GNL911

Göbölyös N. László irodalmi alkotásai, esszéi, publicisztikai írásai

Kiss Judit: Gondolataim a gonoszságról

Valaki mondja meg, mér' jó az ember,
Valaki mondja meg, miér' nem,
Valaki mondja meg, mér' lesz gonosszá,
Valaki mondja meg, miért nem!”

Adamis Anna

A téma  örök életű, és egyértelmű, egzakt válasz talán nem is adható rá.

De mindenekelőtt közelítsük meg a kérdést tudományos szempontból. Hallottunk már antropológiai pesszimizmusról, valamint antropológiai optimizmusról. Az előbbi ideológiát vallók szerint az ember tökéletlen lény, az embertől elválaszthatatlan a gyűlölet, az erőszak, az önzés, a kapzsiság. Míg a pozitív gondolkodásúak szerint az ember alapvetően jó, csak a hatalmi struktúra és intézmények rontják meg.

Nincs tehát igazság. És a kérdés továbbra is: Miért válnak normális emberek gonosszá?

Mint majdnem minden, ez is a gyermekkorban kezdődik. Milyen példát lát a gyermek otthon? Milyen környezetben nő fel, illetve később, közösségbe kerülve milyen ingerek érik? Ha szerető, törődő közeg veszi körül, akkor az életkorból fakadó esetleges apró(?) gonoszságok, - pl. állatkínzás – szülői hatásra visszaszoríthatóak. Viszont ha nincs otthon pozitív példa, vagy ami még rosszabb, negatív hatások érik otthon a gyermeket, akkor a gonoszságra való hajlam később, felnőtt korban könnyen elfajulhat. Ezt a hajlamot esetlegesen a későbbiekben a környezet tovább erősítheti, mert nincs megfelelő mértékű és elrettentő büntetés, retorzió. Véleményem szerint ez a kulcsa mindennek. Vagyishogy, mi a következménye az elkövetett gonoszságnak?

A témaválasztást a stanfordi egyetem 1971-ben végzett kísérlete adta. Ennek lényege az volt, hogy a résztvevők a „szerepeiket” véletlenszerűen kapták (tehát nem választhatták), börtönőr vagy rab „bőrébe” bújtak, annyi megkötéssel, hogy a börtönőrök semmiféle fizikai erőszakot nem alkalmazhattak, de a rendet fent kellett tartaniuk. Az őrök számára minden eszköz rendelkezésre állt, ami megerősítette őket hatalmukban: egyenruha, gumibot, a nyakukban sípot viseltek, valamint a szemkontaktus elkerülésére és az anonimitás megőrzésére tükrös napszemüveget viseltek.

A rabok gumipapucsokat kaptak, és alsónemű nélkül, szándékosan nem rájuk méretezett köpenyeket hordtak, amely elősegítette a kényelmetlen testtartást, és fokozta az alárendeltség érzését. További pszichológiai eszközöket vetettek be a „rabok” számára: a kísérlet első napján otthon kellett maradniuk, amíg nem hívják be őket. A „behívás” abból állt, hogy minden előzetes figyelmeztetés nélkül a valódi rendőrség emberei fegyveres rablás vádjával saját otthonukban, akár szomszédaik szeme láttára „letartóztatták”, megbilincselték, majd szirénázó rendőrautóban a rendőrőrsre szállították őket. A foglyokat végigvitték a bűnügyi nyilvántartásba vétel minden egyes lépésén. Ujjlenyomatot vettek tőlük, lefényképezték őket, ismertették jogaikat, majd bekötötték a szemüket és egy cellába zárták őket. Később a rabokat egyenként átszállították az egyetemen berendezett börtönbe, ahol valamennyiüket levetkőztették, megmotozták és tetvetlenítették.

De a kísérlet nagyon hamar rossz irányt vett, mert a börtönőrök „vérszagot” kaptak a korlátlan hatalomtól. Semmilyen eszköztől nem riadtak vissza a foglyok megalázására. Az őrök egyre gyakrabban és egyre hosszabb ideig rendeztek úgynevezett „névsorolvasásokat”, amelyek eredetileg a rabokat voltak hivatottak segíteni számuk memorizálásban. Azonban a napok múltával ezek az alkalmak többórásra nyúltak, és az őrök fekvőtámaszokra kényszerítették, illetve egyéb módon kínozták őket.

