GNL911

Göbölyös N. László irodalmi alkotásai, esszéi, publicisztikai írásai

Az akaratlan vátesztől a szürrealista költő-dalnokig – Bob Dylan: Bringing It All Back Home (1965)

Bob_Dylan_-_Bringing_it_All_Back_Home

 

„Menj el most ne adj vissza semmit

vigyél magaddal mindent mit csak látsz itt

hiába a fegyver az árva árva marad

mint tűzben a nap egyre csak zokoghat

odafent a szentek is sorjáznak ám

mindennek vége már bús babám

 

vigyázz az úton a simliseké a tér

felejtsd is el mit a batyudba tettél

az utcai festőnek lyukas a keze

lepedőd firkájával van tele

az ég is rád szakad egy este talán

mindennek vége már bús babám

 

hazaszállnak a hányós tengerészek

hazatalálnak a rénszarvas-seregek

szeretőd az ajtón éppen kilépett

és minden takarót elvitetett

léted szőnyege alattad táncot jár

mindennek vége már bús babám

 

hagyd magad mögött a múltat hisz hívnak

nem követnek hagyd veszni a holtat

a csavargó a kapudon kopog

hajdanvolt rongyaidban vacog

új utat mutat lángoló gyufám

mindennek vége már bús babám”

(GNL fordítása)

Elfogultságot jelentek be magammal szemben: az It’s All Over Now, Baby Blue az abszolút kedvenc Bob Dylan-dalom. Persze ezzel nem vagyok egyedül, hiszen a Dylan-életműből talán csak a Blowin’ In The Windet dolgozták fel annyian, mint ezt a dalt  - feltehetően nemcsak a szöveg rejtélyes szimbolikája, hanem fájóan szép dallamvezetése miatt is. Elő lehet adni szomorú melankóliával, kétségbeesetten, dühösen, révetegen egyaránt. A teljesség igénye nélkül néhány híres verzió: Them, Animals, Byrds, Joni Mitchell, Marianne Faithfull, Grateful Dead, Manfred Mann’s Earth Band, sőt, 2011-ben még egy punk-változata is született a Bad Religiontól egy válogatás-albumra, amellyel az Amnesty International és egyben Dylan pályafutásának 50. születésnapját ünnepelték.  (Feltűnt-e már valakinek, hogy a kettő egybeesik?). Filmben is jó néhányszor elhangzott, például a 2000-ben készült Rejtőzködőben, amely a 68-as yippie-vezérnek, Abbie Hoffmannak állít emléket, vagy az lányok javítóintézetében játszódó Észvesztőben (Girl Interrupted, 1999).

https://www.youtube.com/watch?v=aThPbHhvDIc&feature=related

Az It’s All Over Now, Baby Blue egyike annak a négy pillérnek, amely számomra az 1965 áprilisában megjelent Bringing It All Back Home című ötödik Dylan-albumot tartja. Ez volt az a lemez, amely az átmenetet jelentette Bob akaratlan „vátesz-korszaka”, a folk-dalnak és az elektromos rock-költő között. Alig három hónappal azelőtt, hogy július 25-én este megtörtént az „árulás”: Dylan elektromos gitárral, rock-zenekarral a háta mögött lépett fel a Newport-i Folk Fesztiválon, amelynek az előző két évben egyik legnagyobb sztárja volt. (A kifütyült bandában mellesleg olyan nagyságok játszottak, mint Mike Bloomfield gitáros és Al Kooper billentyűs, aki Dylan számos nagyszerű albumának nélkülözhetetlen közreműködője volt, hangszerelőként, producerként is). Poétánk azonban már akkor sem törődött a külvilággal, ment rendületlenül a maga útján, ahogyan azt teszi azóta is.

A lemez átmenet tehát, az elektromos és az akusztikus hangszerek jól megférnek egymás mellett – mint ahogy Dylan társadalomról mondott véleménye és elvont költészete is. de beszéljünk a további tartóoszlopokról! A második a She Belongs To Me, a művész-múzsa kapcsolat sajátos megéneklése egy egyszerű blues-sémára. Itt hangzik el a filmcímmé és Dylannel kapcsolatban szállóigévé vált félmondat: „Don’t Look Back”.

https://www.youtube.com/watch?v=8Wl4NG6AF-s

A Maggie’s Farmban aztán meg is mondja a frankót, hogy mire nem akar visszanézni: a folk/protest irányzatra, amely számára rablánc, mert elő akarja írni számára, hogy milyen legyen és mit énekeljen. Tény, hogy a szakma és a közönség egy része nehezen nyelte le, hogy az, aki Woody Guthrie tanítványa volt, olyan dalokat adott a világnak, mint a Blowin’ In The Wind, vagy a Don’tThink Twice It’s Alright, miért nem vállalja ezt a „lángoszlop-szerepet”. Hiába, a skatulya-gondolkodás ellen nehéz bármit is tenni.

