) Emlékek (1) emlékezés (1) emlékezet (1) én (2) Enya (1) Eric Clapton (1) erkölcs (1) Ernest Hemingway (1) erőszak (1) erotika (6) esszé (17) esszék (8) Észak-Írország (3) Észtország (1) etno-jazz (1) Európa (1) évforduló (16) fák (1) fantázia (4) farkas (1) Federico Fellini (1) fegyverszünet (1) félelem (4) félelmek (2) felfedezések (2) feltalálók (1) féltékenység (1) Ferrari Violetta (1) festészet (3) Fesztbaum Béla (1) film (11) filmzene (1) film noir (1) filoszemitizmus (4) filozófia (5) Finnország (1) fizika (1) földrajz (1) földrengés (1) Fotó (11) fotó (12) Fotók (1) fotóművészet (1) Franciaország (44) Francisco Franco (1) Frankenstein (1) Franz Renggli (1) Frida Kahlo (1) futball (1) Gala (1) Garri Kaszparov (1) gasztró (4) gasztronómia (1) Gasztronómia (1) gazdaság (2) Georges Méliés (1) GGöbölyös N. László (1) Gianluigi Buffon (1) Gideon Greif (1) Göbölyös N. László (336) Godot (1) gondkolkodom (4) gondolatok (3) Gondolkodom (17) gondolkodom (42) Görögország (2) Grateful Dead (1) Greg Lake (1) Grönland (1) Groucho Marx (1) Guillaume Apollinaire (1) Gulli Briem (1) Gustav Klimt (1) gyász (1) gyermek (1) gyilkosok (1) gyilkosság (3) gyógyítás (2) gyógyszer (1) Győr (1) Győri Balett (1) háború (3) Habsburg-birodalom (1) haiku (5) haiku-fűzér (12) haikuk (1) Hair (1) hajléktalanok (2) halak (1) halál (7) Halper László (1) hangosfilm (1) Hanuka (1) harcore punk (1) Hasfelmetsző Jack (1) használati eszközök (1) Hedy Lamarr (1) Henry Rollins (1) híresség (2) Híresség (1) hírességek (4) hírszerzés (1) hírügynökség (1) hit (2) Hitler (3) (1) Hobo (1) Hódmezővásárhely (3) Hofi Géza (1) Holokauszt (6) holokauszt (12) Horn-fok (1) horror (5) Horvátország (1) hősök (1) humor (2) Humphrey Bogart (1) Ian Anderson (1) Ian Curtis (5) II.világháború (9) Illés (1) indián (1) indiánok (2) információ (1) Ingmar Bergman (1) internet. (1) ipar (2) Irak (1) írás (2) Irena Sendler (1) irodalom (259) Írország (4) iskola (1) iszlám (1) Izrael (2) Jack Bruce (1) jack bruce (1) Jack Kerouac (1) Jacques Prévert (1) Jancsó Miklós (1) Jane Austen (1) Janis Joplin (1) Japán (2) járvány (1) jazz (4) Jean Cocteau (1) Jeff Baron (1) Jeruzsálem (1) jezsuiták (1) Jézus Krisztus (1) Jimi Hendrix (5) Jim Morrison (7) Joan Fontaine (1) Joe Cocker (1) jóga (1) Johannes Kepler (1) Johnny Winter (1) John Lennon (5) joint (1) Jom Kipúr (1) Joni Mitchell (1) Joseph Stiglitz (1) jövő (1) Joy Division (1) juke-box (1) Jules Isaac (1) Kanada (52) káosz (1) Karácsony (3) Karthagó (1) kémkedés (1) Kennedy-család (1) Kennedy-gyilkosság (1) Képzelt Riport... (1) képzőművészet (7) kereszténység (4) Kern András (1) kiállítás (3) Kína (4) kincs (1) King Crimson (2) kísértések (1) kocsma (1) kollaboráció (1) kollázs (13) Kollázs (6) kollázsregény (5) kollégium (1) költészet (16) Kolumbia (2) Kolumbusz (1) koncert (3) Kondor Béla (1) Konrád György (4) könyv (12) könyvkiadás (1) Korábbi verseim (9) környezetvédelem (2) koronavirus (1) Koyaanisqatsi (1) közélet (5) középkor (1) közérzet (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (1) Közvéleményem (10) krimi (15) kritika (3) kultúra (2) kultúrtörténet (48) Kultúrtörténet (1) Kurír (5) Kurt Gödel (1) kutlúrtörténet (3) kutya (1) Laura Nyro (1) Lawrence Ferlighnetti (2) Lawrence Ferlinghetti (3) lázadás (1) lelkiismeret (1) lemez (6) Lengyelország (3) Leonard Cohen (34) leonard Cohen (2) Leonard Cohen versei és dalai (28) levelek (1) Lev Trockij (1) Litvánia (1) London (2) Loreena McKennit (1) Lou Reed (2) LP (2) Lumiére-fivérek (1) Madách Színház (1) maffia (2) Magellán (2) Magyarorszag (2) Magyarország (96) Magyar Nemzeti Galéria (1) Majnik László (1) Mama képei (21) Mao Ce-tung (1) Marc Chagall (1) Margitsziget (2) Margitsziget. (1) Maria Casarés (1) Mark Sandman (1) Martin Luther King (1) Mary Shelley (1) Másutt (1) matematika (1) Mattei-ügy (1) Matuscsák Tamás (1) Maurice Ravel (1) Mauthausen (1) Max Linder (1) média (20) meditáció (1) Meditációk (1) medve (1) memoár (1) merénylet (2) mese (1) mesterséges intelligencia (1) Metallica (1) Mexikó (1) Michael Caine (1) Michelangelo Antonioni (1) Micimackó (1) mítosz (1) Moby Dick (1) Morphine (1) morpho (1) mozi (52) MTI (3) Müller Péter (1) múlt (2) munkaruha (1) Mussolini (1) művészet (3) Művészet (1) nácizmus (14) nácizmus holokauszt (1) Nagy-Britannia (17) nagy proletár kulturális forradalom (1) napló (4) némafilm (4) Németország (7) New Age (1) New ÍYork (1) New Model Army (1) Nick Cave (5) Nick Drake (1) Nico (1) Nikola Tesla (1) Nirvana (1) nők (2) Normandiai partraszállás (1) Nostradamus (1) novella (2) novellafüzér (3) NSZK (1) nukleáris konfliktus (1) Óbuda (6) Óbudai Társaskör (2) ókor (6) olaj (1) Olaszország (16) olasz konyha (1) olasz western (2) Olivia de Havilland (1) Olof Palme (1) önéletrajz (1) Orbán Viktor (1) ördög (1) Oroszország (3) őrület (1) Oscar Wilde (1) összeesküvés-elmélet (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) P.J.Harvey (1) Palme-gyilkosság (1) pápaság (1) Parma (1) Pasolini (1) Patti Smith (7) Paul Éluard (1) Pészach (1) pete brown (1) Pete Sinfield (1) Philip Glass (2) Pierre Reverdy (3) Pier Paolo Pasolini (1) pillanatok (15) Pillanatok (5) Pink Floyd (1) platánok (1) polgárháború (1) polgárjogi mozgalom (1) politika (6) Portugália (1) Primo Levi (2) Prince (1) próféciák (1) progresszív (1) protest (1) próza (3) pszicho (1) pszichológia (6) Pulp (1) punk (3) Purim (1) purim (1) Putyin (1) R.E.M. (1) Radiohead (1) Ragályi Elemér (1) Ramon Mercader (1) rasszizmus (3) reconquista (1) regény (3) régészet (2) Rejtő Jenő (1) remake (1) rémek (1) rémképek (1) Rettegett Iván (1) Richard Palmer-James (1) Rita-nap (1) Roberto Saviano (2) Robert Desnos (1) Robert Fripp (1) Robert Hunter (1) rock (55) Rock (18) rock-történet (4) rock and roll (1) Rolling Stones (1) Római birodalom (1) Római Birodalom (3) rombolás (1) Roy Harper (3) Rubin Eszter (1) Rudolf Péter (3) Rudolph Valentino (1) sajtó (4) sakk (1) Salinger (1) Salvador Dalí (1) Sándor Pál (1) Saul fia (1) sci-fi (4) Scorpions (1) Seattle (1) Seress Rezső (2) Sergio Leone (2) Séták a sötét oldalon (1) Shakespeare (1) Sidney Lumet (1) Simone Veil (1) Sinéad OConnor (2) sorozatgyilkos (1) Soundgarden (1) Spanyolország (13) spirituálé (1) spirituális (12) sport (4) Sri Lanka (1) Stanley Kubrick (3) Stan és Pan (1) Stefan Zweig (1) Steve Hackett (2) Steve MCurry (1) Stieg Larsson (2) Sting (1) Suzanne Vega (1) Svédország (2) szabadság (2) Szabó Elvira. (1) szado-mazo (3) szakrális zene (1) Szántó T.Gábor (1) szecesszió (1) Székhelyi József (1) szekta (1) Szent Efrém Férfikar (1) szerelem (50) szeretet (1) Szergej Ejzenstejn (1) szeszgyár (1) szex (11) Szicília (1) színek (1) színház (9) Szlovákia (1) szoci (2) szoció (3) szocio (60) szorongás (1) Szovjetunió (4) Sztálin (2) sztárlét (1) sztárvilág (1) Sztehlo Gábor (1) születés (1) születésnap (1) szürreál (2) szűrreális (1) szürreális (11) szürrealizmus (1) SZűrtreáll (2) szűrtreáll (1) Szűrtreáll (9) táj (1) tájkép (10) tánc (3) Táncolnak a kazlak (1) társadalom (15) tea (1) technika (6) tél (1) természet (4) terrorizmus (1) testvérek (1) theme for an imaginary western (1) Therapy? (1) The Cure (1) The Mission (1) Thomas Mann (1) Titanic (1) tojás (1) tömegkultúra (1) Tom Waits (4) Török Ferenc (1) történelem (72) Történelem (5) Tóth Krisztina (1) Totth Benedek (1) Trainspotting (1) tudomány (12) Tudomány (1) túlélő (1) tv (1) Újév (1) újságírás (7) Ulrich Gábor (1) Underground Kiadó (1) ünnep (3) urbanizáció (1) USA (89) utazás (3) üzlet (1) vadászat (1) vallás (7) Van Morrison (1) város (1) Városliget (1) varsói gettó (1) Vas Zoltán (1) Vatikán (2) vers (1) versek (3) Versek 2015 (2) versek 2016 (12) versek 2017 (22) Versek 2018 (12) versek 2019 (8) versek 2020 (10) vészkorszak (1) Victor Hugo (1) vihar (1) vikingek (1) világ (1) világpoénzis (2) Világpoézis (57) világpoézis (73) világzene (2) vilápoézis (1) Vilnius (1) virág (1) vízió (1) world music (3) Yes (1) Zabhegyező (1) Zene (68) zene (7) zsidóság (15) Címkefelhő

https://www.facebook.com/elmehunyor/

süti beállítások módosítása