Egy idő után a vécék használata is külön kiváltság lett, melyet az őrök napközben néha, este 10 után pedig mindig megtagadtak a raboktól. Azok csak a cellájukban elhelyezett vödröt használhatták, amelyet gyakran hosszú ideig nem üríthettek ki, így a börtönben erős szennyszag terjengett. Néhány fogolynak puszta kézzel kellett a vécéket tisztítania. A matracokat eltávolították a „rossz cellából” és a foglyoknak ruha nélkül a betonpadlón kellett aludniuk. A meztelenségre való kényszerítés mellett a megaláztatások gyakran homoszexuális színezetet kaptak. Gyakori volt az étel büntetésként való megvonása is.

És itt merül fel a kérdés: miért válnak a normális emberek gonosszá? Talán mégis kaphatunk némi magyarázatot: mert nem fenyegette őket a büntetés veszélye. Mert nemcsak engedéllyel, de mondhatni „utasításra” cselekedtek. És hogy ez mennyire működött? A „foglyok” bármelyike büntetlenül kisétálhatott volna a kísérletből…még sem tették…

A gonoszság visszaszorítására a jóság nem elég… A leghatásosabb elrettentő erő a büntetés lenne. De persze itt is akadnak kivételek… azok a visszaeső - beteg - emberek, akiket semmiféle szankció nem tart vissza.

 

És itt akkor ejtsünk pár szót az elrettentésről:

Az első írott törvény az ókorba nyúlik vissza. Az egyik legrégebbi „törvénykönyv” (pontosabban döntésgyűjtemény) a babiloni Hammurapié (Kr. e. XVIII. század) is magán viseli a szóbeli szokásjog és az írott törvénykezés közötti átmenet jeleit. Nem általános értelemben vett bűnöket nevez meg (például nem tartalmaz törvényt általában lopásra, gyilkosságra, házassági akadályokra), hanem inkább példákat, szinte jogi eseteket. Amit pedig a szokásjog egyértelműen szabályozott, arra nem tért ki. Még esetekben és nem elvont törvényekben gondolkodtak. A törvények egy 2,25 m magas fekete sztélére vésve maradtak ránk. A szöveg 3, jól elkülöníthető részből áll. A bevezetésben az uralkodó leírta, hogy királyságát az istenektől kapta. A következő rész arról szól, hogy a király az igazság forrása. Hatalmát azért kapta, hogy az „erős ne nyomja el a gyengét”. Végül felsorolta azokat a jótéteményeket, amelyekben a városokat részesítette.

Ezután következnek a törvénycikkek, amelyeknek többsége az úgynevezett „igazságos ítélet”. Ez azt jelenti, hogy valójában nem voltak kötelező érvényűek a bíróságok számára. A befejező rész ismét Hammurápi uralmának isteni jellegét, törvényi igazságos voltát hangsúlyozza. Hammurápi a "szemet szemért, fogat fogért" elvet alkalmazta. Ezt a barbár törvénykezési elvet nevezzük lex talió-nak (az azonos megtorlás elve).
Mai fogalmak szerint a Hammurápi-sztélé polgári törvénykönyv.

A rómaiak voltak az elsők, akik egységes elvek szerint összeállított, rendszerezett, minden bűnre kiterjedő törvénykönyvet hoztak létre. De az első római törvény-összeállításról, a XII táblás törvényekről ezt még nem lehetett elmondani, s a köztársaság korában még Rómában is – akárcsak a görögöknél, vagy Mezopotámiában – számos bűn megítélését és büntetését meghagyták a családfő kezében, így a házasságtörő feleség és az engedetlen gyerek esetében akár halállal is büntethetett. Homérosznál még az is természetes, hogy Odüsszeusz – a férj és a ház ura – maga öli meg feleségének illetéktelenül betolakodó kérőit. Ez is az állami törvénykezés és törzsi ítélkezés közötti átmenetet példázza.

