A viktoriánus London művészetének kritikusa, drámaiíró, nagyszerű előadó, zseniális aforizmák szerzője, híres dandy, férj, apa és sok minden más volt, amíg a fiatal lord Alfred Douglas iránti vonzalma nem törte ketté életét. Oscar Wilde előtt tiszteleg a párizsi Petit Palais. Abban a városban, ahol 1900-ban szegényen, mindenkitől elhagyva meghalt.
Az Oscar Wilde, az abszolút illetlen című kiállítás, amely 2017. január 15-ig látható, részletesen ismerteti, hogyan ítélték három évi kényszermunkára Wilde-ot homoszexualitása miatt. Ugyanakkor felidézi legendás humorérzékét, ismerteti a róla készült karikatúrákat, de felfedi komoly, mély egyéniségét is. „Erről az oldaláról meg szoktak feledkezni” – nyilatkozta Merlin Holland, Wilde egyetlen unokája, a mostani és a 2000-es londoni kiállítás szervezője.
Képek, dokumentumok, kéziratok, fotók, filmek teremtik meg azt az atmoszférát, amelyben Oscar Wilde élt.
Egy neves dublini sebész és egy költőnő fia volt, sikeres életet élt a tragédia bekövetkeztéig, amely a kiállítás utolsó termének tárgya. Itt látható a sírja is a Pére-Lachaise-temetőben, ahová 1909-ben került.
Holland és Robert Badinter videóin olajfestmények, bírósági dokumentumok láthatók, megjelennek utolsó versei, a De Profundis és a Reading-i fegyház balladája, amelyet máig a halálbüntetés elleni egyik legszebb irodalmi alkotásnak tartanak. Nem véletlen, hogy Badinter részt vett a kiállítás létrehozásában: annak idején szocialista párti igazságügyminiszterként ő törölte a francia büntetőtörvénykönyvből a halálbüntetést, valamint a homoszexualitás büntethetőségét, majd 1995-ben színdarabot írt 63.3 címmel, amely Oscar Wilde rabszáma volt.
„A viktoriánus börtönökben a csend törvénye uralkodott. Elképzelhetjük, hogyan érezte magát Oscar Wilde elszigetelve ebben az abszolút csendben, elveszítve még a nevét is” – mondta Dominique Morel, a kiállítás biztosa.
A Petit-Palais-ban újra összeállították a londoni Grosvenor Galery nyitó kiállítását, amely 1877-ben elindította Wilde-ot, mint művészeti kritikust, és bemutatja azokat a Richmond és Tissot-műveket, amelyeket ő értékelt.
Az Egyesült Államok meghódítását illusztrálja Napoleon Sorony Wilde 1882-ben tartott előadásai alkalmából készített fotói. Kabáttal és kalappal a kezében, ülve vagy állva, bársony zakóban és selyem ingben a tökéletes dandy képét mutatja. Fotók láthatók Constance Llyod-dal kötött házasságáról és mint a The Woman’s World női lap főszerkesztőjéről. 1890 és 1895 között előadásai és írásai miatt népszerűsége csúcsán állt: Wilde ekkor írta meg egyetlen regényét, a Dorian Gray arcképét, és olyan színdarabokat, mint A jelentéktelen nő, vagy Az eszményi férj. Párizshoz kötődik szorosan a Salomé című darabja, amelyet ráadásul franciául írt.
Oscar Wilde figurája manapság is gyakran megjelenik, mint a másság elfogadásának jelképe. És szerencsére sokan idézik szellemes mondásait, aforizmáit, amelyek mélységes emberismeretről tesznek tanúságot. Ezekből idézzünk néhányat:
„Mindig bocsáss meg ellenségeidnek. Nincs semmi, ami jobban bosszantaná őket.”
„Amerika az egyetlen ország, amely úgy jutott el a barbárságot a dekadenciáig, hogy közben kihagyta a civilizációt”.
„A divat a csúfságnak olyan elviselhetetlen formája, hogy kénytelen vagyunk félévenként megváltoztatni.”
„Amikor Isten megteremtette az Embert, túlbecsülte saját képességeit.”
„Ha meg akarod mondani az embereknek az igazságot, nevettesd meg őket, különben megölnek.”
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.