GNL911

Göbölyös N. László irodalmi alkotásai, esszéi, publicisztikai írásai

Látens-keménymagú kor-boncnokok ponyva-kórképe – Pulp: This Is Hardcore (1997)

pulp.jpg

A látszat sokszor csal. A skatulya-szemlélet pedig szinte mindig. A rock-világban is. Például azzal, amikor a 90-es évek  brit-poposai közé sorolják a Pulp együttest, egy ívásunak a Blurrel, az Oasisszal. Holott a társulat már az 1970-es évek végén, azaz a punk második hullámával érkezett a zenébe. Aztán itt van a lemez címe és borítója, amely némi szado-mazo-macsó-pornót sejtet. Vagy esetleg a punk legdurvább verzióját. Márpedig a This Is Hardcore inkább a dallamos-depressziós New Wave hagyományait követi, és ne várjunk tőle sem kéjes-fájdalmas sikolyokat, nyögéseket, sem pedig X-kategóriás szövegeket. 

 A sheffieldi „ponyvacsapat” atyamestere Jarvis Cocker (csak névrokona híres földjének, Joe-nak), és mint szinte valamennyi számottevő brit együttest, őket is John Peel, a legendás rádiós tette először ismertté a szigetországban. Ezt követően a Pulp végigbukdácsolta a 80-as éveket, sem az elektronikával ötvözött „New Wave”, sem pedig a romantikusabbra vett hang nem jött be nekik. Bármit tettek, állandóan hasonlítgatták őket valakikhez: hol a Human League-hez, hol a The Fallhoz, sőt még egyszer a Wham!-hez is. Nem kis kitartásra vall, hogy 10 éven keresztül úgy adtak ki három albumot, némi személyi változásokkal, hogy azok közül egyik sem jutott fel a brit listákra.

 Végül 1991-ben a sokat szidott New Musical Express hivta fel rájuk a figyelmet a My Legendary Girlfriend című középlemezükre. Így érkeztek el hosszas kallódás után az Island Records-hoz, amely néhány „ígéretes” kislemez-próbálkozás után adta ki 1994-ben a His 'n” Hers című albumot, amely végre bejutott a Top Tenbe, a 9. helyre. Így már világossá válik, hogy miért vették őket egy kalap alá az akkor beinduló brit-poppal anélkül, hogy bárki közük lett volna hozzá, hiszen az ő fő ihletőik a kései Beatles és a Kinks mellett mindenekelőtt a The Cure és David Bowie voltak. És ha egy üzlet egyszer beindul: egy évvel később már listát vezetett a beszédes című Different Class, amely még Mercury-díjat is kapott, és ugyanabban az évben ők keltették a legnagyobb szenzációt a Glastonbury fesztiválon, ahová pedig az utolsó pillanatban hívták meg őket a Stone Roses helyett. Ekkor váltak egyfajta védjegyükké a dolgozó osztályok hétköznapi szerelmi kalandjairól szóló szövegek. Karrierjük még magasabb röppályára került 1996-ban egy zaftos botránynak köszönhetően: a Brit Awards gálán ugyanis Jarvis tiltakozásul felrohant a színpadra, miközben Michael Jackson fehér ruhában krisztusi pózban adta elő őt körülvevő, imádkozó gyermekekkel az Earth Song című slágerét. Jarvis „a gyermekek bántalmazása” címén rendőrségi fogdában töltötte az éjszakát, a bulvársajtó persze hetekig kérődzött rajta, miközben a Melody Maker egyenesen azt írta, hogy az énekes lovagi címet érdemelne bátorságáért. A nagy felhajtást Cocker nehezen viselte, szakított akkori kedvesével, egy időre kokainfüggő is lett. Mindenesetre a hírnév napfénye és árnyékos oldala remek témát adott neki a következő lemezhez, a This Is Hardcore-hoz.

