GNL911

Göbölyös N. László irodalmi alkotásai, esszéi, publicisztikai írásai

Százéves Pygmalion: Interjú George Bernard Shaw-val a Telegraph-ban, 1914-ben

100 évvel ezelőtt mutatták be George Bernard Shaw: Pygmalion című darabját. A Telegraph ebből az alkalomból vette elő archívumából az ősbemutató előtt készült beszélgetést.

 

Mr Bernard Shaw bemutatója

 

Százból 99 színműíró boldogan, - vagy talán helyesebb azt mondani, hogy komoran - bevallja, hogy darabja első bemutatása előtt abszolút rettegés állapotában érzi magát. Mr Bernard Shaw nem ezek közül való, amint azt önök is hamarosan tapasztalni fogják, ha mint tegnap én, megkérdezik őt, hogy érzi magát, tekintettel a jövő szombat estére a His Majesty’s színházban.

 

„Egyáltalán nem vagyok nyugtalan, ami a Pygmalion bemutatóját illeti-, mondta Shaw határozottan. Egy ilyen szereposztással, valamint azzal az igyekezettel, amellyel a produkciót – ahogyan az emberek hívják- előkészítették, a legkisebb indok sincs az aggodalomra az eredményt illetően. A kérdés az, hogy az első este közönsége ad-e esélyt a darabnak? Ott lesznek-e azok a higiénikus urak, akiknek a doktoruk azt tanácsolta, hogy semmi sem jobb a tüdő számára, mint egy ötperces jó röhögés? Azok a kedves emberek, - akik úgy gondolják, hogy bátorítják a szegény színészeket, arra kényszerítve őket elismerő bekiabálásaikkal, hogy minden tizedik szó után megszakítsák az előadást – mindnyájan influenzások lesznek-e, ahogy azt nagyon remélem? Vajon ott lesznek-e a hűséges zarándokok, akik messziről érkeznek és nap, mint nap a színház lépcsőjén ülnek, hogy biztosítsák maguknak az első sorokat és a leginkább zavarba ejtő pillanatokban, tárják ki lelküket idoljaik felé?

 

És ha ez így van, kiverheti a fejéből egy művészi előadás elképzelését; a dolog lehetetlen. A játék folyamatossága megszűnik, az átmenet az egyik hangulatból a másikba, amely oly sok művészi tanulmányba és tökéletes munkába kerül, elmosódik, az előadók, akik egy hosszú és nehéz feladatra koncentrálnak, megzavarodnak és kétségbeesésükben lemondanak minden, tökéletességre való törekvésükről; a nézők ilyenkor saját zajos szórakozásukkal törődnek, és végül lekésik a vonatjaikat és fél órával később feszülten és fáradtan érnek haza és az egyik azt mondja a másiknak „soha többé, amíg élek nem megyek veled színházba”.

 

„ Valami ilyen történt az”Androcles és az Oroszlán” bemutatóján, amely olyan borzasztó volt, hogy a legközelebbi bemutatón, a „Doktor dilemmáján”, úgy rendeztük, hogy eltávolítottuk az összes rendszeres bemutató-látogatót. Az eredmény igen sikeres volt. De ezt nem tehetjük meg a Pygmalionnal, és attól tartok, hogy el kell viselnünk a szokásos jó szándékú és jó természetű zavargást, ami az angol színház szégyene. A világon az emberek miért nem tudnak magukban nevetni, mint az öreg Weller a Pickwikben? Nem értem, hogy a Playgoers club, vagy a Club of First Nighters miért nem foglalkozik a kérdéssel, és miért nem ragaszkodik ahhoz, hogy a darabnak joga van, hogy olyan figyelmesen hallgassák, mint Wagner, vagy Strauss zenei darabjait”?

 

De ön komolyan azt várja el a közönségtől, hogy halálos csöndben hallgasson, nem törődve azzal, hogy a szövegek milyen mulatságosak?

 

„Nem látom, miért ne lehetne; a hangos nevetés csupán egy rossz szokás. Én magam sem vagyok egy csöndes színházlátogató. A Sir James Barrie’s Adored One bemutatóján, egy úr, amikor elhagytam az istállót, azt mondta nekem: ön bárkit kipécéz, aki nevet a színházban, de ön az, aki nevettet az egész darabban. Valóban nevettetek, de az én nevetésem nem szakítja meg az előadást, nem mondja be a szomszédjának előre a darab következő szavait, nem avatkozik bele a színész koncentrálásába.”

