GNL911

Göbölyös N. László irodalmi alkotásai, esszéi, publicisztikai írásai

A „Gépnarancs” születése

Ha ma kimondjuk, hogy „Gépnarancs” (más fordításokban Mechanikus Narancs), Anthony Burgess regénye és Stanley Kubrick nem kevésbé elborzasztóan zseniális filmje számunkra egyet jelent az erőszakkal, a totalitarizmussal, amely túlmegy minden egyéni emberi gonoszságon. Burgess hagyatékából nemrégiben került elő egy 1972-ben született írás, amelyben az író elmeséli, hogy milyen élmények és gondolatok késztették ma is „kellemetlen” művének megírására. Alapgondolata a következő: „A könyv nem az erőszak himnusza, hanem az emberi szabadságé. Jobb szabad választás révén gonosznak, mint agymosás által jónak lenni”.

Ismerjük hát meg közösségi újságírói oldalunk névadójának néhány gondolatát, aki ugyan figyelmeztet: egy íróembert soha nem szabad komolyan venni, mint gondolkodót, de azért mi mégis megpróbáljuk.

A címet Burgess még a II. világháború előtt egy londoni pubban hallott mondatból vette: „fura, mint egy gépnarancs” (as queer as a clockwork orange). Ez a régi cockney szleng főleg azért tetszett az írónak, mert ennél bizarrabb ötletet még nem hallott. „Nem csupán fantasztikus a kép, hanem baljós, szürreális, ugyanakkor obszcén módon valóságos” – írta. Amikor 1961-ben úgy döntött, hogy ír egy regényt a fiatalkorú bűnözőkről, ez volt számára az egyetlen lehetséges cím. Akkoriban a dél-angliai, tengerparti Hove-ban élt, közül Brightonhoz, amely a fiatal bandák, a modok és a rockerek állandó összecsapásairól híresült el. (A valóságban nem ők erőszakolták meg a megrázkódtatás hatására elvetélt, később alkoholistává lett feleségét, Lynnt, mint a könyvben, hanem állítólag részeg amerikai katonák…). Ugyanebben az időben olvasott arról, hogy kutatások folynak a bűnöző hajlamok kiirtását célzó terápiáról. Ez annyira felkavarta, hogy ennek az elképzelésnek lehetséges következményeit kezdte regényében boncolgatni.

Ehhez a mondanivalóhoz találta ki a nyelvész Burgess a „nadsat” nyelvet. Az 50-es években Leningrádban is járt, megismerkedett az orosz nyelvvel, és ebből merítette azt a sajátos szlenget, amelyet hősei, mindenekelőtt a főszereplő Alex (egyben a történet narrátora) használnak. Nyilván ennek nyomán minősítette annak idején a kelet-európai cenzúra „szovjetellenesnek” a művet…Alex de Large neve sem véletlen. Ez tulajdonképpen nem más, mint a „Nagy Sándor” paródiája, aki hihetetlenül gyorsan meghódította a világot és ugyanilyen gyors volt a bukása is. Az „A lex” egyben szójáték is: ő maga a törvény, ő maga a „lexikon”. Alex és „drugjai” terrorizálják a városokat, számukra az erőszak, a harc áll mindenek felett, de a vezér egyben szexmániás és Beethoven feltétlen rajongója: a zeneszerzőben, különösen a IX. szimfóniába is a „küzdelmet” imádja. Amikor utolsó akciójuk (és a társak árulása) nyomán börtönbe kerül, naív módon aláveti magát a „Ludovico”-módszernek, hogy a gyors szabadulás érdekében „megjavuljon”. Nem azért, mert valóban „jó” akar lenni, hanem azért, mert meggyőződése: tökéletesen képes ellenállni a rákényszerített viselkedési mintáknak. De téved: a belügyminiszter által jóváhagyott módszer, amelynek célja, hogy „két hét alatt megtisztítsa az országot a bűnözéstől” nemcsak az erőszakos hajlamoktól szabadítja meg úgy, hogy már a gondolattól is undort érez (így kezelték régen az alkoholistákat is…), hanem a nemi vonzalomtól és Beethoventől is. Alexnek nem marad más választása, mint a társadalmilag előírt „jóság” útján haladni tovább, amíg bele nem őrül, hogy mindenki bosszút áll rajta (miután csak őt kezelték, mást nem) és öngyilkosságot kísérel meg. Szerencsére még létezik „liberális sajtó”, amely tiltakozik az eljárás ellen, ezért a belügyminiszter, választási okokból, ellenterápiában részesítteti Alexet, aki ismét szabad lesz.

