GNL911

Göbölyös N. László irodalmi alkotásai, esszéi, publicisztikai írásai

Kémregényeket ír James Bond igazi volt főnöke

Stella Rimington volt az MI5, a híres brit kémelhárítás első nő igazgatója. 1967-ben lépett be a titkosszolgálatba, mint gépírónő és lépésről-lépésre jutott el a csúcsra. 1992 és 1996 között a történelemben először a szervezetet nő vezette. Miután ötunokás nagymamaként nyugállományba vonult, sikeres kém- történeteket kezdett irni, amelyeket nemcsak a közönség,de a kritika is jól fogadott. Ennek alapján a múlt évben őt kérték fel a legjelentősebb brit irodalmi díj, a Booker Prize zsűrielnökének.

Rimington asszony két lányával a moziban nézte a 007 Aranyszem című filmjét, amikor rádöbbent,hogy a megszokott szürke, nagyképű kémfőnök helyett egy vonzó, középkorú ‚csillogó szemű, rövid szőke hajú nő tekint le a vászonról (Dame Judi Dench) és ezt a nőt róla mintázták. Stella Rimingtonnal a Corriere della Sera készített interjút.

 

- James Bond csak Martini Dry-t iszik, minden filmben más nője van, luxushotelekben száll meg és hitelkártyáján rengeteg pénz van. Az Ön könyveinek hősnője viszont egy kétszobás lakásban él, hosszú kávét iszik és egyetlen fegyvere a rosszak ellen a józan esze. Önnek van igaza vagy lan Flemingnek?

- Amikor Fleming a regényeit írta az ötvenes években és amikor a hatvanas években bemutatták a belőlük készített filmeket, a közönség nem sokat tudott arról, hogy miként működnek a titkos szolgálatok, hogy milyen és mit csinál egy titkos ügynök. Ezért az írónak szabadon szárnyalhatott a fantáziája, nem okozott problémát a tény, hogy egyetlen brit ügynöknek sem volt felhatalmazása arra, hogy öljön, hogy a Riviera kaszinóiba járkáljon és hatalmas összegeket költsön a nemzet ellenségei elleni munkájában. Az én könyveim csakúgy, mint Flemingéi, nem informálni akarnak, hanem szórakoztatni. De, természetesen, nagyon különbözők. A világ megváltozott, az emberek sokkal többet tudnak a titkos szolgálatokról. Én néhány évig a vezetője voltam országom kémelhárításának, ezért, amikor írok, hű akarok lenni ahhoz, amit megéltem. A személyek és a történetek a fantázia gyümölcsei, de teljesen realisták. Különben ma ez nem működne.

- Miért döntött úgy, hogy az egyik könyvében, az Illegális akcióban egy orosz kémtörténetet ír meg,a  hidegháborúnak már jó ideje vége. Moszkva még mindig az elsőszámú fenyegetés az európai demokráciákra?

- A legveszélyesebb fenyegetés a biztonságunkra a nemzetközi terrorizmus. De felfedeztem, hogy Londonban ma annyi ügynöke van az orosz szolgálatoknak,vagy több, mint a hidegháború idején. Felmerült bennem: mit csinálnak ezek itt? Aztán eszembe jutott, hogy Londonban szép számmal élnek oligarchák, akik a semmiből jöttek, hirtelen meggazdagodtak kihasználva a jelcini privatizációkat és közöttük vannak olyanok is, akik Putyin ellenségei. Az orosz ügynökök célpontjai, tehát, ezek az oligarchák lehetnek. Ez volt a könyv cselekményének kiinduló pontja. De miközben írtam, meggyilkolták Alexander Litvinyenkot. Akkor gondoltam arra, hogy az elképzelésem talán nem áll messze a valóságtól.

- A történet háttere a műkereskedelem. Árverések, szakértők, ezen a területen is lát veszélyeket?