Az album komorabb lett, mint az ironikus derűvel átszőtt Different Class. Az örök „összehasonlítgatók” szerint a Pink Floyd The Wall-jának egyfajta „mikrovilágú” mása, amelynek színhelye a londoni szórakoztató negyed, a Soho, egy másik kritikus szerint viszont míg Jarvis a Different Classban az angol életet kutatta, itt önmaga a vizsgálat tárgya... Cocker mellett Candida Doyle billentyűs, Steve Mackey basszusgitáros, Mark Webber gitáros és Nick Banks dobos (az 1966-os vb-győztes angol futball-válogatott kapusának, Gordie Banks-nek unokaöccse) készítette el. „Az O.K., hogy felnősz. Amíg nem öregszel meg, fiatal vagy” - ez a lemez mottója, és az alkotók a kísérő füzetben kérik, hogy a szövegeket senki olvassa a dalok hallgatása közben.

 Fölöttébb kísértetiesen zúdul ránk a nyitódal, a The Fear, a félelemről, amely állandóan csak visszatér, mint egy „horrorfilmzene, amely megtölt egy stagnáló vízágyat” és ezen nem segít a teli szájú refrénkórus sem. De lehet, hogy A Jackson-affér válthatta ki a Dish című dalt Cockerből, aki elismeri: ő nem Jézus Krisztus, bár egyezik a monogramjuk (J.C), és nem ér rá vízből bort csinálni, mert mosogatnia kell. Mindezt a dal nagy részében olyan nyugtalanító pianóban, amely a 70-es évek néhány Lou Reed-lemezét jellemezte. Annál harsányabb, legalábbis a gitárok szintjén a Party Hard, míg a Help The Aged morális-szociális felhívása hol romantikus szárnyalásával, hol pedig elegáns finomkodásával éppen az ellenkező hatást váltja ki az öregekkel szemben, mint amit a szöveg sugall. A This Is Hardcore zenéje olyan, mintha egy éjfél utáni „felnőtt műsorból” keverték volna ide, amelyben fülledt erotikába ágyazott harmadosztályú krimit akarnak eladni. „Láttalak egy nedves tinédzser-álomban” - énekli Jarvis „megrendülten”, miközben robbannak a „rezek” és tremolóznak a húrok.

 És helyben vagyunk: a kis képernyő, mint pótcselekvés: bámuljuk bambán, pedig a sztori silány, a párbeszédek pocsékok, még egy egészséges szex sincsen benne. A TV Movie első fele és a vége mintha Lou Perfect Day-ének lenne a párja, de a közepén szépelgő szintetizátoros „vitorla-bomlás” jóízűen agyonvágja az egészet. A lemez legpoposabb dala az A Little Soul, egy kimaradozó, asszonyt verő férfi vallomása, míg az I'm A Manben köszönhetjük Ziggy Stardust zenéjének feltámadását. Inni, dohányozni, disznó viccet mesélni – ennyi lenne a férfiasság titka?  A Seductive Barry-ban a kukkolók kara dalol, és megjelenik a csábítás tárgya is, a valóban vonzó Neneh Cherry hangjában. (Ő volt az, aki valamikor a „férfigyermekről” (Manchild) énekelt). Persze Bájgunár Barry sem marad tétlen: „Meggyújtom cigarettádat egy égből lehullott csillaggal” - ettől meg kell dögleni. Az egész szám olyan erőltetetten geil, hogy muszáj röhögni rajta..De azért a dekadens Bowie is megirigyelhetné Sylvia történetét, akinek apja nála fiatalabb nővel él, és akinek egyetlen bűne a szépsége. Jarvis levegő után kapkodó baritonját, majd felsőbb oktávba lépését jól szaggatják szét a gitárpörgések a Glory Days-ben, amelyben a dicsőség terepei restik és nyilvános vizeldék, pedig hőseink „mindenféle anyagot magukba vettek”, elmélyültek az ősi kínai bölcseletben, sőt, még belevitték őket az űrversenybe is. A dal akár a XX. század utolsó évtizedeinek illuzióról is szólhatna és ezt látszik megerősíteni a befejező, végítélet-szagú dal, a The Day After The Revolution. „Az új világ gyermekei vagyunk...Azt mondják, ma éjjel elkezdődik a jövő. Egész birodalmak omlanak össze. Civilizációk tűnnek el...nincs harag, nincs bűntudat, nincs megbánás...”A rock egy végtelen elektronikus akkordba temeti bele a zenét. A rémes hang 5. perce végén Jarvis ránk hozzá a frászt: „Bye-bye” - mondja – és folytatódik az idegtépés tovább, míg ki nem kapcsoljuk. Akkor már inkább a Sgt. Pepper utolsó fortissimo akkordja, és a lefutó sávban a kiáltás...