A film, és a könyv számos külföldi, köztük amerikai kiadása azt sugallja, hogy Alex számára minden kezdődik elölről. (E megközelítés áldozata lett az Alexet alakító Malcolm McDowell: a rendkívüli tehetségű angol színészt ettől kezdve elárasztották a „gonosz” szerepek Caligulától különböző aljas gyilkosokig és titkos ügynökökig).  Ezekből ugyanis hiányzik az utolsó fejezet, amelyben Burgess leírja Alex felnőtté válását, aki előtt most már van választási lehetőség, még akár rendes ember is lehet belőle -  ha ő is úgy akarja.

A Gépnarancsot gyakran emlegetik együtt a 20. század más „antitotalitárius” könyvével, Alous Huxley Szép, új világával és Orwell 1984-ével. Burgess szerint azonban ezeket a könyveket túlságosan is elkönyvelték fikciónak, és az emberek többsége úgy vélekedett róluk, hogy ilyen veszélyek nem fenyegetik az embereket. Kubrick filmjének megjelenésével egy időben publikáltak azonban egy könyvet, B.F.Skinner amerikai pszichológus, magatartáskutató Túl a szabadságon és méltóságon (Beyond Freedom and Dignity) című művét. Skinner arról értekezik, hogy mivel a világ nagyon rossz állapotban van – háborúk, környezetszennyezés, civil erőszak, demográfiai robbanás – új embertípus kialakítására van szükség, amelyben nem működhetnek szabadon ösztöneink, hanem a kívülről jövő pozitív ösztönzések sorozatával valamennyiünkből jó állampolgárokat kell faragni, akik engedelmeskednek a kollektív jóságon munkálkodó államnak.

Burgess ennek kapcsán visszaemlékszik arra, hogy amikor 22 évesen bevonult a brit hadseregbe, kezdetben nehezen viselte a fegyelmet, hogy még WC-re is trombitaszóra mehet. „Hamarosan azonban alkalmazkodtam ahhoz, része legyek egy óraműnek (clockwork!), kezdett tetszeni és megnyugtatni…négy év egyetem után kellemesen szabadságoltam magamban azt a szükségletet, hogy állandóan önállóan döntsek. Egy idő után már rokonszenveztem azokkal a civilekkel, akiket boldogtalanná tesz, hogy maguknak kell dönteniük: mit egyenek, hogyan öltözzenek, kire szavazzanak. Sokkal könnyebb, ha van feletted, aki parancsol…”

A dolgok persze nem ilyen szépek és egyszerűek, ezt maga Burgess is pontosan tudja: „Akárhonnan nézzük, tény, hogy századunkban az állam felelős rémálmaink többségéért. Egyetlen magányos egyén, egyetlen, szabad egyénekből álló társulás nem lett volna képes megvalósítani a nácik elnyomó módszereit, a szőnyegbombázásokkal végrehajtott tömegmészárlásokat, az atombombát. A hadügyminisztériumok gondolkodhatnak több millió halottban, míg az átlagember legfeljebb odáig juthat, hogy képzeletben megöli a főnököt. A modern államnak – legyen az totalitárius vagy demokratikus – túlságosan nagy a hatalma, és jogosan félünk tőle…Mindannyian egyetérthetünk abban Skinner professzorral, hogy egy felülről jól irányított társadalom kiváló egy új emberi fajnak, olyan embereknek, akik racionálisan meg van győződve annak szükségességéről, hogy őket irányítsák és jutalmazzák De mi nem vagyunk új emberi faj, és ragaszkodunk ahhoz, hogy azok legyünk, akik vagyunk, akik tudatában vagyunk hibáiknak, de ennek ellenére próbálunk valami jót tenni”  – írja.