- A művészet, a futballal együtt az orosz oligarchák nagy szenvedélye. Hatalmas összegeket költenek, például a Premier Leagueért. Ezért gondoltam, hogy természetes háttér egy pénzekről és gyilkosságokról szóló történethez.

- Gondolta volna, amikor mint az MI5 vezetője, tanúja volt a Szovjetunió összeomlásának, hogy egy KGB ügynök lesz az új Oroszország vezetője?

- Ez egyáltalán nem volt meglepetés, a Szovjetunióban a “ különleges szolgálatoknak”, ahogy nevezték őket, óriási hatalmuk volt. A legjobb egyetemek legintelligensebb fiataljait toborozták össze, hozzájutottak a legbizalmasabb információkhoz, felhasználták a magas szintű politikai és társadalmi kapcsolataikat és minimális etikai érzékük sem volt. Elkerülhetetlen volt, hogy mindent megtegyenek hatalmuk megtartásáért és növeléséért Oroszországban. Néhány ügynök meggazdagodva üzletember lett, másoknak a politikában sikerült magas állami tisztségekbe kerülni.

- Miért döntött úgy, hogy belép a titkos szolgálatokhoz?

- Véletlenül történt. Abban az időben nem volt formális toborzás, nem lehetett életrajzot küldeni az Interneten. A szelektálás a funkcionáriusok megérzésén alapult. Engem akkor vettek fel, amikor Indiában éltem diplomata-feleségként. Az Új-Delhi kis MI5 kontingens vezetője talált alkalmasnak egy részmunkás gépírónői helyre. Nagyon megdöbbentem, amikor a brit titkos szolgálatok fogaskerekei között találtam magam. Amikor visszatértünk Londonba, teljes idejű alkalmazott lettem az Ml5 főhadiszállásán.

- És hogyan lett a legfőbb főnök?

- Fokonként. Vezetője voltam a szolgálat három ágának, a kémelháritásnak, az antiterrorista és a felforgatás-ellenes osztálynak, aztán igazgatóhelyettes lettem. Ezen a fokon jelöltségem a főigazgatói posztra természetes volt, annak ellenére, hogy húsz évvel korábban, gyakorlatilag én voltam az épületben az egyetlen nő.

— Az MI5 igazgatójaként a szerepe nyilvános lett. A lányai akkor 17 és húsz évesek voltak. Mit gondoltak korábban a munkájáról és hogyan fogadták a kinevezés hírét?

- Csak annyit tudtak, hogy a kormánynak dolgozom és őszintén szólva, nem nagyon érdekelték őket a részletek. Természetesen nagyon nehezen viselték, hogy reggelenként az ablakunk alá telepedett bulvárújságírókkal kellett találkozniuk. Az IRA bombáinak időszaka volt, el kellett költöznünk és inkognitóban éltünk évekig.

- Ön a titkos szolgálatok főnöke lett, majd egy irodalmi zsűri elnöke. Melyik volt kalandosabb?

- A két munka nem hasonlítható össze. Az MI5 főnökének lenni a világ egyik legérdekesebb, legkielégítőbb munkája, még akkor is, ha vannak feszült pillanatok, csalódottságok, sőt, kétségbeesések. A Booker-elnőkségnek van egy nagy előnye: a megbízatás csak egy évre szól. Viszont van sok hátránya: az egyik,hogy az embernek kilenc hónap alatt el kell olvasnia több, mint 130 regényt. Ebben a tempóban az olvasás nem élvezet. Ezenkívül, amíg az MI5 főnöke nem kockáztatja,hogy az ország leginkább vitatott személyévé váljon, én meglepődtem, hogy mennyi szidás ömlött rám és a zsűri tagjaira a másként vélekedők részéről. Nem tudtam volna soha elképzelni, hogy az irodalom kritikusai között a szenvedély eddig a pontig elfajulhat.

- Forsyth, Le Carré, Fleming, Maugham ... Mint zsűri elnöknek és mint volt titkos ügynöknek, melyik közülük a legjobb kémregényíró?