Tehát már Hammurápi idején és az ókorban is olvashattunk a legelrettentőbb szankcióról: a halálbüntetésről. A királykorban minden államellenes bűncselekményre halálbüntetést szabtak ki. A büntetés azonban a köztársasági kor végére egyre jobban visszaszorult, helyette száműzetésbe vonulásra hagytak lehetőséget az elítéltnek, azzal a feltétellel, hogy ha visszatér, végrehajtják rajta az ítéletet. Később ez úgy módosult, hogy a halálbüntetés helyett eleve a száműzetésre ítélték az illetőt. Ez azonban nem tekinthető a büntetés teljes megszüntetésének, hiszen rabszolgákra és nem római polgárokra továbbra is szabtak ki halálos ítéleteket. A késő császárkorban az államvallássá váló kereszténység élesen ellenezte a halálbüntetést.

Magyarországon – Európa más országaihoz hasonlóan – már kezdettől fogva alkalmazták a halálbüntetést. Első királyunk Szent István törvényei az emberölést és a rágalmazást, Szent István a lopást, Hunyadi Mátyás többek között az egyházak megszentségtelenítését, az idegen pénzek elfogadását és a rablást büntették halállal. Később Mária Terézia rendeletben tiltotta meg a kínzás alkalmazását, és igyekezett visszaszorítani a halálbüntetés alkalmazását.

Később az első világháború kitörése megakadályozta a halálbüntetés teljes eltörlésére tett kísérleteket. A háború alatt egyre több cselekményt fenyegettek ezzel a büntetéssel (pl. hadviselés érdekei elleni visszaélések legsúlyosabb esetei). 1945 után már politikai, gazdasági sőt tulajdoni elleni bűncselekményekre is kiszabták a halálbüntetést. Sok ítélet született a koncepciós perekben, valamint az ’56-os forradalmat követő megtorlások során.

Ezt követően évről évre csökkent hazánkban a halálbüntetések száma, Az utolsó kivégzésre 1988. júliusában került sor. Magyarországon 1990-ben törölték el, mivel az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek nyilvánította a büntetés eme formáját.

Azóta büntetés visszaállítását támogatók (utilitaristák) és az ezt ellenzők (abolicionisták) kifogyhatatlan érvekkel támasztják alá saját nézeteiket. Az elmúlt évek tragikus, értelmezhetetlen és kegyetlen eseményei – többek között a móri mészárlás, olaszliszkai lincselés, Szita Bence meggyilkolása - óriási felháborodást váltottak ki, egyre többen követelik nyilvánosan és széles körben a halálbüntetés visszaállítását.

Véleményem szerint a mai magyar jogrendszer nem minden esetben szabja ki az elkövetett vétség mértékének megfelelő súlyú büntetést, többek között ennek következménye, hogy a fentebb felsorolt események bekövetkezhettek. Hogy miért? Mivel elkövetőknek nem kellett tartaniuk a „szemet szemét, fogat fogért, életet az életért” szankciótól…

 

A bejegyzés trackback címe:

https://elmehunyor.blog.hu/api/trackback/id/tr168113120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

GNL911

Irodalmi, műfordítói, publicisztikai írások, esszék, filmes próbálkozások, bölcsességek és eszmefuttatások.

