Az év végén jelenik meg Franciaországban egy könyv, amely Antoine de Saint-Exupéry halálának körülményeit tisztázza.
„Ha eltalálnak, nem fogom sajnálni. A jövő termeszvára megrémít és gyűlölöm a robotok erényét. Én kertésznek születtem”. Ezek voltak az utolsó mondatok, amelyeket az Éjszakai repülés, a Citadella, a Levél egy túszhoz és A kis herceg írója feljegyzésként íróasztalán hagyott, mielőtt utolsó repülésére indult.
Nem tévedt. Gépét Horst Rippert, a Luftwaffe pilótája lőtte le 1944. július 31-én. Ezt az elméletet korábban elvetették, de a könyv bizonyítékokat sorol fel rá. A könyvnek négy szerzője van: Luc Vanrell, búvár és profi felfedező, aki megtalálta a gép roncsait, Lino von Gartzen, a II. világháború alatt eltűnt repülőkkel foglalkozó társaság német alapítója, Bruno Faurite pilóta és légi nyomozó, valamint François d’Augay, az író unokaöccse, fogadott fia.
A könyvben fotók, tanúságok és más részletek bizonyítják, hogy a német pilóta 2008-ban tett vallomása igaz volt. Ezt korábban azzal vetették el, hogy a 2004-ben megtalált géproncsokon nem találtak lövésnyomokat. A gépet nem a szárnyán, hanem a farkán érték a lövések, mint ahogy később ezt megtalálták a négy darabra szétesett roncson.
Saint-Exupéry gépét Vanzell 87 méter mélyen találta meg, Riou sziget közelében, Marseille térségében. A roncsokat jelenleg a Le Bourget-i Légi Múzeum őrzi. Között van a törzs egy része, a futómű és két tucat deformálódott fémdarab, aminek a lapján arra következtetnek, hogy a gép meredeken, nagy magasságóbl csapódott a vízbe. Az író kötelességének tartotta a harcot a háború végéig, ezért folytatta azután is, hogy le akarták szerelni.
„Fiatal korunkban mindannyian olvastuk. Imádtuk a könyveit. Művei sokunkban felébresztették a repülés iránti elhivatottságot. Én szerettem és ha tudtam volna, hogy ő ül a gépben, nem támadtam volna meg” – mondta az akkor 86 éves Rippert a vallomásában, aki évtizedekig megőrizte a titkát, mert azt gondolta, hogy annak felfedése ártana a karrierjének. A háború után a ZDF sportszekcióját vezette, részt vett az 1972-es müncheni olimpia szervezésében. Vallomásában olyan részleteket is elmondott, amelyek lehetővé tették az író utolsó repülésének rekonstruálását. 2013-ban halt meg, 91 éves korában.
1944.június 31-én reggel Saint-Exupéry egy Lockheed Lightning P-38-as géppel szállt fel a korzikai Bastia Borgo Poretta légi bázisáról, hogy fényképeket készítsen, amelyek segítik a szövetségesek partra szállását Provence-ban. A feladat része volt a német védőállások lefényképezése is Grenoble térségében és a Rhône völgyében. Az amerikai radarok követni tudták, amíg nem tért el a tervezett útvonaltól. Ekkor megtalálták a német radarok, amelyek jelezték, hogy egy nem azonosított gép repül nagy magasságban Annecy és Grenoble között és időnként lejjebb száll. Ma már tudott dolog, hogy az író azért tért el a tervezett útvonaltól, mert le akarta fényképezni Saint-Maurice-de-Rémens felett a kastélyt, ahol gyermekkorát töltötte.
A német radarok jelzése után emelkedett fel az Aix-les-Milles bázisról Rippert Messerschmitt ME-109 gépe. Feladata volt lokalizálni a gépet, amely Toulontól Marseille irányába tartott kis sebességgel, körözve és a biztonságosnál alacsonyabban. Saint-Exupéry mintegy ezer méterrel repült alatta, ami meglépte a németet, mert a Lightningok 10 ezer méter magasságig emelkedtek, ami lehetetlenné tette, hogy a német vadászgépek föléjük repüljenek. Nem is okozott Rippertnek nehézséget, hogy kövesse és lelője. Azt is látta, ahogy a gép meredeken a tengerbe zuhan, anélkül, hogy bárki kiugrott volna belőle.
Napokkal később, amikor hallotta, hogy az író eltűnt, abban reménykedett, hogy nem ő volt, aki lelőtte.
A szerencsétlenséget követő napokban szemtanúk jelentkeztek, akik láttak leesni egy repülőt abban a zónában, majd találtak egy holttestet a Carquireranne-öbölben. A holttesten francia egyenruha volt, de nem lehetett azonosítani. Ott temették el névtelenül. Végül 1998-ban egy halásznak Marseille közelében beleakadt a hálójába egy karóra csatja, amelyre rá volt vésve két név kezdőbetűje. D’Augay felismerte, hogy nagybátyja karórájáról való. Ez volt az első nyom, hogy Saint-Exupéry lehetett a lezuhant gép pilótája. Testét azonban soha nem találták meg
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bandiras2 2017.10.04. 15:53:53
Hívójele: „Kisherceg”
iho.hu/hir/saint-exupery-a-katona-az-iro-es-az-eltunes-titka-2-resz-140731
csakférfi 2017.10.04. 22:50:36
Elolvastam a liken a novellát.
Nekem is ugyanez a véleményem.
Hősként meghalni egy "igaz ügyért".
Gyakorlatilag eldöntötte előre hogyan akar meghalni. Mivel a jövőben nem akar élni.
"Kertésznek születtem"......önállóság,nem szolgaság.
"Jövő termeszvára"
Egy királynő néhány katona sok-sok dolgozó rabszolga.Nem emberhez méltó társadalom.
"Robotok erénye".......csak dolgoznak,nem godolkoznak. Nem szeretnek. Nincsenek érzelmek.
Ezen kijelentések a jövőre vonatkoztatva.
Gyakorlatilag megjósolta a "globalizált vállalati multikultúrát"
Ezért lett ilyen módon öngyilkos.
:)