-Mind a négyé tetszik, de Le Carré regényei állnak a legközelebb a valósághoz. Az ő titkos szolgálata sokban emlékeztet az MI5-höz, ahogy én láttam a hatvanas és  a hetvenes években. A hidegháború akkor érte el a csúcspontot, akkor derült ki, hogy Kim Philby, Guy Burgess és a többi “cambridge-i kém” Moszkvának dolgoztak. Mindenki attól tartott, hogy más ügynökök is kettős játékot űznek. Görbe tükrök kastélyában éltünk, ahol semmi sem az volt, aminek látszott - mint Le Carré regényeiben.

- A kémtörténetek egyre népszerűbbek, és úgy tűnik kiteljesednek.

- Az emberek mindig szívesen olvasnak egy jó kémtörténetet. De felépítésüknek is olyanoknak kell lenniük, hogy érdekeljék az embereket. A jó kémregénynek a legkisebb részletében is kidolgozottnak kell lennie. A nyomoknak a megfelelő időben kell kiugraniuk, a cselekmény ritmusának gyorsulnia kell a végszóig és ennek a végszónak meglepőnek, ugyanakkor hihetőnek kell lennie. Ez egy szép intellektuális feladat. Ugyanannyi élvezetet okoz annak, aki írja, mint annak, aki olvassa.

A bejegyzés trackback címe:

https://elmehunyor.blog.hu/api/trackback/id/tr858111678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

GNL911

Irodalmi, műfordítói, publicisztikai írások, esszék, filmes próbálkozások, bölcsességek és eszmefuttatások.

