GNL911

Göbölyös N. László irodalmi alkotásai, esszéi, publicisztikai írásai

Punk-romantika, bibliás démonok – Nick Cave: Let Love In (1993)

nick-cave_let-love-in2-768x768.jpg

Fekete, még megfésülten is viharvertnek ható haj, ceruza-alkat, amit a sötét, hosszú zakó tovább soványít, sápadt arcból lázasan égő szemek. A legnyugodtabb pillanatában is azt érzékelteti a színpadról, hogy ezer időzített pokolgép munkál benne, daloló démonok, akiknek erővonalaival behálózza hallgatóságát. A XX.század utolsó évtizedeinek legszuggesztívebb rock-előadója – már ha egyáltalán le lehet szűkíteni erre a műfajra Nick Cave-ot, aki kísértetiesen mély fekvésű hangján bibliával a kezében káromkodik és nem riad vissza a punk-köntösbe öltöztetett romantikától sem.

 

Mire Cave (szülőföldjén, Ausztráliában „kájv”-nak ejtik) eljutott odáig, hogy a „független” rock mítosza legyen, nem kis utat tett meg. Szigorú anglikán családban nőtt fel, irodalomtanár apjától és könyvtáros anyjától megkapta élete nagy szellemi indíttatását, közben templomi kórusban énekelt, ugyanakkor az iskolában annyira kilógott a sorból, hogy 13 éves korában szülei kénytelenek voltak egy melbourne-i kollégiumba küldeni. Nick azonban ahelyett, hogy mórest tanult volna, itt „kanászodott el” végleg – felfedezte a zenét. Itt kötött máig tartó barátságot Mick Harvey dobos-gitárossal, akivel 1973-ban megalakították a Boys Next Door együttest, amely ugyanolyan őrült társaságnak számított néhány évvel később az ötödik kontinensen, mint Angliában a The Clash.

 

Az együttes 1980-ban felvette a Birthday Party nevet, és előbb Londonba, majd Nyugat-Berlinbe költöztek, amely akkortájt az alternatív művészet egyik központja volt: agyament írók, filmesek, zenészek, képzőművészek telepedtek le a városban azokban az években David Bowie-tól Baksa Soós Jánosig. Ez tökéletesen megjelent Nick-nek, mert a zene számára csak a legtöbbekhez eljuttatható médium volt. Ő legalább ennyire tartotta magát írónak, aki nemcsak a rock-dalszövegekkel emelkedett költői magaslatokra, hanem figyelemre méltó kis prózai írásokkal, drámai jelenetekkel és egyfelvonásosokkal, sőt filmforgatókönyvekkel is felhívta magára a figyelmet. 1988-ban, mintegy mutatva, hogy mindezek a próbálkozásai egy egységes munkásság része, összegyűjtve jelentette meg őket Tintakirály (King Ink) címmel. Amikor pedig egy évvel később megjelent első regénye, a magyarra már a 90-es évek közepén lefordított És a szamár meglátta az Úrnak angyalát, a kritikusoknak sem az jutott eszébe, hogy „megint egy rocker, aki író akar lenni”, sőt (másik véglet, de nem teljesen érdemtelen), egyesek egyenesen Gabriel García Márquez Száz év magányához hasonlították a könyvet. És akkor már a filmvásznon is sokan találkozhattak vele: önmagát alakította Wim Wenders Berlin felett az ég...című filmjében, és fegyencet játszott a John Hillcoat rendezte A civil halottak szellemeiben. (Ghosts of The Civil Dead).