Ezzel szemben a harmadik pillér éppen egy olyan dal, amelynél tömörebb társadalom-kritikát aligha hallottunk. Az It’s Alright Ma-ról egy amerikai kritikus azt mondta, hogy ez a dal úgy rántja le a leplet a kapitalizmusról, ahogyan azt Arthur Koestler tette a kommunizmussal a Sötétség délben című regényével. „Ha gondolat-álmaimat láthatóvá tenném/a guillotine alatt végezném” – énekli Dylan, mintha éppen csak most jött volna a Mississippi Deltából!

https://www.youtube.com/watch?v=hMARixzu6O0

A dalt jól ismerhetjük az Easy Riderből, ahol Roger McGuinn a Byrds alapítója énekli rövidített változatban, megjövendölve a két főhős pusztulását. Erről jut eszembe: a film magyarországi bemutatójára kiadott plakáton a következő volt olvasható: amerikai film Bob Dylan zenéjére. Namármost, ez volt az egyetlen Dylan-dal az egész filmben, és ő írta a szintén McGuinn által előadott Ballad of Easy Rider első néhány sorát.. Az kétségtelen, hogy a Byrds és főleg a The Weight című dalt előadó The Band Dylan „köréhez” tartozott, de Bobnak a soundtrack-hez nem sok további köze volt…

https://www.youtube.com/watch?v=lhoeZdVRvLA

És a negyedik pillér pedig mi is lehetne más, mint a Mr. Tambourine Man, amelynek értelmezéséről könyvtárnyit írtak össze? A legegyszerűbb magyarázat, hogy drogdalról van szó, és a Csörgődobos, akit szerzőnk követ egy „tingli-tangli reggelen” nem más, mint a dealere. Erre utalhat a „trip” kifejezés is…Dylan persze tagadta ezt, bár akkoriban maga is próbálkozott fűvel és LSD-vel, igaz, konkrét választ sem adott – nem olyan családból származik ő…- csupán annyit árult el, hogy Fellini Országúton című filmje adta az ihletet, igaz, abban trombita szól…Magyarázták úgy is, hogy Bob a múzsáját hívja, aki természetesen nem hús-vér teremtmény, mások egyik költői példaképe, Arthur Rimbaud előtti tisztelgésnek vélték (vessük össze a Részeg hajóval!), de akadtak olyanok is, akik szerint Dylan spirituális útkeresésének jelképe a dal, és Mr. Tambourine Man maga a Megváltó. A kevésbé magasztosan gondolkodók a Hamelni Patkányfogót látták benne..

Mindegy: a dal Bob Dylan egyik klasszikusa, egyben az első dala, amely Amerikában és Nagy-Britanniában egyaránt vezette a toplistákat. Számos feldolgozása ismert, még törökül, románul is előadták, irodalmi hivatkozások egész sorának volt tárgya. Különösen kedvelte a dalt Hunter S. Thompson, a gonzo atyja. A Félelem és reszketés Las Vegasban című könyvét e dal miatt ajánlotta Dylannek és gyászszertartásán a Mr. Tamburine Man csendült fel. Az 1995-ös Veszélyes kölykök című filmben pedig, amelyben Michelle Pfeiffer egy leszerelt tengerészgyalogosból lett tanárnőként az irodalmat próbálja megszerettetni „halmozottan hátrányos helyzetű” diákjaival, a Mr. Tambourine Man szövegét elemezteti velük.