 

„ A Pygmalion, amely öt felvonásból áll Húsvét vasárnap reggelig fog tartani, ha a bemutató közönsége nem fogja vissza könnyeit, éljenzését a felvonások végén. Ha ez így történik, a jövőben a bemutatókon kivágok a darabjaimból mindent, ami jó, s így az egész dolog öt perc alatt befejeződik, természetesen a kritikusoknak odaadom a teljes kinyomtatott szöveget. Az egész jó érzés és jó modor kérdése. Csak a bemutató közönsége zajos. Ők jót akarnak. Úgy gondolják, hogy hálásak a színészeknek és segíteni akarnak, hogy minden este sikeresek legyenek. Ha azonban úgy gondolják, hogy teljesen tönkreakarják tenni az előadást, akkor azt megteszik, és én azt remélem, hogy rákényszerítenek egy ésszerű kontinentális viselkedésre.”

 

„De a Pygmalion ellenállhatatlanul mulatságos!”

 

„Egyáltalán nem. Nincs benne semmi, ami bárkit arra kényszerítene, hogy lármázzon, vagy más effélét tegyen. Én például, meg tudom hallgatni, anélkül, hogy visonganék jó kedvemben, pedig engemet, mint a szerzőt, mindenki másnál jobban kellene, hogy szórakoztasson. Ez valójában egy komoly darab, bár meg van édesítve egy virágárus leány románcával, aki egy úrnak köszönhetően, akivel egy esős este véletlenül találkozott, amikor mindketten az eső elől a Szent Pál templom oszlopcsarnokában találtak menedéket, úrhölggyé változott. A tragédia azonban a virágárus lány apjának sorsában van, akinek a története valójában az idős Don Juan darabban a „Dissolute Punito” alakjának modern változata. Ez egy erkölcstelen ember, aki kigúnyolja a tekintélyt, szereti a bort, a nőket és a dalokat és élvezetet okoz neki a polgárpukkasztás.

 

Az én darabomban sokkal reálisabb a figura. Egészen egyszerű és tiszteletre méltó, prezentábilis a legfiatalabb iskolás lányok számára is. És mégis a rettenetes büntetés. A darab folytatása csupán arról szól, hogy felhívja a közvélemény figyelmét a hangtan tanulásának fontosságára, ami mindig kedvenc témáim egyike volt.

 

Engedje meg, hogy szóljak egy figyelemre méltó tényről. A darab svéd nyelvre történő fordítása rendkívüli nehézségekbe ütközött, a miatt - s ez meghökkentő egy londoni számára, - hogy Stockholmban mindenki ugyanazt a nyelvet beszéli. Ez egy valódi civilizáció. Itt egy virágárus lány egy bizonyos nyelvet beszél, egy hercegnő egy másikat, bár a különbség nem olyan nagy, ahogyan a hercegnő gondolja, különösen, ha egy okos hercegnőről van szó. Addig nem lesz egységes angol nyelvünk, amíg a National Theatre együttműködik a komoly Irodalmi Akadémiával. Egyikük sem fog semmit sem tenni, de az emberek mondogatni fogják hogy „ csináljanak már valamit” és végül a dolgok majd így rendeződnek.”

 

A hangok –igen komoly dolgok, de a büntetés meglehetősen lehangoló; és a fonetika csupán száraz tréfálkozásnak tűnik a drámában.

 

„Egyáltalán nem. Egy jól képzett elmének semmi sem olyan zamatos, mint az emberi beszéd tudománya.”

 

De ön megenged egy kis romantikát nemde? A virágárus lány férjhez megy természetesen az úrhoz?

 

„Semmi ehhez hasonló nem lehetséges, mert törvénytelen lenne. Ugyanis a múlt szombaton hozzá ment valakihez.”

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://elmehunyor.blog.hu/api/trackback/id/tr498112800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

GNL911

Irodalmi, műfordítói, publicisztikai írások, esszék, filmes próbálkozások, bölcsességek és eszmefuttatások.