 

Közben pedig a nyugat-berlini rock egyik legfontosabb bandájává nőtte ki magát a Birthday Partyt felváltó új zenekara, a Bad Seeds, amelynek létrejöttében kulcsszerepe volt Blixa Bargeldnek, a helyi Einstürzende Neubauten együttes vezetőjének, aki két évtizeden át vállalta a kétlakiságot a két bandában. Ezekben az években Cave lemezeit elsősorban a dühödt depressziós hangulatok jellemzik (From Here To Eternity, 1984, The First Born Is Dead 1985, Your Funeral My Trial, 1986), de bedobott egy feldolgozás-lemezt is, a Kicking Against The Pricks-et, amelyen a Hey Joe, a Velvet Underground-féle All Tomorrow Parties mellett elfértek John Lee Hooker és Leadbelly, Johnny Cash és Roy Orbison dalai, sőt még Gene Pitney Something's Gotten Hold Of My Heart-ja és a The Carnival Is Over, amelyet nagyanyáink még Valahol a Volga mentén címmel ismertek. De ez ugyanúgy „beleillett” Nick kiszámíthatatlanságába, mint az, hogy a Tender Prey (1989) című albuma után, amelyen a The Mercy Seat azt a szörnyű érzést írja-üvölti ki, amit egy villamosszékben kivégzett haláltusájáról tíz évvel később a Halálsoron című film olyan plasztikus-naturalistán bemutat, még a Fal leomlása előtt elmenekült Brazíliába és készített egy keresztény hangvételű lemezt, a The Good Sont.

 

Mire 1993 végére elkészült a Let Love In című albummal, egyik legnagyobb sikerével, már túl volt több viharos szerelmi viszonyon, köztük  Lydia Lunch-csal az extrém amerikai énekes-költőnő-színésznővel, és az akkoriban felbukkanó angol rockerlánnyal, P.J. Harvey-jal. A lemezt viszont már nagyrészt új szerelme, Susie Bick ihlette, aki később ikreket szült neki (Egyikük, Arthur, 2015-ben LSD-hatás alatt lezuhant egy 20 méter magas szikláról és szörnyethalt 15 évesen…)

 

A borító azért árulkodik arról, hogy itt aligha rózsacsokros-holdfényreszketős szerelemről van szó. A félmeztelen Cave, a mellkasára tetovált lemezcímmel olyan révülten néz fel az égre, mintha most készülne mártíromságára, miközben az izzó vörös háttér inkább a Pokol örök tüzére asszociáltat.

 

Cave-nak mindig remek érzéke volt a nyitódal megválasztásához, ezúttal a Do You Love Me? a bomba, amelynek második része zárja az albumot. „Megtaláltam benne Istent, és vele minden ördögét” - énekli Cave nevéhez méltóan a mélyből, (de profundis), - az egésznek van valami dühödt zsolozsma-jellege - miközben lidérces basszus indít, egy félig rock-os, félig sanzonos zongora kavarog, belebeszél már-már kukkolóan a gitár, és refrén úgy cseng-bong, mint a minden versszak végén visszaköszönő harangok. Csak éppen azt nem tudjuk, hogy nászharang vagy lélekharang. A Nobody's Baby Now mintha zenéjében a 60-as évek Bob Dylanjét és Van Morrisonját idézné – egyszerre. A bariton lírát hamar felváltja a Loverman nyomasztó, majd agresszív rémülettel teli dala, amelyben félig suttogott fohászok, a végítélet messze-zengő kalapácsa, a lelküket vonszoló elkárhozottak kórusa figyelmeztet: a Sötétség Ura az ajtóban áll, és ha nem vigyázol, még ágyadba is bebújik és elszereti kedvesedet. A dal a Metallica-rajongóknak is ismerős lehet a Garage Inc.-en hallható feldolgozásból...

 

A Jangle Jack egy, a levegővétellel spóroló punk-kirohanás. A Red Right Hand azoktól szól, akiket belevittek a Kísértésbe, de nem szabadítottak meg. Az ál-csendes blues légköréből, és orgonabetétjéből azonnal beugrik a The Doors – játsszunk el a gondolattal, miképp szólalt volna meg ez a dal Jim Morrison hangján. (Persze, Cave is egyike azoknak, akit kikiáltottak Morrison utódának. Holott Jim Morrison is csak egy van, Nick Cave is csak egy van...)