Az író szerint egy társadalom életében a „helyes” és a „téves” meghatározása folyamatosan változik, ezért nem lehet őket, mint kikezdhetetlen normákat, komolyan venni. „Abszolút fogalmakra van szükségünk, mint a „jó” és a „rossz”. Érdekes módon a jóval kapcsolatos felfogásunk homályos, keveset törődünk vele, gyakrabban mondjuk, hogy nem teszünk rosszat, minthogy jóra ösztönöznénk magunkat”. Anthony Burgess meggyőződése, hogy mindenkiben lakozik egy kis rossz,  amelynél sokkal rosszabb, ha azt kívülről kiölik az emberből, még akkor is, ha ezt a társadalom „jó szándékkal” teszi….

A bejegyzés trackback címe:

https://elmehunyor.blog.hu/api/trackback/id/tr908111584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

GNL911

Irodalmi, műfordítói, publicisztikai írások, esszék, filmes próbálkozások, bölcsességek és eszmefuttatások.

Friss topikok

Címkék

18+ (39) 1945 (1) 1968 (1) 1969 (1) 1970 (1) 1989 (2) 1991 (1) 1992 (1) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (1) 1998 (2) 20.század (4) 20. század (2) 2000 (1) 2018 (1) 21.század (1) 70-es évek (1) 80-as évek (1) 9/11 (1) 90-es évek (1) A.A.Milne (1) abszurd (1) abszurd-szocio (1) afro-amerikai nők (1) Agatha Christie (1) Agrippina (1) agy (1) Alanis Morrisette (1) Alberto Sordi (1) Albert Einstein (2) Alfred Hitchcock (1) Algéria (1) Allen Ginsberg (7) álmok (6) Álmok (3) Álom (1) álom (128) Amedeo Modligliani (1) Amerika (2) amerikai feketék (1) Amosz Oz (1) André Malraux (1) Angelo Roncalli (1) Anglia (13) animáció (1) Anne Frank (1) antiszemitizmus (5) Antoine de Saint-Exupéry (1) Antonio Porta (1) Apocalyptica (1) Arisztotelész (1) arte (1) Art Garfunkel (1) atombomba (2) Auschwitz (5) Ausztrália (4) Ausztria (4) aztékok (1) Balaton (2) ballada (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (1) beat (2) beat-nemzedék (2) Beatles (1) Bécs (1) béke (1) Belgium (1) Belvárosi Színház (1) Berlin (1) Bernáth Zsolt (1) Bessie Smith (1) betegség (1) Billie Holiday (1) Billy Wilder (1) biológia (1) bíró (1) blogregény (1) blues (3) Bob Dylan (11) bölcsesség (1) Bölcsességek (5) Bolero (1) Bonaparte Napóleon (1) bordélyház (1) Boris Vian (3) börleszk (1) Brazília (2) Bródy János (1) Budapest (10) bűntény (1) bűnügy (12) Buster Keaton (1) Carhartt (1) cenzúra (1) Chaplin (1) Charles Baudelaire (1) Charles De Gaulle (1) Charlie Chaplin (1) Christies (1) Cikkek a nagyvilágból (4) cirkusz (1) Clara Royer (1) Cranberries (1) Creed (1) Csehszlovákia (2) Cseh Tamás (1) csendélet (1) csillagászat (1) Damanhur (1) Def Leppard (1) Dél-Amerika (1) diktatúra (1) Dinnyés József (1) divat (2) Djabe (8) Donovan (1) Dream Theater (2) drog (2) Duna (1) e.e.cummings (2) ég (1) Egészség (1) Egon Schiele (1) egyenjogúság (1) Élet (2) élet (2) életkép (1) életmód (1) életrajz (1) Elmeél (10) élmény (8) Élmény (7) élmények (2) élő (1) első világháború (1) El Chapo (1) El Cid (1) emberiség temploma (1) emberi intelligencia (1) emberi kapcsolatok (1) embermentés (3) emlékek (22) Emlékek (1) emlékezés (1) emlékezet (1) én (2) Enya (1) Eric Clapton (1) erkölcs (1) Ernest Hemingway (1) erőszak (1) erotika (6) esszé (17) esszék (8) Észak-Írország (3) Észtország (1) etno-jazz (1) Európa (1) évforduló (16) fák (1) fantázia (4) farkas (1) Federico Fellini (1) fegyverszünet (1) félelem (4) félelmek (2) felfedezések (2) feltalálók (1) féltékenység (1) Ferrari Violetta (1) festészet (3) Fesztbaum Béla (1) film (11) filmzene (1) film noir (1) filoszemitizmus (4) filozófia (5) Finnország (1) fizika (1) földrajz (1) földrengés (1) Fotó (11) fotó (12) Fotók (1) fotóművészet (1) Franciaország (44) Francisco Franco (1) Frankenstein (1) Franz Renggli (1) Frida Kahlo (1) futball (1) Gala (1) Garri Kaszparov (1) gasztró (4) gasztronómia (1) Gasztronómia (1) gazdaság (2) Georges Méliés (1) GGöbölyös N. László (1) Gianluigi Buffon (1) Gideon Greif (1) Göbölyös N. László (336) Godot (1) gondkolkodom (4) gondolatok (3) gondolkodom (42) Gondolkodom (17) Görögország (2) Grateful Dead (1) Greg Lake (1) Grönland (1) Groucho Marx (1) Guillaume Apollinaire (1) Gulli Briem (1) Gustav Klimt (1) gyász (1) gyermek (1) gyilkosok (1) gyilkosság (3) gyógyítás (2) gyógyszer (1) Győr (1) Győri Balett (1) háború (3) Habsburg-birodalom (1) haiku (5) haiku-fűzér (12) haikuk (1) Hair (1) hajléktalanok (2) halak (1) halál (7) Halper László (1) hangosfilm (1) Hanuka (1) harcore punk (1) Hasfelmetsző Jack (1) használati eszközök (1) Hedy Lamarr (1) Henry Rollins (1) híresség (2) Híresség (1) hírességek (4) hírszerzés (1) hírügynökség (1) hit (2) Hitler (3) (1) Hobo (1) Hódmezővásárhely (3) Hofi Géza (1) holokauszt (12) Holokauszt (6) Horn-fok (1) horror (5) Horvátország (1) hősök (1) humor (2) Humphrey Bogart (1) Ian Anderson (1) Ian Curtis (5) II.világháború (9) Illés (1) indián (1) indiánok (2) információ (1) Ingmar Bergman (1) internet. (1) ipar (2) Irak (1) írás (2) Irena Sendler (1) irodalom (259) Írország (4) iskola (1) iszlám (1) Izrael (2) jack bruce (1) Jack Bruce (1) Jack Kerouac (1) Jacques Prévert (1) Jancsó Miklós (1) Jane Austen (1) Janis Joplin (1) Japán (2) járvány (1) jazz (4) Jean Cocteau (1) Jeff Baron (1) Jeruzsálem (1) jezsuiták (1) Jézus Krisztus (1) Jimi Hendrix (5) Jim Morrison (7) Joan Fontaine (1) Joe Cocker (1) jóga (1) Johannes Kepler (1) Johnny Winter (1) John Lennon (5) joint (1) Jom Kipúr (1) Joni Mitchell (1) Joseph Stiglitz (1) jövő (1) Joy Division (1) juke-box (1) Jules Isaac (1) Kanada (52) káosz (1) Karácsony (3) Karthagó (1) kémkedés (1) Kennedy-család (1) Kennedy-gyilkosság (1) Képzelt Riport... (1) képzőművészet (7) kereszténység (4) Kern András (1) kiállítás (3) Kína (4) kincs (1) King Crimson (2) kísértések (1) kocsma (1) kollaboráció (1) kollázs (13) Kollázs (6) kollázsregény (5) kollégium (1) költészet (16) Kolumbia (2) Kolumbusz (1) koncert (3) Kondor Béla (1) Konrád György (4) könyv (12) könyvkiadás (1) Korábbi verseim (9) környezetvédelem (2) koronavirus (1) Koyaanisqatsi (1) közélet (5) középkor (1) közérzet (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (1) Közvéleményem (10) krimi (15) kritika (3) kultúra (2) kultúrtörténet (48) Kultúrtörténet (1) Kurír (5) Kurt Gödel (1) kutlúrtörténet (3) kutya (1) Laura Nyro (1) Lawrence Ferlighnetti (2) Lawrence Ferlinghetti (3) lázadás (1) lelkiismeret (1) lemez (6) Lengyelország (3) leonard Cohen (2) Leonard Cohen (34) Leonard Cohen versei és dalai (28) levelek (1) Lev Trockij (1) Litvánia (1) London (2) Loreena McKennit (1) Lou Reed (2) LP (2) Lumiére-fivérek (1) Madách Színház (1) maffia (2) Magellán (2) Magyarország (96) Magyarorszag (2) Magyar Nemzeti Galéria (1) Majnik László (1) Mama képei (21) Mao Ce-tung (1) Marc Chagall (1) Margitsziget (2) Margitsziget. (1) Maria Casarés (1) Mark Sandman (1) Martin Luther King (1) Mary Shelley (1) Másutt (1) matematika (1) Mattei-ügy (1) Matuscsák Tamás (1) Maurice Ravel (1) Mauthausen (1) Max Linder (1) média (20) meditáció (1) Meditációk (1) medve (1) memoár (1) merénylet (2) mese (1) mesterséges intelligencia (1) Metallica (1) Mexikó (1) Michael Caine (1) Michelangelo Antonioni (1) Micimackó (1) mítosz (1) Moby Dick (1) Morphine (1) morpho (1) mozi (52) MTI (3) Müller Péter (1) múlt (2) munkaruha (1) Mussolini (1) művészet (3) Művészet (1) nácizmus (14) nácizmus holokauszt (1) Nagy-Britannia (17) nagy proletár kulturális forradalom (1) napló (4) némafilm (4) Németország (7) New Age (1) New ÍYork (1) New Model Army (1) Nick Cave (5) Nick Drake (1) Nico (1) Nikola Tesla (1) Nirvana (1) nők (2) Normandiai partraszállás (1) Nostradamus (1) novella (2) novellafüzér (3) NSZK (1) nukleáris konfliktus (1) Óbuda (6) Óbudai Társaskör (2) ókor (6) olaj (1) Olaszország (16) olasz konyha (1) olasz western (2) Olivia de Havilland (1) Olof Palme (1) önéletrajz (1) Orbán Viktor (1) ördög (1) Oroszország (3) őrület (1) Oscar Wilde (1) összeesküvés-elmélet (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) P.J.Harvey (1) Palme-gyilkosság (1) pápaság (1) Parma (1) Pasolini (1) Patti Smith (7) Paul Éluard (1) Pészach (1) pete brown (1) Pete Sinfield (1) Philip Glass (2) Pierre Reverdy (3) Pier Paolo Pasolini (1) Pillanatok (5) pillanatok (15) Pink Floyd (1) platánok (1) polgárháború (1) polgárjogi mozgalom (1) politika (6) Portugália (1) Primo Levi (2) Prince (1) próféciák (1) progresszív (1) protest (1) próza (3) pszicho (1) pszichológia (6) Pulp (1) punk (3) purim (1) Purim (1) Putyin (1) R.E.M. (1) Radiohead (1) Ragályi Elemér (1) Ramon Mercader (1) rasszizmus (3) reconquista (1) regény (3) régészet (2) Rejtő Jenő (1) remake (1) rémek (1) rémképek (1) Rettegett Iván (1) Richard Palmer-James (1) Rita-nap (1) Roberto Saviano (2) Robert Desnos (1) Robert Fripp (1) Robert Hunter (1) Rock (18) rock (55) rock-történet (4) rock and roll (1) Rolling Stones (1) Római birodalom (1) Római Birodalom (3) rombolás (1) Roy Harper (3) Rubin Eszter (1) Rudolf Péter (3) Rudolph Valentino (1) sajtó (4) sakk (1) Salinger (1) Salvador Dalí (1) Sándor Pál (1) Saul fia (1) sci-fi (4) Scorpions (1) Seattle (1) Seress Rezső (2) Sergio Leone (2) Séták a sötét oldalon (1) Shakespeare (1) Sidney Lumet (1) Simone Veil (1) Sinéad OConnor (2) sorozatgyilkos (1) Soundgarden (1) Spanyolország (13) spirituálé (1) spirituális (12) sport (4) Sri Lanka (1) Stanley Kubrick (3) Stan és Pan (1) Stefan Zweig (1) Steve Hackett (2) Steve MCurry (1) Stieg Larsson (2) Sting (1) Suzanne Vega (1) Svédország (2) szabadság (2) Szabó Elvira. (1) szado-mazo (3) szakrális zene (1) Szántó T.Gábor (1) szecesszió (1) Székhelyi József (1) szekta (1) Szent Efrém Férfikar (1) szerelem (50) szeretet (1) Szergej Ejzenstejn (1) szeszgyár (1) szex (11) Szicília (1) színek (1) színház (9) Szlovákia (1) szoci (2) szoció (3) szocio (60) szorongás (1) Szovjetunió (4) Sztálin (2) sztárlét (1) sztárvilág (1) Sztehlo Gábor (1) születés (1) születésnap (1) szürreál (2) szürreális (11) szűrreális (1) szürrealizmus (1) szűrtreáll (1) Szűrtreáll (9) SZűrtreáll (2) táj (1) tájkép (10) tánc (3) Táncolnak a kazlak (1) társadalom (15) tea (1) technika (6) tél (1) természet (4) terrorizmus (1) testvérek (1) theme for an imaginary western (1) Therapy? (1) The Cure (1) The Mission (1) Thomas Mann (1) Titanic (1) tojás (1) tömegkultúra (1) Tom Waits (4) Török Ferenc (1) történelem (72) Történelem (5) Tóth Krisztina (1) Totth Benedek (1) Trainspotting (1) Tudomány (1) tudomány (12) túlélő (1) tv (1) Újév (1) újságírás (7) Ulrich Gábor (1) Underground Kiadó (1) ünnep (3) urbanizáció (1) USA (89) utazás (3) üzlet (1) vadászat (1) vallás (7) Van Morrison (1) város (1) Városliget (1) varsói gettó (1) Vas Zoltán (1) Vatikán (2) vers (1) versek (3) Versek 2015 (2) versek 2016 (12) versek 2017 (22) Versek 2018 (12) versek 2019 (8) versek 2020 (10) vészkorszak (1) Victor Hugo (1) vihar (1) vikingek (1) világ (1) világpoénzis (2) Világpoézis (57) világpoézis (73) világzene (2) vilápoézis (1) Vilnius (1) virág (1) vízió (1) world music (3) Yes (1) Zabhegyező (1) zene (7) Zene (68) zsidóság (15) Címkefelhő

https://www.facebook.com/elmehunyor/

süti beállítások módosítása