Friss topikok

Címkék

18+ (39) 1945 (1) 1968 (1) 1969 (1) 1970 (1) 1989 (2) 1991 (1) 1992 (1) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (1) 1998 (2) 20.század (4) 20. század (2) 2000 (1) 2018 (1) 21.század (1) 70-es évek (1) 80-as évek (1) 9/11 (1) 90-es évek (1) A.A.Milne (1) abszurd (1) abszurd-szocio (1) afro-amerikai nők (1) Agatha Christie (1) Agrippina (1) agy (1) Alanis Morrisette (1) Alberto Sordi (1) Albert Einstein (2) Alfred Hitchcock (1) Algéria (1) Allen Ginsberg (7) álmok (6) Álmok (3) álom (128) Álom (1) Amedeo Modligliani (1) Amerika (2) amerikai feketék (1) Amosz Oz (1) André Malraux (1) Angelo Roncalli (1) Anglia (13) animáció (1) Anne Frank (1) antiszemitizmus (5) Antoine de Saint-Exupéry (1) Antonio Porta (1) Apocalyptica (1) Arisztotelész (1) arte (1) Art Garfunkel (1) atombomba (2) Auschwitz (5) Ausztrália (4) Ausztria (4) aztékok (1) Balaton (2) ballada (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (1) beat (2) beat-nemzedék (2) Beatles (1) Bécs (1) béke (1) Belgium (1) Belvárosi Színház (1) Berlin (1) Bernáth Zsolt (1) Bessie Smith (1) betegség (1) Billie Holiday (1) Billy Wilder (1) biológia (1) bíró (1) blogregény (1) blues (3) Bob Dylan (11) bölcsesség (1) Bölcsességek (5) Bolero (1) Bonaparte Napóleon (1) bordélyház (1) Boris Vian (3) börleszk (1) Brazília (2) Bródy János (1) Budapest (10) bűntény (1) bűnügy (12) Buster Keaton (1) Carhartt (1) cenzúra (1) Chaplin (1) Charles Baudelaire (1) Charles De Gaulle (1) Charlie Chaplin (1) Christies (1) Cikkek a nagyvilágból (4) cirkusz (1) Clara Royer (1) Cranberries (1) Creed (1) Csehszlovákia (2) Cseh Tamás (1) csendélet (1) csillagászat (1) Damanhur (1) Def Leppard (1) Dél-Amerika (1) diktatúra (1) Dinnyés József (1) divat (2) Djabe (8) Donovan (1) Dream Theater (2) drog (2) Duna (1) e.e.cummings (2) ég (1) Egészség (1) Egon Schiele (1) egyenjogúság (1) Élet (2) élet (2) életkép (1) életmód (1) életrajz (1) Elmeél (10) Élmény (7) élmény (8) élmények (2) élő (1) első világháború (1) El Chapo (1) El Cid (1) emberiség temploma (1) emberi intelligencia (1) emberi kapcsolatok (1) embermentés (3) Emlékek (1) emlékek (22) emlékezés (1) emlékezet (1) én (2) Enya (1) Eric Clapton (1) erkölcs (1) Ernest Hemingway (1) erőszak (1) erotika (6) esszé (17) esszék (8) Észak-Írország (3) Észtország (1) etno-jazz (1) Európa (1) évforduló (16) fák (1) fantázia (4) farkas (1) Federico Fellini (1) fegyverszünet (1) félelem (4) félelmek (2) felfedezések (2) feltalálók (1) féltékenység (1) Ferrari Violetta (1) festészet (3) Fesztbaum Béla (1) film (11) filmzene (1) film noir (1) filoszemitizmus (4) filozófia (5) Finnország (1) fizika (1) földrajz (1) földrengés (1) Fotó (11) fotó (12) Fotók (1) fotóművészet (1) Franciaország (44) Francisco Franco (1) Frankenstein (1) Franz Renggli (1) Frida Kahlo (1) futball (1) Gala (1) Garri Kaszparov (1) gasztró (4) gasztronómia (1) Gasztronómia (1) gazdaság (2) Georges Méliés (1) GGöbölyös N. László (1) Gianluigi Buffon (1) Gideon Greif (1) Göbölyös N. László (336) Godot (1) gondkolkodom (4) gondolatok (3) Gondolkodom (17) gondolkodom (42) Görögország (2) Grateful Dead (1) Greg Lake (1) Grönland (1) Groucho Marx (1) Guillaume Apollinaire (1) Gulli Briem (1) Gustav Klimt (1) gyász (1) gyermek (1) gyilkosok (1) gyilkosság (3) gyógyítás (2) gyógyszer (1) Győr (1) Győri Balett (1) háború (3) Habsburg-birodalom (1) haiku (5) haiku-fűzér (12) haikuk (1) Hair (1) hajléktalanok (2) halak (1) halál (7) Halper László (1) hangosfilm (1) Hanuka (1) harcore punk (1) Hasfelmetsző Jack (1) használati eszközök (1) Hedy Lamarr (1) Henry Rollins (1) híresség (2) Híresség (1) hírességek (4) hírszerzés (1) hírügynökség (1) hit (2) Hitler (3) (1) Hobo (1) Hódmezővásárhely (3) Hofi Géza (1) holokauszt (12) Holokauszt (6) Horn-fok (1) horror (5) Horvátország (1) hősök (1) humor (2) Humphrey Bogart (1) Ian Anderson (1) Ian Curtis (5) II.világháború (9) Illés (1) indián (1) indiánok (2) információ (1) Ingmar Bergman (1) internet. (1) ipar (2) Irak (1) írás (2) Irena Sendler (1) irodalom (259) Írország (4) iskola (1) iszlám (1) Izrael (2) Jack Bruce (1) jack bruce (1) Jack Kerouac (1) Jacques Prévert (1) Jancsó Miklós (1) Jane Austen (1) Janis Joplin (1) Japán (2) járvány (1) jazz (4) Jean Cocteau (1) Jeff Baron (1) Jeruzsálem (1) jezsuiták (1) Jézus Krisztus (1) Jimi Hendrix (5) Jim Morrison (7) Joan Fontaine (1) Joe Cocker (1) jóga (1) Johannes Kepler (1) Johnny Winter (1) John Lennon (5) joint (1) Jom Kipúr (1) Joni Mitchell (1) Joseph Stiglitz (1) jövő (1) Joy Division (1) juke-box (1) Jules Isaac (1) Kanada (52) káosz (1) Karácsony (3) Karthagó (1) kémkedés (1) Kennedy-család (1) Kennedy-gyilkosság (1) Képzelt Riport... (1) képzőművészet (7) kereszténység (4) Kern András (1) kiállítás (3) Kína (4) kincs (1) King Crimson (2) kísértések (1) kocsma (1) kollaboráció (1) Kollázs (6) kollázs (13) kollázsregény (5) kollégium (1) költészet (16) Kolumbia (2) Kolumbusz (1) koncert (3) Kondor Béla (1) Konrád György (4) könyv (12) könyvkiadás (1) Korábbi verseim (9) környezetvédelem (2) koronavirus (1) Koyaanisqatsi (1) közélet (5) középkor (1) közérzet (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (1) Közvéleményem (10) krimi (15) kritika (3) kultúra (2) kultúrtörténet (48) Kultúrtörténet (1) Kurír (5) Kurt Gödel (1) kutlúrtörténet (3) kutya (1) Laura Nyro (1) Lawrence Ferlighnetti (2) Lawrence Ferlinghetti (3) lázadás (1) lelkiismeret (1) lemez (6) Lengyelország (3) Leonard Cohen (34) leonard Cohen (2) Leonard Cohen versei és dalai (28) levelek (1) Lev Trockij (1) Litvánia (1) London (2) Loreena McKennit (1) Lou Reed (2) LP (2) Lumiére-fivérek (1) Madách Színház (1) maffia (2) Magellán (2) Magyarorszag (2) Magyarország (96) Magyar Nemzeti Galéria (1) Majnik László (1) Mama képei (21) Mao Ce-tung (1) Marc Chagall (1) Margitsziget (2) Margitsziget. (1) Maria Casarés (1) Mark Sandman (1) Martin Luther King (1) Mary Shelley (1) Másutt (1) matematika (1) Mattei-ügy (1) Matuscsák Tamás (1) Maurice Ravel (1) Mauthausen (1) Max Linder (1) média (20) meditáció (1) Meditációk (1) medve (1) memoár (1) merénylet (2) mese (1) mesterséges intelligencia (1) Metallica (1) Mexikó (1) Michael Caine (1) Michelangelo Antonioni (1) Micimackó (1) mítosz (1) Moby Dick (1) Morphine (1) morpho (1) mozi (52) MTI (3) Müller Péter (1) múlt (2) munkaruha (1) Mussolini (1) művészet (3) Művészet (1) nácizmus (14) nácizmus holokauszt (1) Nagy-Britannia (17) nagy proletár kulturális forradalom (1) napló (4) némafilm (4) Németország (7) New Age (1) New ÍYork (1) New Model Army (1) Nick Cave (5) Nick Drake (1) Nico (1) Nikola Tesla (1) Nirvana (1) nők (2) Normandiai partraszállás (1) Nostradamus (1) novella (2) novellafüzér (3) NSZK (1) nukleáris konfliktus (1) Óbuda (6) Óbudai Társaskör (2) ókor (6) olaj (1) Olaszország (16) olasz konyha (1) olasz western (2) Olivia de Havilland (1) Olof Palme (1) önéletrajz (1) Orbán Viktor (1) ördög (1) Oroszország (3) őrület (1) Oscar Wilde (1) összeesküvés-elmélet (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) P.J.Harvey (1) Palme-gyilkosság (1) pápaság (1) Parma (1) Pasolini (1) Patti Smith (7) Paul Éluard (1) Pészach (1) pete brown (1) Pete Sinfield (1) Philip Glass (2) Pierre Reverdy (3) Pier Paolo Pasolini (1) Pillanatok (5) pillanatok (15) Pink Floyd (1) platánok (1) polgárháború (1) polgárjogi mozgalom (1) politika (6) Portugália (1) Primo Levi (2) Prince (1) próféciák (1) progresszív (1) protest (1) próza (3) pszicho (1) pszichológia (6) Pulp (1) punk (3) Purim (1) purim (1) Putyin (1) R.E.M. (1) Radiohead (1) Ragályi Elemér (1) Ramon Mercader (1) rasszizmus (3) reconquista (1) regény (3) régészet (2) Rejtő Jenő (1) remake (1) rémek (1) rémképek (1) Rettegett Iván (1) Richard Palmer-James (1) Rita-nap (1) Roberto Saviano (2) Robert Desnos (1) Robert Fripp (1) Robert Hunter (1) rock (55) Rock (18) rock-történet (4) rock and roll (1) Rolling Stones (1) Római birodalom (1) Római Birodalom (3) rombolás (1) Roy Harper (3) Rubin Eszter (1) Rudolf Péter (3) Rudolph Valentino (1) sajtó (4) sakk (1) Salinger (1) Salvador Dalí (1) Sándor Pál (1) Saul fia (1) sci-fi (4) Scorpions (1) Seattle (1) Seress Rezső (2) Sergio Leone (2) Séták a sötét oldalon (1) Shakespeare (1) Sidney Lumet (1) Simone Veil (1) Sinéad OConnor (2) sorozatgyilkos (1) Soundgarden (1) Spanyolország (13) spirituálé (1) spirituális (12) sport (4) Sri Lanka (1) Stanley Kubrick (3) Stan és Pan (1) Stefan Zweig (1) Steve Hackett (2) Steve MCurry (1) Stieg Larsson (2) Sting (1) Suzanne Vega (1) Svédország (2) szabadság (2) Szabó Elvira. (1) szado-mazo (3) szakrális zene (1) Szántó T.Gábor (1) szecesszió (1) Székhelyi József (1) szekta (1) Szent Efrém Férfikar (1) szerelem (50) szeretet (1) Szergej Ejzenstejn (1) szeszgyár (1) szex (11) Szicília (1) színek (1) színház (9) Szlovákia (1) szoci (2) szoció (3) szocio (60) szorongás (1) Szovjetunió (4) Sztálin (2) sztárlét (1) sztárvilág (1) Sztehlo Gábor (1) születés (1) születésnap (1) szürreál (2) szürreális (11) szűrreális (1) szürrealizmus (1) SZűrtreáll (2) szűrtreáll (1) Szűrtreáll (9) táj (1) tájkép (10) tánc (3) Táncolnak a kazlak (1) társadalom (15) tea (1) technika (6) tél (1) természet (4) terrorizmus (1) testvérek (1) theme for an imaginary western (1) Therapy? (1) The Cure (1) The Mission (1) Thomas Mann (1) Titanic (1) tojás (1) tömegkultúra (1) Tom Waits (4) Török Ferenc (1) történelem (72) Történelem (5) Tóth Krisztina (1) Totth Benedek (1) Trainspotting (1) Tudomány (1) tudomány (12) túlélő (1) tv (1) Újév (1) újságírás (7) Ulrich Gábor (1) Underground Kiadó (1) ünnep (3) urbanizáció (1) USA (89) utazás (3) üzlet (1) vadászat (1) vallás (7) Van Morrison (1) város (1) Városliget (1) varsói gettó (1) Vas Zoltán (1) Vatikán (2) vers (1) versek (3) Versek 2015 (2) versek 2016 (12) versek 2017 (22) Versek 2018 (12) versek 2019 (8) versek 2020 (10) vészkorszak (1) Victor Hugo (1) vihar (1) vikingek (1) világ (1) világpoénzis (2) Világpoézis (57) világpoézis (73) világzene (2) vilápoézis (1) Vilnius (1) virág (1) vízió (1) world music (3) Yes (1) Zabhegyező (1) Zene (68) zene (7) zsidóság (15) Címkefelhő

https://www.facebook.com/elmehunyor/

süti beállítások módosítása