 

A tisztességes házból való Nick keringőzni is tud: I Let The Love in – engedjétek hozzám a Szerelmet, még akkor is, ha tudom: ez a büntetésem minden korábbi bűnömért. A Thirsty Dog megint a „háromakkordos döngölők” világát hozza, miközben az énekes extatikus állapotban bocsánatot kér minden bűnért a háborútól egészen addig, hogy elfelejtett szeretkezni. Az Ain't Gonna Rain Anymore melankolikusan búcsúzik egy „lányformát öltött vihartól”, míg a Lay Me Now az egyetlen dal, amelyet minden drámaisága ellenére sem lehet komolyan venni: Nick a gyász álszentségeit nevetteti ki a feketébbnél feketébben. És eljött a záróakkord, a Do You Love Me part 2, amely alaposan lelassítja az eredeti ritmust, alig-alig halljuk a gitárt, Cave hangja vonóskar-szőnyegen lépked: ha az első rész volt a zsolozsma, akkor ez a gyónás, a gyermekkorig visszamenőleg. És még ezután is szeretsz, akkor biztosan szeretsz...

 Cave már több mint három évtizede felállított egy mércét és azt nemigen veri le. A The Boatman's Call (1997), a No More Shall We Part (2000), vagy az Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus (2004) amelyet már Bargeld nélkül vett fel a Bad Seeds, méltó a korábbi évek  csúcsteljesítményeihez.  A Grinderman-kísérlet után a 2010-es években újra a „rossz magok” kísérik Cave-ot, aki következetesen járja tovább a maga sötétséggel is felszabadító útját.

 Nick Cave 1994 május 7-én járt először Budapesten. A Petőfi Csarnok szabadtéri koncertjére az Önök rock-történésze úgy ment el, előző nap önhatalmúlag vette le bokájáról a fekvőgipszet. Legközelebb 1997-ben az Erkel Színházban lépett fel a Barlangok (szent) Miklósa, ez volt legmegrázóbb, leginkább ember közeli estje. 2001-ben az Olimpiai Csarnokban sem okozott csalódást, 2005-ben viszont sajnos, művészetéhez méltatlanul, csak egy apró, mintegy mellékes elemévé fokozták a Sziget-zsibvásár zajos, olajfüstös hangzavarának. Mit tagadjam, a 2013-as visszatérését nem kockáztattam meg ugyanott…

A bejegyzés trackback címe:

https://elmehunyor.blog.hu/api/trackback/id/tr7712724054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

GNL911

Irodalmi, műfordítói, publicisztikai írások, esszék, filmes próbálkozások, bölcsességek és eszmefuttatások.