Friss topikok

Címkék

18+ (39) 1945 (1) 1968 (1) 1969 (1) 1970 (1) 1989 (2) 1991 (1) 1992 (1) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (1) 1998 (2) 20.század (4) 20. század (2) 2000 (1) 2018 (1) 21.század (1) 70-es évek (1) 80-as évek (1) 9/11 (1) 90-es évek (1) A.A.Milne (1) abszurd (1) abszurd-szocio (1) afro-amerikai nők (1) Agatha Christie (1) Agrippina (1) agy (1) Alanis Morrisette (1) Alberto Sordi (1) Albert Einstein (2) Alfred Hitchcock (1) Algéria (1) Allen Ginsberg (7) álmok (6) Álmok (3) álom (128) Álom (1) Amedeo Modligliani (1) Amerika (2) amerikai feketék (1) Amosz Oz (1) André Malraux (1) Angelo Roncalli (1) Anglia (13) animáció (1) Anne Frank (1) antiszemitizmus (5) Antoine de Saint-Exupéry (1) Antonio Porta (1) Apocalyptica (1) Arisztotelész (1) arte (1) Art Garfunkel (1) atombomba (2) Auschwitz (5) Ausztrália (4) Ausztria (4) aztékok (1) Balaton (2) ballada (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (1) beat (2) beat-nemzedék (2) Beatles (1) Bécs (1) béke (1) Belgium (1) Belvárosi Színház (1) Berlin (1) Bernáth Zsolt (1) Bessie Smith (1) betegség (1) Billie Holiday (1) Billy Wilder (1) biológia (1) bíró (1) blogregény (1) blues (3) Bob Dylan (11) bölcsesség (1) Bölcsességek (5) Bolero (1) Bonaparte Napóleon (1) bordélyház (1) Boris Vian (3) börleszk (1) Brazília (2) Bródy János (1) Budapest (10) bűntény (1) bűnügy (12) Buster Keaton (1) Carhartt (1) cenzúra (1) Chaplin (1) Charles Baudelaire (1) Charles De Gaulle (1) Charlie Chaplin (1) Christies (1) Cikkek a nagyvilágból (4) cirkusz (1) Clara Royer (1) Cranberries (1) Creed (1) Csehszlovákia (2) Cseh Tamás (1) csendélet (1) csillagászat (1) Damanhur (1) Def Leppard (1) Dél-Amerika (1) diktatúra (1) Dinnyés József (1) divat (2) Djabe (8) Donovan (1) Dream Theater (2) drog (2) Duna (1) e.e.cummings (2) ég (1) Egészség (1) Egon Schiele (1) egyenjogúság (1) Élet (2) élet (2) életkép (1) életmód (1) életrajz (1) Elmeél (10) élmény (8) Élmény (7) élmények (2) élő (1) első világháború (1) El Chapo (1) El Cid (1) emberiség temploma (1) emberi intelligencia (1) emberi kapcsolatok (1) embermentés (3) Emlékek (1) emlékek (22) emlékezés (1) emlékezet (1) én (2) Enya (1) Eric Clapton (1) erkölcs (1) Ernest Hemingway (1) erőszak (1) erotika (6) esszé (17) esszék (8) Észak-Írország (3) Észtország (1) etno-jazz (1) Európa (1) évforduló (16) fák (1) fantázia (4) farkas (1) Federico Fellini (1) fegyverszünet (1) félelem (4) félelmek (2) felfedezések (2) feltalálók (1) féltékenység (1) Ferrari Violetta (1) festészet (3) Fesztbaum Béla (1) film (11) filmzene (1) film noir (1) filoszemitizmus (4) filozófia (5) Finnország (1) fizika (1) földrajz (1) földrengés (1) fotó (12) Fotó (11) Fotók (1) fotóművészet (1) Franciaország (44) Francisco Franco (1) Frankenstein (1) Franz Renggli (1) Frida Kahlo (1) futball (1) Gala (1) Garri Kaszparov (1) gasztró (4) gasztronómia (1) Gasztronómia (1) gazdaság (2) Georges Méliés (1) GGöbölyös N. László (1) Gianluigi Buffon (1) Gideon Greif (1) Göbölyös N. László (336) Godot (1) gondkolkodom (4) gondolatok (3) gondolkodom (42) Gondolkodom (17) Görögország (2) Grateful Dead (1) Greg Lake (1) Grönland (1) Groucho Marx (1) Guillaume Apollinaire (1) Gulli Briem (1) Gustav Klimt (1) gyász (1) gyermek (1) gyilkosok (1) gyilkosság (3) gyógyítás (2) gyógyszer (1) Győr (1) Győri Balett (1) háború (3) Habsburg-birodalom (1) haiku (5) haiku-fűzér (12) haikuk (1) Hair (1) hajléktalanok (2) halak (1) halál (7) Halper László (1) hangosfilm (1) Hanuka (1) harcore punk (1) Hasfelmetsző Jack (1) használati eszközök (1) Hedy Lamarr (1) Henry Rollins (1) Híresség (1) híresség (2) hírességek (4) hírszerzés (1) hírügynökség (1) hit (2) Hitler (3) (1) Hobo (1) Hódmezővásárhely (3) Hofi Géza (1) holokauszt (12) Holokauszt (6) Horn-fok (1) horror (5) Horvátország (1) hősök (1) humor (2) Humphrey Bogart (1) Ian Anderson (1) Ian Curtis (5) II.világháború (9) Illés (1) indián (1) indiánok (2) információ (1) Ingmar Bergman (1) internet. (1) ipar (2) Irak (1) írás (2) Irena Sendler (1) irodalom (259) Írország (4) iskola (1) iszlám (1) Izrael (2) jack bruce (1) Jack Bruce (1) Jack Kerouac (1) Jacques Prévert (1) Jancsó Miklós (1) Jane Austen (1) Janis Joplin (1) Japán (2) járvány (1) jazz (4) Jean Cocteau (1) Jeff Baron (1) Jeruzsálem (1) jezsuiták (1) Jézus Krisztus (1) Jimi Hendrix (5) Jim Morrison (7) Joan Fontaine (1) Joe Cocker (1) jóga (1) Johannes Kepler (1) Johnny Winter (1) John Lennon (5) joint (1) Jom Kipúr (1) Joni Mitchell (1) Joseph Stiglitz (1) jövő (1) Joy Division (1) juke-box (1) Jules Isaac (1) Kanada (52) káosz (1) Karácsony (3) Karthagó (1) kémkedés (1) Kennedy-család (1) Kennedy-gyilkosság (1) Képzelt Riport... (1) képzőművészet (7) kereszténység (4) Kern András (1) kiállítás (3) Kína (4) kincs (1) King Crimson (2) kísértések (1) kocsma (1) kollaboráció (1) kollázs (13) Kollázs (6) kollázsregény (5) kollégium (1) költészet (16) Kolumbia (2) Kolumbusz (1) koncert (3) Kondor Béla (1) Konrád György (4) könyv (12) könyvkiadás (1) Korábbi verseim (9) környezetvédelem (2) koronavirus (1) Koyaanisqatsi (1) közélet (5) középkor (1) közérzet (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (1) Közvéleményem (10) krimi (15) kritika (3) kultúra (2) kultúrtörténet (48) Kultúrtörténet (1) Kurír (5) Kurt Gödel (1) kutlúrtörténet (3) kutya (1) Laura Nyro (1) Lawrence Ferlighnetti (2) Lawrence Ferlinghetti (3) lázadás (1) lelkiismeret (1) lemez (6) Lengyelország (3) leonard Cohen (2) Leonard Cohen (34) Leonard Cohen versei és dalai (28) levelek (1) Lev Trockij (1) Litvánia (1) London (2) Loreena McKennit (1) Lou Reed (2) LP (2) Lumiére-fivérek (1) Madách Színház (1) maffia (2) Magellán (2) Magyarország (96) Magyarorszag (2) Magyar Nemzeti Galéria (1) Majnik László (1) Mama képei (21) Mao Ce-tung (1) Marc Chagall (1) Margitsziget (2) Margitsziget. (1) Maria Casarés (1) Mark Sandman (1) Martin Luther King (1) Mary Shelley (1) Másutt (1) matematika (1) Mattei-ügy (1) Matuscsák Tamás (1) Maurice Ravel (1) Mauthausen (1) Max Linder (1) média (20) meditáció (1) Meditációk (1) medve (1) memoár (1) merénylet (2) mese (1) mesterséges intelligencia (1) Metallica (1) Mexikó (1) Michael Caine (1) Michelangelo Antonioni (1) Micimackó (1) mítosz (1) Moby Dick (1) Morphine (1) morpho (1) mozi (52) MTI (3) Müller Péter (1) múlt (2) munkaruha (1) Mussolini (1) művészet (3) Művészet (1) nácizmus (14) nácizmus holokauszt (1) Nagy-Britannia (17) nagy proletár kulturális forradalom (1) napló (4) némafilm (4) Németország (7) New Age (1) New ÍYork (1) New Model Army (1) Nick Cave (5) Nick Drake (1) Nico (1) Nikola Tesla (1) Nirvana (1) nők (2) Normandiai partraszállás (1) Nostradamus (1) novella (2) novellafüzér (3) NSZK (1) nukleáris konfliktus (1) Óbuda (6) Óbudai Társaskör (2) ókor (6) olaj (1) Olaszország (16) olasz konyha (1) olasz western (2) Olivia de Havilland (1) Olof Palme (1) önéletrajz (1) Orbán Viktor (1) ördög (1) Oroszország (3) őrület (1) Oscar Wilde (1) összeesküvés-elmélet (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) P.J.Harvey (1) Palme-gyilkosság (1) pápaság (1) Parma (1) Pasolini (1) Patti Smith (7) Paul Éluard (1) Pészach (1) pete brown (1) Pete Sinfield (1) Philip Glass (2) Pierre Reverdy (3) Pier Paolo Pasolini (1) Pillanatok (5) pillanatok (15) Pink Floyd (1) platánok (1) polgárháború (1) polgárjogi mozgalom (1) politika (6) Portugália (1) Primo Levi (2) Prince (1) próféciák (1) progresszív (1) protest (1) próza (3) pszicho (1) pszichológia (6) Pulp (1) punk (3) Purim (1) purim (1) Putyin (1) R.E.M. (1) Radiohead (1) Ragályi Elemér (1) Ramon Mercader (1) rasszizmus (3) reconquista (1) regény (3) régészet (2) Rejtő Jenő (1) remake (1) rémek (1) rémképek (1) Rettegett Iván (1) Richard Palmer-James (1) Rita-nap (1) Roberto Saviano (2) Robert Desnos (1) Robert Fripp (1) Robert Hunter (1) Rock (18) rock (55) rock-történet (4) rock and roll (1) Rolling Stones (1) Római birodalom (1) Római Birodalom (3) rombolás (1) Roy Harper (3) Rubin Eszter (1) Rudolf Péter (3) Rudolph Valentino (1) sajtó (4) sakk (1) Salinger (1) Salvador Dalí (1) Sándor Pál (1) Saul fia (1) sci-fi (4) Scorpions (1) Seattle (1) Seress Rezső (2) Sergio Leone (2) Séták a sötét oldalon (1) Shakespeare (1) Sidney Lumet (1) Simone Veil (1) Sinéad OConnor (2) sorozatgyilkos (1) Soundgarden (1) Spanyolország (13) spirituálé (1) spirituális (12) sport (4) Sri Lanka (1) Stanley Kubrick (3) Stan és Pan (1) Stefan Zweig (1) Steve Hackett (2) Steve MCurry (1) Stieg Larsson (2) Sting (1) Suzanne Vega (1) Svédország (2) szabadság (2) Szabó Elvira. (1) szado-mazo (3) szakrális zene (1) Szántó T.Gábor (1) szecesszió (1) Székhelyi József (1) szekta (1) Szent Efrém Férfikar (1) szerelem (50) szeretet (1) Szergej Ejzenstejn (1) szeszgyár (1) szex (11) Szicília (1) színek (1) színház (9) Szlovákia (1) szoci (2) szoció (3) szocio (60) szorongás (1) Szovjetunió (4) Sztálin (2) sztárlét (1) sztárvilág (1) Sztehlo Gábor (1) születés (1) születésnap (1) szürreál (2) szürreális (11) szűrreális (1) szürrealizmus (1) szűrtreáll (1) Szűrtreáll (9) SZűrtreáll (2) táj (1) tájkép (10) tánc (3) Táncolnak a kazlak (1) társadalom (15) tea (1) technika (6) tél (1) természet (4) terrorizmus (1) testvérek (1) theme for an imaginary western (1) Therapy? (1) The Cure (1) The Mission (1) Thomas Mann (1) Titanic (1) tojás (1) tömegkultúra (1) Tom Waits (4) Török Ferenc (1) Történelem (5) történelem (72) Tóth Krisztina (1) Totth Benedek (1) Trainspotting (1) tudomány (12) Tudomány (1) túlélő (1) tv (1) Újév (1) újságírás (7) Ulrich Gábor (1) Underground Kiadó (1) ünnep (3) urbanizáció (1) USA (89) utazás (3) üzlet (1) vadászat (1) vallás (7) Van Morrison (1) város (1) Városliget (1) varsói gettó (1) Vas Zoltán (1) Vatikán (2) vers (1) versek (3) Versek 2015 (2) versek 2016 (12) versek 2017 (22) Versek 2018 (12) versek 2019 (8) versek 2020 (10) vészkorszak (1) Victor Hugo (1) vihar (1) vikingek (1) világ (1) világpoénzis (2) Világpoézis (57) világpoézis (73) világzene (2) vilápoézis (1) Vilnius (1) virág (1) vízió (1) world music (3) Yes (1) Zabhegyező (1) zene (7) Zene (68) zsidóság (15) Címkefelhő

https://www.facebook.com/elmehunyor/

süti beállítások módosítása