A listavezető This Is Hardcore után a Pulp már csak egy albumot adott ki, a 2001-es We Love Life-ot. A zenekart 2003-tól "hibernálták", majd 2011-től három évig újra működött, de akkor már újabb stúdiómunka nem született.Így is nyomot hagytak a rock-zenén a 20. század utolsó évtizedében.

A bejegyzés trackback címe:

https://elmehunyor.blog.hu/api/trackback/id/tr6214039870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

GNL911

Irodalmi, műfordítói, publicisztikai írások, esszék, filmes próbálkozások, bölcsességek és eszmefuttatások.

Friss topikok

Címkék

18+ (39) 1945 (1) 1968 (1) 1969 (1) 1970 (1) 1989 (2) 1991 (1) 1992 (1) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (1) 1998 (2) 20.század (4) 20. század (2) 2000 (1) 2018 (1) 21.század (1) 70-es évek (1) 80-as évek (1) 9/11 (1) 90-es évek (1) A.A.Milne (1) abszurd (1) abszurd-szocio (1) afro-amerikai nők (1) Agatha Christie (1) Agrippina (1) agy (1) Alanis Morrisette (1) Alberto Sordi (1) Albert Einstein (2) Alfred Hitchcock (1) Algéria (1) Allen Ginsberg (7) Álmok (3) álmok (6) álom (128) Álom (1) Amedeo Modligliani (1) Amerika (2) amerikai feketék (1) Amosz Oz (1) André Malraux (1) Angelo Roncalli (1) Anglia (13) animáció (1) Anne Frank (1) antiszemitizmus (5) Antoine de Saint-Exupéry (1) Antonio Porta (1) Apocalyptica (1) Arisztotelész (1) arte (1) Art Garfunkel (1) atombomba (2) Auschwitz (5) Ausztrália (4) Ausztria (4) aztékok (1) Balaton (2) ballada (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (1) beat (2) beat-nemzedék (2) Beatles (1) Bécs (1) béke (1) Belgium (1) Belvárosi Színház (1) Berlin (1) Bernáth Zsolt (1) Bessie Smith (1) betegség (1) Billie Holiday (1) Billy Wilder (1) biológia (1) bíró (1) blogregény (1) blues (3) Bob Dylan (11) bölcsesség (1) Bölcsességek (5) Bolero (1) Bonaparte Napóleon (1) bordélyház (1) Boris Vian (3) börleszk (1) Brazília (2) Bródy János (1) Budapest (10) bűntény (1) bűnügy (12) Buster Keaton (1) Carhartt (1) cenzúra (1) Chaplin (1) Charles Baudelaire (1) Charles De Gaulle (1) Charlie Chaplin (1) Christies (1) Cikkek a nagyvilágból (4) cirkusz (1) Clara Royer (1) Cranberries (1) Creed (1) Csehszlovákia (2) Cseh Tamás (1) csendélet (1) csillagászat (1) Damanhur (1) Def Leppard (1) Dél-Amerika (1) diktatúra (1) Dinnyés József (1) divat (2) Djabe (8) Donovan (1) Dream Theater (2) drog (2) Duna (1) e.e.cummings (2) ég (1) Egészség (1) Egon Schiele (1) egyenjogúság (1) Élet (2) élet (2) életkép (1) életmód (1) életrajz (1) Elmeél (10) élmény (8) Élmény (7) élmények (2) élő (1) első világháború (1) El Chapo (1) El Cid (1) emberiség temploma (1) emberi intelligencia (1) emberi kapcsolatok (1) embermentés (3) Emlékek (1) emlékek (22) emlékezés (1) emlékezet (1) én (2) Enya (1) Eric Clapton (1) erkölcs (1) Ernest Hemingway (1) erőszak (1) erotika (6) esszé (17) esszék (8) Észak-Írország (3) Észtország (1) etno-jazz (1) Európa (1) évforduló (16) fák (1) fantázia (4) farkas (1) Federico Fellini (1) fegyverszünet (1) félelem (4) félelmek (2) felfedezések (2) feltalálók (1) féltékenység (1) Ferrari Violetta (1) festészet (3) Fesztbaum Béla (1) film (11) filmzene (1) film noir (1) filoszemitizmus (4) filozófia (5) Finnország (1) fizika (1) földrajz (1) földrengés (1) fotó (12) Fotó (11) Fotók (1) fotóművészet (1) Franciaország (44) Francisco Franco (1) Frankenstein (1) Franz Renggli (1) Frida Kahlo (1) futball (1) Gala (1) Garri Kaszparov (1) gasztró (4) Gasztronómia (1) gasztronómia (1) gazdaság (2) Georges Méliés (1) GGöbölyös N. László (1) Gianluigi Buffon (1) Gideon Greif (1) Göbölyös N. László (336) Godot (1) gondkolkodom (4) gondolatok (3) gondolkodom (42) Gondolkodom (17) Görögország (2) Grateful Dead (1) Greg Lake (1) Grönland (1) Groucho Marx (1) Guillaume Apollinaire (1) Gulli Briem (1) Gustav Klimt (1) gyász (1) gyermek (1) gyilkosok (1) gyilkosság (3) gyógyítás (2) gyógyszer (1) Győr (1) Győri Balett (1) háború (3) Habsburg-birodalom (1) haiku (5) haiku-fűzér (12) haikuk (1) Hair (1) hajléktalanok (2) halak (1) halál (7) Halper László (1) hangosfilm (1) Hanuka (1) harcore punk (1) Hasfelmetsző Jack (1) használati eszközök (1) Hedy Lamarr (1) Henry Rollins (1) Híresség (1) híresség (2) hírességek (4) hírszerzés (1) hírügynökség (1) hit (2) Hitler (3) (1) Hobo (1) Hódmezővásárhely (3) Hofi Géza (1) holokauszt (12) Holokauszt (6) Horn-fok (1) horror (5) Horvátország (1) hősök (1) humor (2) Humphrey Bogart (1) Ian Anderson (1) Ian Curtis (5) II.világháború (9) Illés (1) indián (1) indiánok (2) információ (1) Ingmar Bergman (1) internet. (1) ipar (2) Irak (1) írás (2) Irena Sendler (1) irodalom (259) Írország (4) iskola (1) iszlám (1) Izrael (2) jack bruce (1) Jack Bruce (1) Jack Kerouac (1) Jacques Prévert (1) Jancsó Miklós (1) Jane Austen (1) Janis Joplin (1) Japán (2) járvány (1) jazz (4) Jean Cocteau (1) Jeff Baron (1) Jeruzsálem (1) jezsuiták (1) Jézus Krisztus (1) Jimi Hendrix (5) Jim Morrison (7) Joan Fontaine (1) Joe Cocker (1) jóga (1) Johannes Kepler (1) Johnny Winter (1) John Lennon (5) joint (1) Jom Kipúr (1) Joni Mitchell (1) Joseph Stiglitz (1) jövő (1) Joy Division (1) juke-box (1) Jules Isaac (1) Kanada (52) káosz (1) Karácsony (3) Karthagó (1) kémkedés (1) Kennedy-család (1) Kennedy-gyilkosság (1) Képzelt Riport... (1) képzőművészet (7) kereszténység (4) Kern András (1) kiállítás (3) Kína (4) kincs (1) King Crimson (2) kísértések (1) kocsma (1) kollaboráció (1) kollázs (13) Kollázs (6) kollázsregény (5) kollégium (1) költészet (16) Kolumbia (2) Kolumbusz (1) koncert (3) Kondor Béla (1) Konrád György (4) könyv (12) könyvkiadás (1) Korábbi verseim (9) környezetvédelem (2) koronavirus (1) Koyaanisqatsi (1) közélet (5) középkor (1) közérzet (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (1) Közvéleményem (10) krimi (15) kritika (3) kultúra (2) kultúrtörténet (48) Kultúrtörténet (1) Kurír (5) Kurt Gödel (1) kutlúrtörténet (3) kutya (1) Laura Nyro (1) Lawrence Ferlighnetti (2) Lawrence Ferlinghetti (3) lázadás (1) lelkiismeret (1) lemez (6) Lengyelország (3) leonard Cohen (2) Leonard Cohen (34) Leonard Cohen versei és dalai (28) levelek (1) Lev Trockij (1) Litvánia (1) London (2) Loreena McKennit (1) Lou Reed (2) LP (2) Lumiére-fivérek (1) Madách Színház (1) maffia (2) Magellán (2) Magyarország (96) Magyarorszag (2) Magyar Nemzeti Galéria (1) Majnik László (1) Mama képei (21) Mao Ce-tung (1) Marc Chagall (1) Margitsziget (2) Margitsziget. (1) Maria Casarés (1) Mark Sandman (1) Martin Luther King (1) Mary Shelley (1) Másutt (1) matematika (1) Mattei-ügy (1) Matuscsák Tamás (1) Maurice Ravel (1) Mauthausen (1) Max Linder (1) média (20) meditáció (1) Meditációk (1) medve (1) memoár (1) merénylet (2) mese (1) mesterséges intelligencia (1) Metallica (1) Mexikó (1) Michael Caine (1) Michelangelo Antonioni (1) Micimackó (1) mítosz (1) Moby Dick (1) Morphine (1) morpho (1) mozi (52) MTI (3) Müller Péter (1) múlt (2) munkaruha (1) Mussolini (1) Művészet (1) művészet (3) nácizmus (14) nácizmus holokauszt (1) Nagy-Britannia (17) nagy proletár kulturális forradalom (1) napló (4) némafilm (4) Németország (7) New Age (1) New ÍYork (1) New Model Army (1) Nick Cave (5) Nick Drake (1) Nico (1) Nikola Tesla (1) Nirvana (1) nők (2) Normandiai partraszállás (1) Nostradamus (1) novella (2) novellafüzér (3) NSZK (1) nukleáris konfliktus (1) Óbuda (6) Óbudai Társaskör (2) ókor (6) olaj (1) Olaszország (16) olasz konyha (1) olasz western (2) Olivia de Havilland (1) Olof Palme (1) önéletrajz (1) Orbán Viktor (1) ördög (1) Oroszország (3) őrület (1) Oscar Wilde (1) összeesküvés-elmélet (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) P.J.Harvey (1) Palme-gyilkosság (1) pápaság (1) Parma (1) Pasolini (1) Patti Smith (7) Paul Éluard (1) Pészach (1) pete brown (1) Pete Sinfield (1) Philip Glass (2) Pierre Reverdy (3) Pier Paolo Pasolini (1) Pillanatok (5) pillanatok (15) Pink Floyd (1) platánok (1) polgárháború (1) polgárjogi mozgalom (1) politika (6) Portugália (1) Primo Levi (2) Prince (1) próféciák (1) progresszív (1) protest (1) próza (3) pszicho (1) pszichológia (6) Pulp (1) punk (3) Purim (1) purim (1) Putyin (1) R.E.M. (1) Radiohead (1) Ragályi Elemér (1) Ramon Mercader (1) rasszizmus (3) reconquista (1) regény (3) régészet (2) Rejtő Jenő (1) remake (1) rémek (1) rémképek (1) Rettegett Iván (1) Richard Palmer-James (1) Rita-nap (1) Roberto Saviano (2) Robert Desnos (1) Robert Fripp (1) Robert Hunter (1) Rock (18) rock (55) rock-történet (4) rock and roll (1) Rolling Stones (1) Római birodalom (1) Római Birodalom (3) rombolás (1) Roy Harper (3) Rubin Eszter (1) Rudolf Péter (3) Rudolph Valentino (1) sajtó (4) sakk (1) Salinger (1) Salvador Dalí (1) Sándor Pál (1) Saul fia (1) sci-fi (4) Scorpions (1) Seattle (1) Seress Rezső (2) Sergio Leone (2) Séták a sötét oldalon (1) Shakespeare (1) Sidney Lumet (1) Simone Veil (1) Sinéad OConnor (2) sorozatgyilkos (1) Soundgarden (1) Spanyolország (13) spirituálé (1) spirituális (12) sport (4) Sri Lanka (1) Stanley Kubrick (3) Stan és Pan (1) Stefan Zweig (1) Steve Hackett (2) Steve MCurry (1) Stieg Larsson (2) Sting (1) Suzanne Vega (1) Svédország (2) szabadság (2) Szabó Elvira. (1) szado-mazo (3) szakrális zene (1) Szántó T.Gábor (1) szecesszió (1) Székhelyi József (1) szekta (1) Szent Efrém Férfikar (1) szerelem (50) szeretet (1) Szergej Ejzenstejn (1) szeszgyár (1) szex (11) Szicília (1) színek (1) színház (9) Szlovákia (1) szoci (2) szoció (3) szocio (60) szorongás (1) Szovjetunió (4) Sztálin (2) sztárlét (1) sztárvilág (1) Sztehlo Gábor (1) születés (1) születésnap (1) szürreál (2) szürreális (11) szűrreális (1) szürrealizmus (1) szűrtreáll (1) Szűrtreáll (9) SZűrtreáll (2) táj (1) tájkép (10) tánc (3) Táncolnak a kazlak (1) társadalom (15) tea (1) technika (6) tél (1) természet (4) terrorizmus (1) testvérek (1) theme for an imaginary western (1) Therapy? (1) The Cure (1) The Mission (1) Thomas Mann (1) Titanic (1) tojás (1) tömegkultúra (1) Tom Waits (4) Török Ferenc (1) Történelem (5) történelem (72) Tóth Krisztina (1) Totth Benedek (1) Trainspotting (1) tudomány (12) Tudomány (1) túlélő (1) tv (1) Újév (1) újságírás (7) Ulrich Gábor (1) Underground Kiadó (1) ünnep (3) urbanizáció (1) USA (89) utazás (3) üzlet (1) vadászat (1) vallás (7) Van Morrison (1) város (1) Városliget (1) varsói gettó (1) Vas Zoltán (1) Vatikán (2) vers (1) versek (3) Versek 2015 (2) versek 2016 (12) versek 2017 (22) Versek 2018 (12) versek 2019 (8) versek 2020 (10) vészkorszak (1) Victor Hugo (1) vihar (1) vikingek (1) világ (1) világpoénzis (2) Világpoézis (57) világpoézis (73) világzene (2) vilápoézis (1) Vilnius (1) virág (1) vízió (1) world music (3) Yes (1) Zabhegyező (1) zene (7) Zene (68) zsidóság (15) Címkefelhő

https://www.facebook.com/elmehunyor/

süti beállítások módosítása