És itt álljunk meg egy pillanatra: Dylant 1996-ban jelölték először irodalmi Nobel-díjra. Azóta szinte minden évben, és 2011-ben már-már úgy tűnt, hogy 70 évesen meg is kapja ezt a kitüntetést. Ekkor sem sikerült. Feltehetően az idén is ott lesz a jelöltek között, egyszer talán csak észreveszik a stockholmi akadémikusok is. Miközben már hosszú idő óta tanítják nemcsak „középiskolás fokon” költészetét, sőt, 2004-ben Christopher Ricks oxfordi irodalom-professzor doktori disszertációt szentelt munkásságának, amelyet Miltonéval, Keats-ével, Tennysonéval állított egy sorba.

Bob irodalmi Nobel-díja mindenképpen precedens értékű lenne, mert végre elismernék, hogy a rock-zene, a 20. század egyik legfontosabb kulturális irányzata mennyit tett azért, hogy a költészetet milliók megkedveljék és közel engedjék magukhoz. Többet, mint számos kiváló, ám szűk körben ismert „koszorús költő”. És Dylan csak az úttörő e téren, a sor igen hosszú Lou Reedtől Patti Smith-ig, Roy Harpertől Ian Andersonig, Jim Morrisontól Joni Mitchellig, akit egyébként hazájában Kanadában legalább annyira elismernek költőként, mint énekes-zeneszerzőként. Leonard Cohent csak azért nem sorolom ebbe a vonulatba, mert neki már 10 éve jelentek meg verseskötetei, sőt két regénye is, mire a nyilvánosság előtt énekelni kezdett…

A Mr. Tambourine Man máig szerepel Dylan koncertprogramjaiban. Elhangzott 1971. augusztus 1-én a Madison Square Gardenben is a Bangla Desh-koncerten is, ahol Bob 5 év után először lépett fel 1966-os súlyos motorbalesete után az Egyesült Államokban.

https://www.youtube.com/watch?v=SF4oJFZF5yw

Szubjektív (?) pilléreim mellett nem lehet figyelmen kívül hagyni a lemez nyitódalát, a Jack Kerouacot idéző Subterranean Homesick Blues-t sem, amelyet azóta is a beat-költészet és a rap-műfaj közötti átmenetnek tekintenek. (A rap szülőatyjának azért ne kiáltsuk ki Dylant, ezt hagyjuk meg James Brown-nak…) A dalhoz egy „klipet” is készítettek, amely szintén fogalommá vált David A. Pennebaker dokumentumfilmjében, a Don’t Look Back-ben. A háttérben csendesen megbújik szakállába burkolózva Allen Ginsberg, aki nemcsak tanítványának tekintette Dylant, hanem közös felvételeket is készített vele.

https://www.youtube.com/watch?v=-oo6rhCaaO4

 

Track list:

Subterranean Homesick Blues

She Belongs to Me

Maggie's Farm

Love Minus Zero/No Limit

Outlaw Blues

On the Road Again

Bob Dylan's 115th Dream

Mr. Tambourine Man

Gates of Eden

It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)

It's All Over Now, Baby Blue

 

(Valamennyi dal Bob Dylan szerzeménye)

A bejegyzés trackback címe:

https://elmehunyor.blog.hu/api/trackback/id/tr308112772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

GNL911

Irodalmi, műfordítói, publicisztikai írások, esszék, filmes próbálkozások, bölcsességek és eszmefuttatások.