Friss topikok

Címkék

18+ (39) 1945 (1) 1968 (1) 1969 (1) 1970 (1) 1989 (2) 1991 (1) 1992 (1) 1995 (1) 1996 (1) 1997 (1) 1998 (2) 20.század (4) 20. század (2) 2000 (1) 2018 (1) 21.század (1) 70-es évek (1) 80-as évek (1) 9/11 (1) 90-es évek (1) A.A.Milne (1) abszurd (1) abszurd-szocio (1) afro-amerikai nők (1) Agatha Christie (1) Agrippina (1) agy (1) Alanis Morrisette (1) Alberto Sordi (1) Albert Einstein (2) Alfred Hitchcock (1) Algéria (1) Allen Ginsberg (7) Álmok (3) álmok (6) álom (128) Álom (1) Amedeo Modligliani (1) Amerika (2) amerikai feketék (1) Amosz Oz (1) André Malraux (1) Angelo Roncalli (1) Anglia (13) animáció (1) Anne Frank (1) antiszemitizmus (5) Antoine de Saint-Exupéry (1) Antonio Porta (1) Apocalyptica (1) Arisztotelész (1) arte (1) Art Garfunkel (1) atombomba (2) Auschwitz (5) Ausztrália (4) Ausztria (4) aztékok (1) Balaton (2) ballada (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (1) beat (2) beat-nemzedék (2) Beatles (1) Bécs (1) béke (1) Belgium (1) Belvárosi Színház (1) Berlin (1) Bernáth Zsolt (1) Bessie Smith (1) betegség (1) Billie Holiday (1) Billy Wilder (1) biológia (1) bíró (1) blogregény (1) blues (3) Bob Dylan (11) bölcsesség (1) Bölcsességek (5) Bolero (1) Bonaparte Napóleon (1) bordélyház (1) Boris Vian (3) börleszk (1) Brazília (2) Bródy János (1) Budapest (10) bűntény (1) bűnügy (12) Buster Keaton (1) Carhartt (1) cenzúra (1) Chaplin (1) Charles Baudelaire (1) Charles De Gaulle (1) Charlie Chaplin (1) Christies (1) Cikkek a nagyvilágból (4) cirkusz (1) Clara Royer (1) Cranberries (1) Creed (1) Csehszlovákia (2) Cseh Tamás (1) csendélet (1) csillagászat (1) Damanhur (1) Def Leppard (1) Dél-Amerika (1) diktatúra (1) Dinnyés József (1) divat (2) Djabe (8) Donovan (1) Dream Theater (2) drog (2) Duna (1) e.e.cummings (2) ég (1) Egészség (1) Egon Schiele (1) egyenjogúság (1) élet (2) Élet (2) életkép (1) életmód (1) életrajz (1) Elmeél (10) Élmény (7) élmény (8) élmények (2) élő (1) első világháború (1) El Chapo (1) El Cid (1) emberiség temploma (1) emberi intelligencia (1) emberi kapcsolatok (1) embermentés (3) emlékek (22) Emlékek (1) emlékezés (1) emlékezet (1) én (2) Enya (1) Eric Clapton (1) erkölcs (1) Ernest Hemingway (1) erőszak (1) erotika (6) esszé (17) esszék (8) Észak-Írország (3) Észtország (1) etno-jazz (1) Európa (1) évforduló (16) fák (1) fantázia (4) farkas (1) Federico Fellini (1) fegyverszünet (1) félelem (4) félelmek (2) felfedezések (2) feltalálók (1) féltékenység (1) Ferrari Violetta (1) festészet (3) Fesztbaum Béla (1) film (11) filmzene (1) film noir (1) filoszemitizmus (4) filozófia (5) Finnország (1) fizika (1) földrajz (1) földrengés (1) fotó (12) Fotó (11) Fotók (1) fotóművészet (1) Franciaország (44) Francisco Franco (1) Frankenstein (1) Franz Renggli (1) Frida Kahlo (1) futball (1) Gala (1) Garri Kaszparov (1) gasztró (4) gasztronómia (1) Gasztronómia (1) gazdaság (2) Georges Méliés (1) GGöbölyös N. László (1) Gianluigi Buffon (1) Gideon Greif (1) Göbölyös N. László (336) Godot (1) gondkolkodom (4) gondolatok (3) gondolkodom (42) Gondolkodom (17) Görögország (2) Grateful Dead (1) Greg Lake (1) Grönland (1) Groucho Marx (1) Guillaume Apollinaire (1) Gulli Briem (1) Gustav Klimt (1) gyász (1) gyermek (1) gyilkosok (1) gyilkosság (3) gyógyítás (2) gyógyszer (1) Győr (1) Győri Balett (1) háború (3) Habsburg-birodalom (1) haiku (5) haiku-fűzér (12) haikuk (1) Hair (1) hajléktalanok (2) halak (1) halál (7) Halper László (1) hangosfilm (1) Hanuka (1) harcore punk (1) Hasfelmetsző Jack (1) használati eszközök (1) Hedy Lamarr (1) Henry Rollins (1) Híresség (1) híresség (2) hírességek (4) hírszerzés (1) hírügynökség (1) hit (2) Hitler (3) (1) Hobo (1) Hódmezővásárhely (3) Hofi Géza (1) holokauszt (12) Holokauszt (6) Horn-fok (1) horror (5) Horvátország (1) hősök (1) humor (2) Humphrey Bogart (1) Ian Anderson (1) Ian Curtis (5) II.világháború (9) Illés (1) indián (1) indiánok (2) információ (1) Ingmar Bergman (1) internet. (1) ipar (2) Irak (1) írás (2) Irena Sendler (1) irodalom (259) Írország (4) iskola (1) iszlám (1) Izrael (2) Jack Bruce (1) jack bruce (1) Jack Kerouac (1) Jacques Prévert (1) Jancsó Miklós (1) Jane Austen (1) Janis Joplin (1) Japán (2) járvány (1) jazz (4) Jean Cocteau (1) Jeff Baron (1) Jeruzsálem (1) jezsuiták (1) Jézus Krisztus (1) Jimi Hendrix (5) Jim Morrison (7) Joan Fontaine (1) Joe Cocker (1) jóga (1) Johannes Kepler (1) Johnny Winter (1) John Lennon (5) joint (1) Jom Kipúr (1) Joni Mitchell (1) Joseph Stiglitz (1) jövő (1) Joy Division (1) juke-box (1) Jules Isaac (1) Kanada (52) káosz (1) Karácsony (3) Karthagó (1) kémkedés (1) Kennedy-család (1) Kennedy-gyilkosság (1) Képzelt Riport... (1) képzőművészet (7) kereszténység (4) Kern András (1) kiállítás (3) Kína (4) kincs (1) King Crimson (2) kísértések (1) kocsma (1) kollaboráció (1) Kollázs (6) kollázs (13) kollázsregény (5) kollégium (1) költészet (16) Kolumbia (2) Kolumbusz (1) koncert (3) Kondor Béla (1) Konrád György (4) könyv (12) könyvkiadás (1) Korábbi verseim (9) környezetvédelem (2) koronavirus (1) Koyaanisqatsi (1) közélet (5) középkor (1) közérzet (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (1) Közvéleményem (10) krimi (15) kritika (3) kultúra (2) Kultúrtörténet (1) kultúrtörténet (48) Kurír (5) Kurt Gödel (1) kutlúrtörténet (3) kutya (1) Laura Nyro (1) Lawrence Ferlighnetti (2) Lawrence Ferlinghetti (3) lázadás (1) lelkiismeret (1) lemez (6) Lengyelország (3) leonard Cohen (2) Leonard Cohen (34) Leonard Cohen versei és dalai (28) levelek (1) Lev Trockij (1) Litvánia (1) London (2) Loreena McKennit (1) Lou Reed (2) LP (2) Lumiére-fivérek (1) Madách Színház (1) maffia (2) Magellán (2) Magyarország (96) Magyarorszag (2) Magyar Nemzeti Galéria (1) Majnik László (1) Mama képei (21) Mao Ce-tung (1) Marc Chagall (1) Margitsziget (2) Margitsziget. (1) Maria Casarés (1) Mark Sandman (1) Martin Luther King (1) Mary Shelley (1) Másutt (1) matematika (1) Mattei-ügy (1) Matuscsák Tamás (1) Maurice Ravel (1) Mauthausen (1) Max Linder (1) média (20) meditáció (1) Meditációk (1) medve (1) memoár (1) merénylet (2) mese (1) mesterséges intelligencia (1) Metallica (1) Mexikó (1) Michael Caine (1) Michelangelo Antonioni (1) Micimackó (1) mítosz (1) Moby Dick (1) Morphine (1) morpho (1) mozi (52) MTI (3) Müller Péter (1) múlt (2) munkaruha (1) Mussolini (1) művészet (3) Művészet (1) nácizmus (14) nácizmus holokauszt (1) Nagy-Britannia (17) nagy proletár kulturális forradalom (1) napló (4) némafilm (4) Németország (7) New Age (1) New ÍYork (1) New Model Army (1) Nick Cave (5) Nick Drake (1) Nico (1) Nikola Tesla (1) Nirvana (1) nők (2) Normandiai partraszállás (1) Nostradamus (1) novella (2) novellafüzér (3) NSZK (1) nukleáris konfliktus (1) Óbuda (6) Óbudai Társaskör (2) ókor (6) olaj (1) Olaszország (16) olasz konyha (1) olasz western (2) Olivia de Havilland (1) Olof Palme (1) önéletrajz (1) Orbán Viktor (1) ördög (1) Oroszország (3) őrület (1) Oscar Wilde (1) összeesküvés-elmélet (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) P.J.Harvey (1) Palme-gyilkosság (1) pápaság (1) Parma (1) Pasolini (1) Patti Smith (7) Paul Éluard (1) Pészach (1) pete brown (1) Pete Sinfield (1) Philip Glass (2) Pierre Reverdy (3) Pier Paolo Pasolini (1) Pillanatok (5) pillanatok (15) Pink Floyd (1) platánok (1) polgárháború (1) polgárjogi mozgalom (1) politika (6) Portugália (1) Primo Levi (2) Prince (1) próféciák (1) progresszív (1) protest (1) próza (3) pszicho (1) pszichológia (6) Pulp (1) punk (3) Purim (1) purim (1) Putyin (1) R.E.M. (1) Radiohead (1) Ragályi Elemér (1) Ramon Mercader (1) rasszizmus (3) reconquista (1) regény (3) régészet (2) Rejtő Jenő (1) remake (1) rémek (1) rémképek (1) Rettegett Iván (1) Richard Palmer-James (1) Rita-nap (1) Roberto Saviano (2) Robert Desnos (1) Robert Fripp (1) Robert Hunter (1) rock (55) Rock (18) rock-történet (4) rock and roll (1) Rolling Stones (1) Római birodalom (1) Római Birodalom (3) rombolás (1) Roy Harper (3) Rubin Eszter (1) Rudolf Péter (3) Rudolph Valentino (1) sajtó (4) sakk (1) Salinger (1) Salvador Dalí (1) Sándor Pál (1) Saul fia (1) sci-fi (4) Scorpions (1) Seattle (1) Seress Rezső (2) Sergio Leone (2) Séták a sötét oldalon (1) Shakespeare (1) Sidney Lumet (1) Simone Veil (1) Sinéad OConnor (2) sorozatgyilkos (1) Soundgarden (1) Spanyolország (13) spirituálé (1) spirituális (12) sport (4) Sri Lanka (1) Stanley Kubrick (3) Stan és Pan (1) Stefan Zweig (1) Steve Hackett (2) Steve MCurry (1) Stieg Larsson (2) Sting (1) Suzanne Vega (1) Svédország (2) szabadság (2) Szabó Elvira. (1) szado-mazo (3) szakrális zene (1) Szántó T.Gábor (1) szecesszió (1) Székhelyi József (1) szekta (1) Szent Efrém Férfikar (1) szerelem (50) szeretet (1) Szergej Ejzenstejn (1) szeszgyár (1) szex (11) Szicília (1) színek (1) színház (9) Szlovákia (1) szoci (2) szocio (60) szoció (3) szorongás (1) Szovjetunió (4) Sztálin (2) sztárlét (1) sztárvilág (1) Sztehlo Gábor (1) születés (1) születésnap (1) szürreál (2) szürreális (11) szűrreális (1) szürrealizmus (1) SZűrtreáll (2) szűrtreáll (1) Szűrtreáll (9) táj (1) tájkép (10) tánc (3) Táncolnak a kazlak (1) társadalom (15) tea (1) technika (6) tél (1) természet (4) terrorizmus (1) testvérek (1) theme for an imaginary western (1) Therapy? (1) The Cure (1) The Mission (1) Thomas Mann (1) Titanic (1) tojás (1) tömegkultúra (1) Tom Waits (4) Török Ferenc (1) történelem (72) Történelem (5) Tóth Krisztina (1) Totth Benedek (1) Trainspotting (1) tudomány (12) Tudomány (1) túlélő (1) tv (1) Újév (1) újságírás (7) Ulrich Gábor (1) Underground Kiadó (1) ünnep (3) urbanizáció (1) USA (89) utazás (3) üzlet (1) vadászat (1) vallás (7) Van Morrison (1) város (1) Városliget (1) varsói gettó (1) Vas Zoltán (1) Vatikán (2) vers (1) versek (3) Versek 2015 (2) versek 2016 (12) versek 2017 (22) Versek 2018 (12) versek 2019 (8) versek 2020 (10) vészkorszak (1) Victor Hugo (1) vihar (1) vikingek (1) világ (1) világpoénzis (2) világpoézis (73) Világpoézis (57) világzene (2) vilápoézis (1) Vilnius (1) virág (1) vízió (1) world music (3) Yes (1) Zabhegyező (1) zene (7) Zene (68) zsidóság (15) Címkefelhő

https://www.facebook.com/elmehunyor/

süti beállítások módosítása