Friss topikok

Címkék

18+ (39) 1945 (1) 1968 (1) 1969 (1) 1970 (1) 1989 (2) 1991 (1) 1992 (1) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (1) 1998 (2) 20.század (4) 20. század (2) 2000 (1) 2018 (1) 21.század (1) 70-es évek (1) 80-as évek (1) 9/11 (1) 90-es évek (1) A.A.Milne (1) abszurd (1) abszurd-szocio (1) afro-amerikai nők (1) Agatha Christie (1) Agrippina (1) agy (1) Alanis Morrisette (1) Alberto Sordi (1) Albert Einstein (2) Alfred Hitchcock (1) Algéria (1) Allen Ginsberg (7) álmok (6) Álmok (3) Álom (1) álom (128) Amedeo Modligliani (1) Amerika (2) amerikai feketék (1) Amosz Oz (1) André Malraux (1) Angelo Roncalli (1) Anglia (13) animáció (1) Anne Frank (1) antiszemitizmus (5) Antoine de Saint-Exupéry (1) Antonio Porta (1) Apocalyptica (1) Arisztotelész (1) arte (1) Art Garfunkel (1) atombomba (2) Auschwitz (5) Ausztrália (4) Ausztria (4) aztékok (1) Balaton (2) ballada (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (1) beat (2) beat-nemzedék (2) Beatles (1) Bécs (1) béke (1) Belgium (1) Belvárosi Színház (1) Berlin (1) Bernáth Zsolt (1) Bessie Smith (1) betegség (1) Billie Holiday (1) Billy Wilder (1) biológia (1) bíró (1) blogregény (1) blues (3) Bob Dylan (11) bölcsesség (1) Bölcsességek (5) Bolero (1) Bonaparte Napóleon (1) bordélyház (1) Boris Vian (3) börleszk (1) Brazília (2) Bródy János (1) Budapest (10) bűntény (1) bűnügy (12) Buster Keaton (1) Carhartt (1) cenzúra (1) Chaplin (1) Charles Baudelaire (1) Charles De Gaulle (1) Charlie Chaplin (1) Christies (1) Cikkek a nagyvilágból (4) cirkusz (1) Clara Royer (1) Cranberries (1) Creed (1) Csehszlovákia (2) Cseh Tamás (1) csendélet (1) csillagászat (1) Damanhur (1) Def Leppard (1) Dél-Amerika (1) diktatúra (1) Dinnyés József (1) divat (2) Djabe (8) Donovan (1) Dream Theater (2) drog (2) Duna (1) e.e.cummings (2) ég (1) Egészség (1) Egon Schiele (1) egyenjogúság (1) Élet (2) élet (2) életkép (1) életmód (1) életrajz (1) Elmeél (10) élmény (8) Élmény (7) élmények (2) élő (1) első világháború (1) El Chapo (1) El Cid (1) emberiség temploma (1) emberi intelligencia (1) emberi kapcsolatok (1) embermentés (3) emlékek (22) Emlékek (1) emlékezés (1) emlékezet (1) én (2) Enya (1) Eric Clapton (1) erkölcs (1) Ernest Hemingway (1) erőszak (1) erotika (6) esszé (17) esszék (8) Észak-Írország (3) Észtország (1) etno-jazz (1) Európa (1) évforduló (16) fák (1) fantázia (4) farkas (1) Federico Fellini (1) fegyverszünet (1) félelem (4) félelmek (2) felfedezések (2) feltalálók (1) féltékenység (1) Ferrari Violetta (1) festészet (3) Fesztbaum Béla (1) film (11) filmzene (1) film noir (1) filoszemitizmus (4) filozófia (5) Finnország (1) fizika (1) földrajz (1) földrengés (1) fotó (12) Fotó (11) Fotók (1) fotóművészet (1) Franciaország (44) Francisco Franco (1) Frankenstein (1) Franz Renggli (1) Frida Kahlo (1) futball (1) Gala (1) Garri Kaszparov (1) gasztró (4) gasztronómia (1) Gasztronómia (1) gazdaság (2) Georges Méliés (1) GGöbölyös N. László (1) Gianluigi Buffon (1) Gideon Greif (1) Göbölyös N. László (336) Godot (1) gondkolkodom (4) gondolatok (3) Gondolkodom (17) gondolkodom (42) Görögország (2) Grateful Dead (1) Greg Lake (1) Grönland (1) Groucho Marx (1) Guillaume Apollinaire (1) Gulli Briem (1) Gustav Klimt (1) gyász (1) gyermek (1) gyilkosok (1) gyilkosság (3) gyógyítás (2) gyógyszer (1) Győr (1) Győri Balett (1) háború (3) Habsburg-birodalom (1) haiku (5) haiku-fűzér (12) haikuk (1) Hair (1) hajléktalanok (2) halak (1) halál (7) Halper László (1) hangosfilm (1) Hanuka (1) harcore punk (1) Hasfelmetsző Jack (1) használati eszközök (1) Hedy Lamarr (1) Henry Rollins (1) híresség (2) Híresség (1) hírességek (4) hírszerzés (1) hírügynökség (1) hit (2) Hitler (3) (1) Hobo (1) Hódmezővásárhely (3) Hofi Géza (1) holokauszt (12) Holokauszt (6) Horn-fok (1) horror (5) Horvátország (1) hősök (1) humor (2) Humphrey Bogart (1) Ian Anderson (1) Ian Curtis (5) II.világháború (9) Illés (1) indián (1) indiánok (2) információ (1) Ingmar Bergman (1) internet. (1) ipar (2) Irak (1) írás (2) Irena Sendler (1) irodalom (259) Írország (4) iskola (1) iszlám (1) Izrael (2) jack bruce (1) Jack Bruce (1) Jack Kerouac (1) Jacques Prévert (1) Jancsó Miklós (1) Jane Austen (1) Janis Joplin (1) Japán (2) járvány (1) jazz (4) Jean Cocteau (1) Jeff Baron (1) Jeruzsálem (1) jezsuiták (1) Jézus Krisztus (1) Jimi Hendrix (5) Jim Morrison (7) Joan Fontaine (1) Joe Cocker (1) jóga (1) Johannes Kepler (1) Johnny Winter (1) John Lennon (5) joint (1) Jom Kipúr (1) Joni Mitchell (1) Joseph Stiglitz (1) jövő (1) Joy Division (1) juke-box (1) Jules Isaac (1) Kanada (52) káosz (1) Karácsony (3) Karthagó (1) kémkedés (1) Kennedy-család (1) Kennedy-gyilkosság (1) Képzelt Riport... (1) képzőművészet (7) kereszténység (4) Kern András (1) kiállítás (3) Kína (4) kincs (1) King Crimson (2) kísértések (1) kocsma (1) kollaboráció (1) Kollázs (6) kollázs (13) kollázsregény (5) kollégium (1) költészet (16) Kolumbia (2) Kolumbusz (1) koncert (3) Kondor Béla (1) Konrád György (4) könyv (12) könyvkiadás (1) Korábbi verseim (9) környezetvédelem (2) koronavirus (1) Koyaanisqatsi (1) közélet (5) középkor (1) közérzet (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (1) Közvéleményem (10) krimi (15) kritika (3) kultúra (2) kultúrtörténet (48) Kultúrtörténet (1) Kurír (5) Kurt Gödel (1) kutlúrtörténet (3) kutya (1) Laura Nyro (1) Lawrence Ferlighnetti (2) Lawrence Ferlinghetti (3) lázadás (1) lelkiismeret (1) lemez (6) Lengyelország (3) Leonard Cohen (34) leonard Cohen (2) Leonard Cohen versei és dalai (28) levelek (1) Lev Trockij (1) Litvánia (1) London (2) Loreena McKennit (1) Lou Reed (2) LP (2) Lumiére-fivérek (1) Madách Színház (1) maffia (2) Magellán (2) Magyarország (96) Magyarorszag (2) Magyar Nemzeti Galéria (1) Majnik László (1) Mama képei (21) Mao Ce-tung (1) Marc Chagall (1) Margitsziget (2) Margitsziget. (1) Maria Casarés (1) Mark Sandman (1) Martin Luther King (1) Mary Shelley (1) Másutt (1) matematika (1) Mattei-ügy (1) Matuscsák Tamás (1) Maurice Ravel (1) Mauthausen (1) Max Linder (1) média (20) meditáció (1) Meditációk (1) medve (1) memoár (1) merénylet (2) mese (1) mesterséges intelligencia (1) Metallica (1) Mexikó (1) Michael Caine (1) Michelangelo Antonioni (1) Micimackó (1) mítosz (1) Moby Dick (1) Morphine (1) morpho (1) mozi (52) MTI (3) Müller Péter (1) múlt (2) munkaruha (1) Mussolini (1) Művészet (1) művészet (3) nácizmus (14) nácizmus holokauszt (1) Nagy-Britannia (17) nagy proletár kulturális forradalom (1) napló (4) némafilm (4) Németország (7) New Age (1) New ÍYork (1) New Model Army (1) Nick Cave (5) Nick Drake (1) Nico (1) Nikola Tesla (1) Nirvana (1) nők (2) Normandiai partraszállás (1) Nostradamus (1) novella (2) novellafüzér (3) NSZK (1) nukleáris konfliktus (1) Óbuda (6) Óbudai Társaskör (2) ókor (6) olaj (1) Olaszország (16) olasz konyha (1) olasz western (2) Olivia de Havilland (1) Olof Palme (1) önéletrajz (1) Orbán Viktor (1) ördög (1) Oroszország (3) őrület (1) Oscar Wilde (1) összeesküvés-elmélet (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) P.J.Harvey (1) Palme-gyilkosság (1) pápaság (1) Parma (1) Pasolini (1) Patti Smith (7) Paul Éluard (1) Pészach (1) pete brown (1) Pete Sinfield (1) Philip Glass (2) Pierre Reverdy (3) Pier Paolo Pasolini (1) pillanatok (15) Pillanatok (5) Pink Floyd (1) platánok (1) polgárháború (1) polgárjogi mozgalom (1) politika (6) Portugália (1) Primo Levi (2) Prince (1) próféciák (1) progresszív (1) protest (1) próza (3) pszicho (1) pszichológia (6) Pulp (1) punk (3) purim (1) Purim (1) Putyin (1) R.E.M. (1) Radiohead (1) Ragályi Elemér (1) Ramon Mercader (1) rasszizmus (3) reconquista (1) regény (3) régészet (2) Rejtő Jenő (1) remake (1) rémek (1) rémképek (1) Rettegett Iván (1) Richard Palmer-James (1) Rita-nap (1) Roberto Saviano (2) Robert Desnos (1) Robert Fripp (1) Robert Hunter (1) Rock (18) rock (55) rock-történet (4) rock and roll (1) Rolling Stones (1) Római birodalom (1) Római Birodalom (3) rombolás (1) Roy Harper (3) Rubin Eszter (1) Rudolf Péter (3) Rudolph Valentino (1) sajtó (4) sakk (1) Salinger (1) Salvador Dalí (1) Sándor Pál (1) Saul fia (1) sci-fi (4) Scorpions (1) Seattle (1) Seress Rezső (2) Sergio Leone (2) Séták a sötét oldalon (1) Shakespeare (1) Sidney Lumet (1) Simone Veil (1) Sinéad OConnor (2) sorozatgyilkos (1) Soundgarden (1) Spanyolország (13) spirituálé (1) spirituális (12) sport (4) Sri Lanka (1) Stanley Kubrick (3) Stan és Pan (1) Stefan Zweig (1) Steve Hackett (2) Steve MCurry (1) Stieg Larsson (2) Sting (1) Suzanne Vega (1) Svédország (2) szabadság (2) Szabó Elvira. (1) szado-mazo (3) szakrális zene (1) Szántó T.Gábor (1) szecesszió (1) Székhelyi József (1) szekta (1) Szent Efrém Férfikar (1) szerelem (50) szeretet (1) Szergej Ejzenstejn (1) szeszgyár (1) szex (11) Szicília (1) színek (1) színház (9) Szlovákia (1) szoci (2) szocio (60) szoció (3) szorongás (1) Szovjetunió (4) Sztálin (2) sztárlét (1) sztárvilág (1) Sztehlo Gábor (1) születés (1) születésnap (1) szürreál (2) szűrreális (1) szürreális (11) szürrealizmus (1) SZűrtreáll (2) szűrtreáll (1) Szűrtreáll (9) táj (1) tájkép (10) tánc (3) Táncolnak a kazlak (1) társadalom (15) tea (1) technika (6) tél (1) természet (4) terrorizmus (1) testvérek (1) theme for an imaginary western (1) Therapy? (1) The Cure (1) The Mission (1) Thomas Mann (1) Titanic (1) tojás (1) tömegkultúra (1) Tom Waits (4) Török Ferenc (1) történelem (72) Történelem (5) Tóth Krisztina (1) Totth Benedek (1) Trainspotting (1) Tudomány (1) tudomány (12) túlélő (1) tv (1) Újév (1) újságírás (7) Ulrich Gábor (1) Underground Kiadó (1) ünnep (3) urbanizáció (1) USA (89) utazás (3) üzlet (1) vadászat (1) vallás (7) Van Morrison (1) város (1) Városliget (1) varsói gettó (1) Vas Zoltán (1) Vatikán (2) vers (1) versek (3) Versek 2015 (2) versek 2016 (12) versek 2017 (22) Versek 2018 (12) versek 2019 (8) versek 2020 (10) vészkorszak (1) Victor Hugo (1) vihar (1) vikingek (1) világ (1) világpoénzis (2) Világpoézis (57) világpoézis (73) világzene (2) vilápoézis (1) Vilnius (1) virág (1) vízió (1) world music (3) Yes (1) Zabhegyező (1) zene (7) Zene (68) zsidóság (15) Címkefelhő

https://www.facebook.com/elmehunyor/

süti beállítások módosítása