Friss topikok

Címkék

18+ (39) 1945 (1) 1968 (1) 1969 (1) 1970 (1) 1989 (2) 1991 (1) 1992 (1) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (1) 1998 (2) 20.század (4) 20. század (2) 2000 (1) 2018 (1) 21.század (1) 70-es évek (1) 80-as évek (1) 9/11 (1) 90-es évek (1) A.A.Milne (1) abszurd (1) abszurd-szocio (1) afro-amerikai nők (1) Agatha Christie (1) Agrippina (1) agy (1) Alanis Morrisette (1) Alberto Sordi (1) Albert Einstein (2) Alfred Hitchcock (1) Algéria (1) Allen Ginsberg (7) álmok (6) Álmok (3) álom (128) Álom (1) Amedeo Modligliani (1) Amerika (2) amerikai feketék (1) Amosz Oz (1) André Malraux (1) Angelo Roncalli (1) Anglia (13) animáció (1) Anne Frank (1) antiszemitizmus (5) Antoine de Saint-Exupéry (1) Antonio Porta (1) Apocalyptica (1) Arisztotelész (1) arte (1) Art Garfunkel (1) atombomba (2) Auschwitz (5) Ausztrália (4) Ausztria (4) aztékok (1) Balaton (2) ballada (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (1) beat (2) beat-nemzedék (2) Beatles (1) Bécs (1) béke (1) Belgium (1) Belvárosi Színház (1) Berlin (1) Bernáth Zsolt (1) Bessie Smith (1) betegség (1) Billie Holiday (1) Billy Wilder (1) biológia (1) bíró (1) blogregény (1) blues (3) Bob Dylan (11) bölcsesség (1) Bölcsességek (5) Bolero (1) Bonaparte Napóleon (1) bordélyház (1) Boris Vian (3) börleszk (1) Brazília (2) Bródy János (1) Budapest (10) bűntény (1) bűnügy (12) Buster Keaton (1) Carhartt (1) cenzúra (1) Chaplin (1) Charles Baudelaire (1) Charles De Gaulle (1) Charlie Chaplin (1) Christies (1) Cikkek a nagyvilágból (4) cirkusz (1) Clara Royer (1) Cranberries (1) Creed (1) Csehszlovákia (2) Cseh Tamás (1) csendélet (1) csillagászat (1) Damanhur (1) Def Leppard (1) Dél-Amerika (1) diktatúra (1) Dinnyés József (1) divat (2) Djabe (8) Donovan (1) Dream Theater (2) drog (2) Duna (1) e.e.cummings (2) ég (1) Egészség (1) Egon Schiele (1) egyenjogúság (1) Élet (2) élet (2) életkép (1) életmód (1) életrajz (1) Elmeél (10) Élmény (7) élmény (8) élmények (2) élő (1) első világháború (1) El Chapo (1) El Cid (1) emberiség temploma (1) emberi intelligencia (1) emberi kapcsolatok (1) embermentés (3) emlékek (22) Emlékek (1) emlékezés (1) emlékezet (1) én (2) Enya (1) Eric Clapton (1) erkölcs (1) Ernest Hemingway (1) erőszak (1) erotika (6) esszé (17) esszék (8) Észak-Írország (3) Észtország (1) etno-jazz (1) Európa (1) évforduló (16) fák (1) fantázia (4) farkas (1) Federico Fellini (1) fegyverszünet (1) félelem (4) félelmek (2) felfedezések (2) feltalálók (1) féltékenység (1) Ferrari Violetta (1) festészet (3) Fesztbaum Béla (1) film (11) filmzene (1) film noir (1) filoszemitizmus (4) filozófia (5) Finnország (1) fizika (1) földrajz (1) földrengés (1) fotó (12) Fotó (11) Fotók (1) fotóművészet (1) Franciaország (44) Francisco Franco (1) Frankenstein (1) Franz Renggli (1) Frida Kahlo (1) futball (1) Gala (1) Garri Kaszparov (1) gasztró (4) Gasztronómia (1) gasztronómia (1) gazdaság (2) Georges Méliés (1) GGöbölyös N. László (1) Gianluigi Buffon (1) Gideon Greif (1) Göbölyös N. László (336) Godot (1) gondkolkodom (4) gondolatok (3) Gondolkodom (17) gondolkodom (42) Görögország (2) Grateful Dead (1) Greg Lake (1) Grönland (1) Groucho Marx (1) Guillaume Apollinaire (1) Gulli Briem (1) Gustav Klimt (1) gyász (1) gyermek (1) gyilkosok (1) gyilkosság (3) gyógyítás (2) gyógyszer (1) Győr (1) Győri Balett (1) háború (3) Habsburg-birodalom (1) haiku (5) haiku-fűzér (12) haikuk (1) Hair (1) hajléktalanok (2) halak (1) halál (7) Halper László (1) hangosfilm (1) Hanuka (1) harcore punk (1) Hasfelmetsző Jack (1) használati eszközök (1) Hedy Lamarr (1) Henry Rollins (1) Híresség (1) híresség (2) hírességek (4) hírszerzés (1) hírügynökség (1) hit (2) Hitler (3) (1) Hobo (1) Hódmezővásárhely (3) Hofi Géza (1) Holokauszt (6) holokauszt (12) Horn-fok (1) horror (5) Horvátország (1) hősök (1) humor (2) Humphrey Bogart (1) Ian Anderson (1) Ian Curtis (5) II.világháború (9) Illés (1) indián (1) indiánok (2) információ (1) Ingmar Bergman (1) internet. (1) ipar (2) Irak (1) írás (2) Irena Sendler (1) irodalom (259) Írország (4) iskola (1) iszlám (1) Izrael (2) jack bruce (1) Jack Bruce (1) Jack Kerouac (1) Jacques Prévert (1) Jancsó Miklós (1) Jane Austen (1) Janis Joplin (1) Japán (2) járvány (1) jazz (4) Jean Cocteau (1) Jeff Baron (1) Jeruzsálem (1) jezsuiták (1) Jézus Krisztus (1) Jimi Hendrix (5) Jim Morrison (7) Joan Fontaine (1) Joe Cocker (1) jóga (1) Johannes Kepler (1) Johnny Winter (1) John Lennon (5) joint (1) Jom Kipúr (1) Joni Mitchell (1) Joseph Stiglitz (1) jövő (1) Joy Division (1) juke-box (1) Jules Isaac (1) Kanada (52) káosz (1) Karácsony (3) Karthagó (1) kémkedés (1) Kennedy-család (1) Kennedy-gyilkosság (1) Képzelt Riport... (1) képzőművészet (7) kereszténység (4) Kern András (1) kiállítás (3) Kína (4) kincs (1) King Crimson (2) kísértések (1) kocsma (1) kollaboráció (1) Kollázs (6) kollázs (13) kollázsregény (5) kollégium (1) költészet (16) Kolumbia (2) Kolumbusz (1) koncert (3) Kondor Béla (1) Konrád György (4) könyv (12) könyvkiadás (1) Korábbi verseim (9) környezetvédelem (2) koronavirus (1) Koyaanisqatsi (1) közélet (5) középkor (1) közérzet (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (1) Közvéleményem (10) krimi (15) kritika (3) kultúra (2) kultúrtörténet (48) Kultúrtörténet (1) Kurír (5) Kurt Gödel (1) kutlúrtörténet (3) kutya (1) Laura Nyro (1) Lawrence Ferlighnetti (2) Lawrence Ferlinghetti (3) lázadás (1) lelkiismeret (1) lemez (6) Lengyelország (3) leonard Cohen (2) Leonard Cohen (34) Leonard Cohen versei és dalai (28) levelek (1) Lev Trockij (1) Litvánia (1) London (2) Loreena McKennit (1) Lou Reed (2) LP (2) Lumiére-fivérek (1) Madách Színház (1) maffia (2) Magellán (2) Magyarország (96) Magyarorszag (2) Magyar Nemzeti Galéria (1) Majnik László (1) Mama képei (21) Mao Ce-tung (1) Marc Chagall (1) Margitsziget (2) Margitsziget. (1) Maria Casarés (1) Mark Sandman (1) Martin Luther King (1) Mary Shelley (1) Másutt (1) matematika (1) Mattei-ügy (1) Matuscsák Tamás (1) Maurice Ravel (1) Mauthausen (1) Max Linder (1) média (20) meditáció (1) Meditációk (1) medve (1) memoár (1) merénylet (2) mese (1) mesterséges intelligencia (1) Metallica (1) Mexikó (1) Michael Caine (1) Michelangelo Antonioni (1) Micimackó (1) mítosz (1) Moby Dick (1) Morphine (1) morpho (1) mozi (52) MTI (3) Müller Péter (1) múlt (2) munkaruha (1) Mussolini (1) Művészet (1) művészet (3) nácizmus (14) nácizmus holokauszt (1) Nagy-Britannia (17) nagy proletár kulturális forradalom (1) napló (4) némafilm (4) Németország (7) New Age (1) New ÍYork (1) New Model Army (1) Nick Cave (5) Nick Drake (1) Nico (1) Nikola Tesla (1) Nirvana (1) nők (2) Normandiai partraszállás (1) Nostradamus (1) novella (2) novellafüzér (3) NSZK (1) nukleáris konfliktus (1) Óbuda (6) Óbudai Társaskör (2) ókor (6) olaj (1) Olaszország (16) olasz konyha (1) olasz western (2) Olivia de Havilland (1) Olof Palme (1) önéletrajz (1) Orbán Viktor (1) ördög (1) Oroszország (3) őrület (1) Oscar Wilde (1) összeesküvés-elmélet (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) P.J.Harvey (1) Palme-gyilkosság (1) pápaság (1) Parma (1) Pasolini (1) Patti Smith (7) Paul Éluard (1) Pészach (1) pete brown (1) Pete Sinfield (1) Philip Glass (2) Pierre Reverdy (3) Pier Paolo Pasolini (1) pillanatok (15) Pillanatok (5) Pink Floyd (1) platánok (1) polgárháború (1) polgárjogi mozgalom (1) politika (6) Portugália (1) Primo Levi (2) Prince (1) próféciák (1) progresszív (1) protest (1) próza (3) pszicho (1) pszichológia (6) Pulp (1) punk (3) Purim (1) purim (1) Putyin (1) R.E.M. (1) Radiohead (1) Ragályi Elemér (1) Ramon Mercader (1) rasszizmus (3) reconquista (1) regény (3) régészet (2) Rejtő Jenő (1) remake (1) rémek (1) rémképek (1) Rettegett Iván (1) Richard Palmer-James (1) Rita-nap (1) Roberto Saviano (2) Robert Desnos (1) Robert Fripp (1) Robert Hunter (1) Rock (18) rock (55) rock-történet (4) rock and roll (1) Rolling Stones (1) Római birodalom (1) Római Birodalom (3) rombolás (1) Roy Harper (3) Rubin Eszter (1) Rudolf Péter (3) Rudolph Valentino (1) sajtó (4) sakk (1) Salinger (1) Salvador Dalí (1) Sándor Pál (1) Saul fia (1) sci-fi (4) Scorpions (1) Seattle (1) Seress Rezső (2) Sergio Leone (2) Séták a sötét oldalon (1) Shakespeare (1) Sidney Lumet (1) Simone Veil (1) Sinéad OConnor (2) sorozatgyilkos (1) Soundgarden (1) Spanyolország (13) spirituálé (1) spirituális (12) sport (4) Sri Lanka (1) Stanley Kubrick (3) Stan és Pan (1) Stefan Zweig (1) Steve Hackett (2) Steve MCurry (1) Stieg Larsson (2) Sting (1) Suzanne Vega (1) Svédország (2) szabadság (2) Szabó Elvira. (1) szado-mazo (3) szakrális zene (1) Szántó T.Gábor (1) szecesszió (1) Székhelyi József (1) szekta (1) Szent Efrém Férfikar (1) szerelem (50) szeretet (1) Szergej Ejzenstejn (1) szeszgyár (1) szex (11) Szicília (1) színek (1) színház (9) Szlovákia (1) szoci (2) szoció (3) szocio (60) szorongás (1) Szovjetunió (4) Sztálin (2) sztárlét (1) sztárvilág (1) Sztehlo Gábor (1) születés (1) születésnap (1) szürreál (2) szürreális (11) szűrreális (1) szürrealizmus (1) Szűrtreáll (9) SZűrtreáll (2) szűrtreáll (1) táj (1) tájkép (10) tánc (3) Táncolnak a kazlak (1) társadalom (15) tea (1) technika (6) tél (1) természet (4) terrorizmus (1) testvérek (1) theme for an imaginary western (1) Therapy? (1) The Cure (1) The Mission (1) Thomas Mann (1) Titanic (1) tojás (1) tömegkultúra (1) Tom Waits (4) Török Ferenc (1) történelem (72) Történelem (5) Tóth Krisztina (1) Totth Benedek (1) Trainspotting (1) Tudomány (1) tudomány (12) túlélő (1) tv (1) Újév (1) újságírás (7) Ulrich Gábor (1) Underground Kiadó (1) ünnep (3) urbanizáció (1) USA (89) utazás (3) üzlet (1) vadászat (1) vallás (7) Van Morrison (1) város (1) Városliget (1) varsói gettó (1) Vas Zoltán (1) Vatikán (2) vers (1) versek (3) Versek 2015 (2) versek 2016 (12) versek 2017 (22) Versek 2018 (12) versek 2019 (8) versek 2020 (10) vészkorszak (1) Victor Hugo (1) vihar (1) vikingek (1) világ (1) világpoénzis (2) világpoézis (73) Világpoézis (57) világzene (2) vilápoézis (1) Vilnius (1) virág (1) vízió (1) world music (3) Yes (1) Zabhegyező (1) zene (7) Zene (68) zsidóság (15) Címkefelhő

https://www.facebook.com/elmehunyor/

süti beállítások módosítása